Menu
© Red Bull
Nieuws

Russell onthult waarom Red Bull en Verstappen onverslaanbaar zijn in snelle bochten

0 reacties | 420x gelezen
19-10-2025 19:25

ewald | George Russell heeft tijdens het raceweekend in Austin uitgelegd waarom Red Bull en Max Verstappen een bijna onoverbrugbaar voordeel hebben in snelle bochten. Het geheim zit volgens de Brit in de uitzonderlijke aerodynamische afstelling van de RB21, die onder bepaalde omstandigheden een enorme hoeveelheid downforce genereert.

Bron: Formule1nieuws.nl

Volgens George Russell ligt het geheim van Red Bull in de aerodynamische afstelling: de RB21 levert uitzonderlijk veel downforce wanneer de auto laag bij de grond rijdt, wat cruciaal is in snelle bochten.

Red Bulls dominantie in Austin verklaard
Tijdens de sprintrace in Austin leek Verstappen aanvankelijk te worstelen met de balans van zijn Red Bull. Ondanks zijn klachten over grip en stabiliteit wist hij de auto in de kwalificatie volledig onder controle te krijgen. Het resultaat: opnieuw poleposition en een dominante positie ten opzichte van de concurrentie. Volgens Russell komt dit door de manier waarop de RB21 inspeelt op circuitomstandigheden. "Ze zijn enorm sterk in snelle secties. Zodra de auto laag bij de grond komt, ontstaat er een enorm aerodynamisch voordeel," aldus de Mercedes-coureur.

De kracht van Red Bulls aerodynamische kaart
Russell benadrukte dat het geheim van Red Bull schuilt in de zogenoemde aero map – de specifieke afstelling van de luchtstromen rond de auto. “Het is niet de eerste keer dat we dit zien. Ze waren al indrukwekkend in Silverstone en Suzuka, en nu opnieuw in Austin. In snelle bochten is hun aero map superieur. Voor ons geldt het tegenovergestelde: zodra we laag bij de grond rijden, verliezen we juist snelheid,” lichtte hij toe.

Waarom Verstappen telkens toeslaat in kwalificaties
De uitleg van Russell verklaart waarom Verstappen vaak het verschil maakt in de kwalificaties. Wanneer de snelheden door de snelle secties het hoogst zijn, profiteert de RB21 maximaal van de aerodynamische voordelen. Hierdoor kan Verstappen rondetijden rijden die voor de concurrentie vrijwel onhaalbaar zijn. Tijdens races ligt de snelheid door bochten lager, waardoor het voordeel kleiner wordt en teams als Mercedes en McLaren dichterbij kunnen komen.

De zwakte van Mercedes in contrast
Mercedes ondervindt juist het tegenovergestelde effect. Russell gaf aan dat de W16 tekortschiet in snelle bochten omdat de wagen ‘van een cliff valt’ zodra hij laag op de baan ligt. “In de race zitten we dichter bij Red Bull omdat de snelheid lager ligt en de auto hoger rijdt. Maar in kwalificatieomstandigheden zijn zij simpelweg onaantastbaar,” stelde Russell.

Verstappen en de jacht op McLaren
Ondanks tijdelijke problemen wist Verstappen opnieuw de bovenhand te vinden. Tijdens de sprintrace moest hij fel verdedigen tegen Russell, maar zijn overmacht werd duidelijk toen McLaren met Piastri en Norris uitviel. Verstappen benutte de kans om zijn voorsprong in het kampioenschap verder uit te bouwen en de strijd met McLaren te intensiveren, een team dat qua snelheid wel steeds dichterbij lijkt te kruipen.

Wat dit betekent voor Red Bull
De toelichting van Russell onderstreept dat Red Bull in 2025 nog altijd beschikt over een aerodynamische voorsprong die moeilijk te evenaren is. Terwijl Mercedes en McLaren blijven zoeken naar oplossingen, ligt de kracht van Red Bull in hun unieke aero map en de uitzonderlijke kwaliteiten van Verstappen. Dit betekent dat Red Bull telkens in kwalificaties een beslissend voordeel kan benutten, waardoor Verstappen zijn greep op de titel verder verstevigt.


❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯

Reacties

;