Menu
© Pirelli
Nieuws

Ferrari geeft Hamilton enorme 2026 boost met verrassende Project 678 koerswijziging

0 reacties | 401x gelezen
03-11-2025 10:12

ewald | Ferrari kiest voor minder wijzigingen aan Project 678 voor F1 2026. Dat is goed nieuws voor Lewis Hamilton, die in 2026 met een auto rijdt die meer stabiliteit moet bieden dan de wispelturige SF-25. De verbeterde vorm in Austin en Mexico heeft intern twijfel weggenomen, vooral rondom de ophanging en de rijhoogteproblemen.

Bron: Foermule1nieuws.nl

Ferrari past Project 678 voor 2026 minder ingrijpend aan dan verwacht, omdat recente races in de Verenigde Staten en Mexico aantonen dat de ophanging nu stabieler werkt. Alleen elasticiteit en demperwaarden worden nog aangepast.

F1 2026 ontwikkeling Ferrari Project 678
Wij zien dat Ferrari sinds de recente double header in de Verenigde Staten en Mexico overtuigd lijkt dat de basis van Project 678 klopt. De podiumplaatsen van Charles Leclerc hebben vertrouwen teruggebracht in Maranello. Analisten in Italië stellen dat de interne stress rondom radicale updates is verdwenen. Dat geeft Hamilton en Leclerc een veel betere basis voor de technische overgang naar 2026, een jaar waarin F1 volledig overstapt naar 50 procent elektrische aandrijving en actieve aerodynamica.

Ook La Gazzetta dello Sport meldt dat “final choices” inmiddels genomen zijn. Bronnen noemen dat Ferrari de eerder geplande radicale ophangingsstrategieën nu laat vallen, omdat het huidige pakket in verschillende belastingsomstandigheden stabiel genoeg blijkt.

Project 678 ophanging blijft grotendeels intact
Het team houdt de pullrod-vooras en de nieuwe achteras, die al in Spa werden getest. Alleen parameters zoals torsiestaven en heave-dempers worden geherkalibreerd. Volgens engineers draait het om de elasticiteit van de componenten. Dat moet het probleem van de rijhoogte, dat Hamilton zelfs een DSQ opleverde in China, definitief oplossen.

“De performance swing is veel kleiner dan in het begin van het seizoen. Daardoor kunnen we evolutionair verder, zonder volledige reset.”

2026 motor krijgt aluminium cilinderkop
Het is bekend dat Ferrari werkt aan een revolutionaire power unit met aluminium cilinderkop en een nieuw inlaatconcept. De eerdere stalen kop van Wolf Zimmermann is geschrapt vanwege betrouwbaarheid. Italiaanse media waren dit jaar al accuraat: zij voorspelden ook de cockpitverplaatsing én de donkere livery voordat de SF-25 uitkwam.

Impact voor Lewis Hamilton
Hamilton profiteert. Minder radicale wijzigingen betekenen sneller testen, minder risico, meer correlatie, drie cruciale factoren in een seizoen dat totaal anders wordt dan 2025. De zevenvoudig kampioen benadrukte eerder dit jaar: “Het platform moet stabiel zijn. Dan komt de pure performance vanzelf.”

Wat dit betekent voor het titelgevecht 2026
Als Ferrari de correlatie waarmaakt tussen windtunnel, CFD en circuit, dan kan Project 678 een echte kanshebber worden. Hamilton heeft dan eindelijk een machine die niet meer constant omhoog moet met de ride height, puur om de plank te sparen. Dat effect was funest in Qatar en Austin.

Dit alles maakt 2026 opnieuw spannend. De vraag is of Ferrari de lijn kan doortrekken. Want Red Bull en McLaren zitten niet stil, en die winter wordt de kortste én duurste in jaren.


❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯

Reacties

;