Menu
© Pirelli
Nieuws

George Russell nam een enorme gok op Silverstone, en hij blijft erbij: “Het was geen domme keuze”

0 reacties | 461x gelezen
08-07-2025 09:27

ewald | Mercedes-coureur George Russell nam tijdens de Grand Prix van Groot-Brittannië een opvallende strategische beslissing door bij aanvang van de race over te stappen op slicks. Ondanks de kritiek blijft Russell achter zijn keuze staan.

Bron: Formule1nieuws.nl

George Russell verdedigt zijn keuze voor slicks aan de start van de Britse GP, ondanks een mislukte uitkomst. Hij wijst op de timing van de Virtual Safety Car als beslissende factor en benadrukt dat Mercedes bewust risico’s nam in de hoop op een podiumresultaat.

Gedurfde bandenkeuze bij natte omstandigheden
Russell koos er tijdens de formatieronde voor om, als enige in de top van het veld, te wisselen naar droogweerbanden. De baan was nat door eerdere regenval, maar vertoonde tekenen van opdrogen. Waar anderen kozen voor de veilige optie van intermediates, gokte Russell op een versnellende drooglijn. “De baan was droog genoeg voor slicks – als de omstandigheden waren gebleven zoals verwacht, had het goed uitgepakt,” aldus Russell.

Timing van Virtual Safety Car ondermijnt strategie
De plotselinge inzet van een Virtual Safety Car (VSC) bleek echter een gamechanger. Gedurende vijftien cruciale minuten werd het tempo van het hele veld geneutraliseerd. Hierdoor kon Russell zijn voorsprong op de intermediates-rijders niet uitbouwen, ondanks het feit dat hij, buiten de VSC-fase om, enkele seconden per ronde sneller was. “Dat heeft onze hele stint verpest,” gaf hij na afloop aan. “Zonder die VSC hadden we misschien vooraan kunnen eindigen.”

Tweede bandenwissel vergroot risico’s
Later in de race koos Russell opnieuw voor slicks, net op het moment dat een nieuwe regenbui het circuit trof. Mercedes hoopte hiermee strategisch voorbij Pierre Gasly te komen, maar deze zogenaamde ‘contrarian call’ had een averechts effect. Te midden van glibberige omstandigheden verloor Russell kostbare tijd en zakte verder terug in het veld.

Analyse: tussen moed en misrekening
Volgens teambaas Toto Wolff was de strategie "verschrikkelijk verkeerd", maar Russell blijft achter het besluit staan. “Als je altijd het veilige pad kiest, eindig je op een veilige vierde plek. Wij wilden iets meer,” verklaarde de Brit. De gedachte was duidelijk: risico nemen om te winnen, ook al hield dat een grote kans op verlies in. Dit soort keuzes illustreren de dunne lijn tussen genialiteit en miscalculatie in de Formule 1.

Russell toont leiderschap in tegenslag
Ondanks de teleurstelling liet Russell zich na de race van zijn meest volwassen kant zien. Hij nam de verantwoordelijkheid voor de beslissingen, sprak het team moed in en benadrukte dat dit soort fouten deel uitmaken van het leerproces. “Het is makkelijk oordelen met de kennis van nu,” aldus Russell. “Maar wij gingen voor het maximale resultaat. Dat is Formule 1.”

Mercedes zoekt balans tussen risico en zekerheid
Deze race bevestigt een terugkerend patroon bij Mercedes in 2025: pogingen om het verschil te maken met strategie in plaats van pure snelheid. Met Red Bull en McLaren die regelmatig de toon zetten, zoekt Mercedes wanhopig naar kansen om het podium te bestormen. Russell’s acties passen binnen deze bredere strategie, waarbij elk risico gerechtvaardigd lijkt in de jacht op succes.


❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯

Reacties

;