0 reacties | 418x gelezen
08-09-2025 14:18
ewald | De Grand Prix van Italië in Monza bracht voor Ferrari een harde confrontatie met de werkelijkheid. Charles Leclerc moest erkennen dat de snelheid van Red Bull en McLaren simpelweg te groot was, waardoor Ferrari niet verder kwam dan de rol van toeschouwer in de strijd om de overwinning. Terwijl de tifosi hoopten op een herhaling van de sterke vrije trainingen, eindigde het weekend voor de Scuderia in een teleurstellende vierde plaats voor Leclerc en een zesde positie voor Lewis Hamilton.
Bron: Formule1nieuws.nl
Ferrari bleef in Monza achter bij Red Bull en McLaren. Leclerc eindigde als vierde en concludeerde dat de Scuderia “in niemandsland” reed, zonder kans op de zege.
Leclerc over teleurstellend tempo Ferrari
Charles Leclerc gaf na afloop van de race toe dat Ferrari maximaal presteerde binnen de beperkingen van de SF-25, maar dat de kloof naar Red Bull en McLaren onoverbrugbaar bleek. “We waren niet snel genoeg voor de jongens voor ons,” verklaarde de Monegask. “We waren iets sneller dan Mercedes, maar zeker niet overtuigend. Uiteindelijk was het een kwestie van doen wat mogelijk was.”
Zijn vierde plaats kwam tot stand na een intens duel met Oscar Piastri. Leclerc wist kortstondig de derde positie te grijpen, maar moest de Australiër later weer laten gaan. Met een achterstand van 25 seconden op winnaar Max Verstappen en vier seconden op Piastri was de pijnlijke conclusie duidelijk: Ferrari bevindt zich in de marge.
Van glorie in vrije trainingen naar realiteit in de race
De openingsdag in Monza gaf de fans reden tot optimisme. In de eerste vrije training pakten Hamilton en Leclerc een overtuigende 1-2, gevolgd door een solide tempo in FP2. Het leek een voorbode van een sterk weekend. Toch kwam de omslag snel. In de kwalificatie viel de Ferrari terug naar de realiteit, met een duidelijke achterstand op Red Bull en McLaren.
Leclerc erkende dat het team vrijdag al dichter bij de kwalificatie-afstelling zat dan de concurrentie. “We waren misschien iets te vroeg scherp, waardoor het op zaterdag en zondag duidelijk werd dat de anderen nog ruimte hadden. Toen waren we terug bij de werkelijkheid.”
De rol van Hamilton en het interne contrast
Lewis Hamilton liet in Monza een sterke inhaalrace zien vanaf de tiende startplek. Met een zesde plaats en een felle strijd met George Russell toonde de Brit dat de SF-25 potentie heeft in de handen van een coureur die zich nog steeds aanpast. Hamilton sprak na afloop echter over een wagen die “nog altijd vreemd aanvoelt”, ondanks merkbare verbeteringen. Zijn herstel bood een positief accent, maar onderstreepte vooral de inconsistentie binnen Ferrari’s prestaties.
Technische verklaring van Ferrari’s tekort
Volgens Leclerc ligt de kern van het probleem in de aerodynamische balans. Red Bull profiteerde van een pakket dat geoptimaliseerd was voor circuits met lage downforce, terwijl McLaren met een minder extreme set-up alsnog een hoger basissnelheid liet zien. Ferrari zat gevangen tussen beide filosofieën, zonder de topprestaties die nodig zijn om mee te doen om de zege.
Een bron binnen de paddock stelde tegenover de Italiaanse pers dat Ferrari “een competitieve wagen heeft gebouwd, maar niet de flexibiliteit bezit om onder uiteenlopende omstandigheden vooraan te rijden”. Daarmee lijkt de Scuderia dit seizoen veroordeeld tot een rol als best of the rest, tenzij er significante updates volgen.
De eindbalans voor Ferrari na Monza
De Italiaanse GP toonde onverbiddelijk waar Ferrari staat: in niemandsland. Te snel om door Mercedes structureel bedreigd te worden, maar te traag om Red Bull en McLaren daadwerkelijk uit te dagen. Voor de tifosi, die op de vrijdagtribunes nog juichten bij elke ronde, was het een bittere constatering.
Charles Leclerc sloot af met een realistische boodschap: “We hebben ons best gedaan en niets laten liggen. Maar voorlopig hebben we simpelweg niet de auto om te winnen.” Voor Ferrari is het een signaal dat er structurele stappen nodig zijn om terug te keren naar de absolute top.
❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯
Reacties