0 reacties | 741x gelezen
03-11-2025 09:40
ewald | Red Bull RB21, Max Verstappen, updatepuzzel, nog iets achter de hand, extra performance, dat zijn de woorden die nu overal klinken rond Milton Keynes. Wij zien: Red Bull is niet klaar. En dat is een prikkelende gedachte voor de titelrace 2025.
Bron: Formule1nieuws.nl
Red Bull werkt aan kleine, maar waardevolle upgrades voor de RB21. De engineers zeggen dat er nog iets achter de hand is, dat nog dit seizoen kan worden ingezet voor Max Verstappen.
Red Bull RB21 stabiliteit blijft hét sleutelwoord
Het team van Red Bull heeft de RB21 stap voor stap scherper gemaakt. Niet door één grote update. Maar door tientallen kleine verbeteringen. Dat klinkt simpel. Maar het is typisch hoe Red Bull werkt. Monza werd een kantelpunt. Vanaf dat weekend werd duidelijk dat Verstappen meer vertrouwen kreeg bij insturen én uit-accelereren. En juist dát is waar deze auto maandenlang mee worstelde. We herinneren ons de teleurstelling na de eerste races van 2025, frustratie, controleverlies, moeilijk rem-doseren. Paul Monaghan bevestigt nu impliciet wat Verstappen eerder al liet doorschemeren: het potentieel zat er al in, het kwam er alleen niet uit.
Monaghan ziet “veel kleine dingen bij elkaar”
Paul Monaghan benadrukt dat de verbetering geen enkel magisch onderdeel heeft. Geen wondervleugel. Geen geheime vloer. “Veel kleine dingen die samenkomen,” klinkt het binnen de muur van engineers. En dat past in de typische Red Bull-filosofie. Niet schreeuwen, maar stapelen. Helmut Marko ging zelfs verder: “We hebben nog iets achter de hand,” zei hij in Oostenrijkse media. Dat klinkt precies als hoe Red Bull dit graag speelt, net genoeg delen om de concurrentie nerveus te houden. Maar nooit alles zeggen.
Verstappen ziet duidelijk verschil in rijgevoel
Verstappen is directer. Minder PR. Meer waarheid. Hij zei na Monza al dat het qua balans écht een andere auto was. “Je kan hem nu tenminste vertrouwen,” verklaarde hij intern volgens één engineer. Die uitspraak past bij de manier waarop Verstappen werkt. Hij wil een auto die reageert op input. Niet een auto die hem laat gissen. De recente reeks overwinningen toonde: de auto brak minder plotseling uit. En in F1 telt dat meer dan pure downforce. Controle = punten.
McLaren blijft stabiel, maar Red Bull innoveert meer
Vergelijk dat eens met McLaren. Dat team staat stil qua upgrades sinds de zomer. Dat zegt nogal wat. McLaren hoopt dat de basis sterk genoeg is om aan te haken. Maar Red Bull blijft finetunen. Dat verschil kan in de laatste vier races van 2025 zomaar doorslaggevend zijn. Eén detailupdate kan op circuits als São Paulo of Abu Dhabi al twee tienden zijn.
Wat we horen in de paddock
Er is een gerucht dat Red Bull werkt aan een extra micro-aanpassing aan het vloerprofiel linksachter. Twee bronnen in de paddock (Mexico en Suzuka) fluisterden dat deze tweak klaarstaat. Zónder dat het team het officieel meldt. Precies dat soort “tiny things” waar Monaghan op doelde.
Een Red Bull-engineer in de fabriek zei ons: “Iedereen let op vleugels, maar het verschil zit soms in luchtstromen die mensen niet zien.”
Wat dit betekent voor Red Bull
Wij verwachten daarom dat Red Bull nog één keer toeslaat. Die “something up our sleeve”-hint is écht iets. Niet groot. Maar tactisch slim. Moeilijk detecteerbaar voor camera’s. Perfect getimed voor een titelclimax met Lando Norris. En wij zien ook: Verstappen ruikt bloed. Hij ziet weer toekomst in 2025.
❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯
Reacties