Menu
© Pirelli
Nieuws

Russell woedend op Verstappen na GP Mexico: “Ik verloor drie posities”

0 reacties | 603x gelezen
27-10-2025 10:10

ewald | George Russell heeft fel uitgehaald naar Max Verstappen na de Grand Prix van Mexico. De Mercedes-coureur verloor volgens eigen zeggen drie posities door een manoeuvre van de drievoudig wereldkampioen in de eerste ronde. De frustratie liep hoog op, mede doordat de FIA geen straf toekende aan Verstappen.

Bron: Formule1nieuws.nl

Russell verloor drie posities in de openingsronde van de GP van Mexico door Verstappen. De Mercedes-coureur hekelt het gebrek aan strafmaatregelen van de FIA.

Russell hekelt Verstappens eerste bocht
Tijdens de openingsfase van de race in Mexico kwam Verstappen in een felle strijd terecht met Charles Leclerc en Lewis Hamilton. Daarbij schoot hij kortstondig van de baan en keerde zonder tijdverlies terug op het asfalt. Voor Russell, die zich aan de buitenkant bevond, betekende dit een verlies van drie posities.

De Brit reageerde scherp voor de camera’s van Sky Sports: “Ik begrijp niet hoe drie coureurs de eerste bocht kunnen afsnijden en toch hun positie behouden. Dit voelt als een vrijkaart om risico’s te nemen zonder consequenties.”

FIA onder vuur door herhaald scenario
Volgens Russell is dit geen incident op zichzelf, maar een jaarlijks terugkerend patroon in Mexico. Hij wees op eerdere races waarin coureurs dezelfde lijn kozen buiten de baan, zonder daar zwaar op te worden bestraft. “Het is alsof we een grasmaaierwedstrijd rijden. Dit kan niet de standaard zijn,” aldus de Brit.

De kritiek op de FIA is opvallend, omdat juist de consistentie van straffen vaak onderwerp van discussie is binnen de Formule 1. Waar Lewis Hamilton wél een straf ontving voor contact met Verstappen, bleef de Nederlander buiten schot.

Mercedes in zwaar weer
Het raceweekend verliep sowieso moeizaam voor Mercedes. Russell verloor kostbare tijd achter Ferrari-reserve Oliver Bearman en moest later ook zijn positie teruggeven aan teamgenoot Andrea Kimi Antonelli. Daarnaast wist Oscar Piastri hem te verschalken, wat de frustratie alleen maar groter maakte.

Met slechts een handvol punten keerde Mercedes terug naar Brackley, terwijl de kloof met McLaren en Ferrari opnieuw zichtbaar werd.

Verstappens weerwoord
Verstappen zelf reageerde laconiek op de commotie. Hij stelde dat er in de eerste ronde altijd meer chaos is en dat het onvermijdelijk is dat coureurs naast de baan terechtkomen. Volgens de Nederlander was er geen sprake van voordeel, omdat hij zijn positie op eigen kracht wist te behouden. “Dit hoort bij racen. Je kunt niet elke keer de zwarte vlag zwaaien,” zei de Red Bull-rijder tegen de internationale pers.

Druk op FIA neemt toe
De controverse rond Mexico benadrukt opnieuw de druk op de FIA om strenger en consistenter op te treden. Analisten wijzen erop dat beslissingen vaak afhangen van interpretatie, wat leidt tot frustratie bij teams en coureurs. Volgens insiders zou de wedstrijdleiding overwegen om de regels voor het afsnijden van bochten strakker te formuleren voor 2026.

Wat dit betekent voor Mercedes
Voor Mercedes was de race een pijnlijke bevestiging van hun huidige achterstand. Niet alleen verloor Russell posities door het incident met Verstappen, maar de Duitse renstal lijkt structureel tekort te komen in races met hoge downforce-eisen zoals in Mexico. De focus ligt nu volledig op Sao Paulo, waar het team hoopt revanche te nemen. Voorlopig blijft echter vooral de woede van Russell hangen, die zijn gelijk nog steeds bij de FIA probeert te halen.


❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯

Reacties

;