Menu
© Pirelli
Nieuws

Ferrari wil dat FIA nu al F1-regels 2035 vastlegt

0 reacties | 271x gelezen
01-11-2025 16:25

ewald | Ferrari 2035 F1 regulations, FIA langetermijnplanning, synthetische brandstof en elektrificatie vormen het hart van de strategische discussie die in de paddock deze week met een ongekende urgentie wordt gevoerd.

Bron: Formule1nieuws.nl

Ferrari wil dat de FIA vóór 2030 bindend vastlegt hoe de F1-reglementen voor 2035 eruitzien, om OEM-technologiebeslissingen tijdig te kunnen verankeren.

Ferrari wil dat FIA al in 2026 start met formele 2035-consultatie
Wij zien dat Ferrari-teambaas Fred Vasseur zich niet langer schikt in de traditionele FIA-cadans waarbij toekomstige reglementen pas worden gedefinieerd wanneer de vorige generatie net op het asfalt staat. De Italiaanse fabrikant wil de 2035-regels definiëren vóórdat de 2026-architectuur goed en wel is uitgerold. “Wij moeten technologisch blijven leiden, anders zijn wij een marketing-showcase van 2010, niet van 2035,” liet Vasseur letterlijk verstaan in Bloomberg. Hij noemt een time-to-decision van vijf tot maximaal tien jaar, dus praktisch: nu.

V8-nostalgie versus synthetische brandstof-realisme
Wij merken dat nostalgie naar V8’s en V10’s in fan-kringen nog altijd een verhitte discussieaanjager is. Op engineering-niveau, zo bevestigen twee technische bronnen richting Bloomberg, bewegen OEM’s ondertussen naar CO?-neutrale netwerken waarin synthetische brandstoffen (e-fuels) industriële schaal krijgen. Maar dat kan alleen als de FIA die volumetrische certificatie en infrastructuurdesign vastlegt vóór 2030. Anders komt e-fuel nooit voorbij het conceptstadium.

Elektrificatie en powerunit-architectuur: 2026 is slechts de prelude
Wij benadrukken dat de powerunit-verdeling 2026 (50% thermisch / 50% elektrisch) wordt gepositioneerd als een “radicale” F1-set, maar in automotive-termen is dit slechts een middenstap. Mercedes-engineering fluisterde in Mexico dat “battery chemistries 2029-2040 al in 2026 in capex-besluitvorming moeten zitten.” Wie dus in 2027 nog niet weet hoe 2035 eruit ziet, is feitelijk al te laat.

Dat is waarom Ferrari het nu agendeert. Dit gaat niet over sportromantiek, dit gaat over cell-chemistry procurement cycles.

Strategische implicatie voor Red Bull Powertrains
Wij analyseren dat Red Bull Powertrains de grootste time-to-impact krijgt. Hun platform staat pas sinds 2022. Een 3,5-jaar R&D-cyclus betekent dat 2035-projecten uiterlijk in 2027 moeten worden gevalideerd. Zonder FIA-richting voor 2035 kan Red Bull geen multi-chemistry portfolio aligneren. Daarom is deze Ferrari-druk niet alleen communicatie — het is geopolitieke industriële plaatsing in de paddock.

Hoe deze 2035-versnelling het DNA van F1 gaat herschrijven
Wij zien een sport die haar leidersrol moet beschermen tegenover WEC en OEM-inhouse demo-programma’s. Als F1 te laat besluit, dan wordt F1 door OEM’s gezien als marketing-archief. En dat is precies wat Vasseur wil voorkomen. De 2035-regelset wordt in de industrie de meetlat voor wie “tech lead” is.

Wat dit betekent voor het kampioenschapsspel
Dit creëert een nieuwe laag: 2026-2027 is niet alleen de race om races te winnen. Het is de race om 2035. Wie het snelst locked-in is, neemt het voordeel van de industrial learning curve. In die matrix ziet Ferrari zichzelf als aanjager, niet als volger. En dát is de reden waarom wij deze tektonische verschuiving serieus moeten nemen.


❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯

Reacties

;