0 reacties | 695x gelezen
27-06-2025 18:38
ewald | Na een overtuigende vertoning in de tweede vrije training van de Oostenrijkse Grand Prix heeft McLaren een krachtig statement afgegeven. Lando Norris en Oscar Piastri wisten de tijdenlijsten te domineren, terwijl Max Verstappen ondanks meerdere pogingen moeite had om aansluiting te vinden. McLaren lijkt met een indrukwekkende balans en snelheid de toon te zetten voor het weekend, terwijl Red Bull Racing zich genoodzaakt ziet om achter de feiten aan te lopen.
Bron: Formule1nieuws.nl
• McLaren domineert VT2 in Oostenrijk met Norris en Piastri
• Verstappen kiest agressieve strategie, maar blijft achter
• Mercedes en Ferrari worstelen met balans en snelheid
• McLaren lijkt favoriet voor pole en raceoverwinning
McLaren slaat direct toe in VT2
McLaren begon sterk aan VT2, waarbij Norris en Piastri al vroeg de snelste tijden noteerden. Norris, die zijn eerste meters pas in deze sessie maakte na VT1 te hebben overgeslagen, liet meteen zien waarom hij als een van de titelfavorieten geldt. De Brit verbeterde zich ronde na ronde en zette met een 1:04,5 een tijd neer die niet meer werd verbeterd. Piastri, die al een trainingsuur achter de rug had, bleef dicht in de buurt van zijn teamgenoot en onderstreepte de kracht van de MCL39.
Verstappen kiest voor agressieve bandenstrategie
Max Verstappen verraste door in zijn eerste stint direct voor de zachte banden te kiezen, een afwijkende strategie vergeleken met de concurrentie die startte op mediums of harde banden. Zijn vroege inzet van de zachte compound leverde aanvankelijk een tweede tijd op, maar naarmate de sessie vorderde bleek het bandenvoordeel uitgewerkt en verloor Verstappen terrein. In een latere poging wist hij zijn tijd weliswaar te verbeteren tot een derde plek, maar het gat naar Norris bleef substantieel.
Mercedes en Ferrari zoeken naar balans
George Russell en Charles Leclerc kenden een wisselvallige sessie. Russell probeerde het tempo van McLaren te volgen, maar kwam ondanks het wisselen naar de zachte banden niet verder dan 0,034 seconde achter Norris. Leclerc daarentegen worstelde zichtbaar met de balans van zijn SF-25, raakte zelfs even naast de baan en stond na vijftien minuten op een teleurstellende tiende plek. Ferrari lijkt nog veel werk te moeten verzetten om in het spoor van McLaren en Red Bull te komen.
Spierballentaal en dominantie van McLaren
Halverwege de sessie liet McLaren pas echt zien wat het in huis had. Nadat Russell tijdelijk naar de eerste plek schoof, antwoordden Piastri en Norris met ronduit dominante tijden. Piastri dook een halve seconde onder de tijd van Russell, waarna Norris – ondanks een niet foutloze ronde – nog eens drie tienden sneller ging. Deze indrukwekkende verbetering zette de toon en gaf McLaren een psychologisch voordeel richting de kwalificatie.
Verstappen blijft zoeken naar antwoorden
Hoewel Verstappen in de slotfase van de sessie opnieuw een poging waagde op een verse set zachte banden, bleek het gat naar McLaren te groot. In zijn laatste snelle ronde wist hij het verschil weliswaar terug te brengen tot drie tienden, goed voor P3, maar McLaren bleef buiten bereik. De Red Bull-coureur besloot de sessie met een korte long run, waarin hij solide maar niet opzienbarende tijden liet noteren.
Long runs bevestigen McLarens overmacht
De afsluitende racesimulaties in de laatste twintig minuten bevestigden het beeld dat McLaren de snelste auto heeft in Oostenrijk. Norris bleef ook in de long runs de benchmark zetten, terwijl Verstappen geen representatieve stint kon rijden door het vroegtijdig inzetten van zijn zachte banden. Hierdoor blijft het voor Red Bull Racing gissen hoeveel potentieel er daadwerkelijk in de RB20 schuilt voor de race.
Uitslag tweede vrije training GP Oostenrijk 2025 |
Positie | Nummer | Coureur | Team | Tijd | Rondes |
1 | 4 | Lando Norris | McLaren | 1:04.580 | 35 |
2 | 81 | Oscar Piastri | McLaren | +0.157s | 35 |
3 | 1 | Max Verstappen | Red Bull Racing | +0.318s | 24 |
4 | 18 | Lance Stroll | Aston Martin | +0.442s | 32 |
5 | 16 | Charles Leclerc | Ferrari | +0.610s | 32 |
6 | 63 | George Russell | Mercedes | +0.649s | 34 |
7 | 22 | Yuki Tsunoda | Red Bull Racing | +0.712s | 31 |
8 | 5 | Gabriel Bortoleto | Kick Sauber | +0.831s | 31 |
9 | 14 | Fernando Alonso | Aston Martin | +0.877s | 31 |
10 | 44 | Lewis Hamilton | Ferrari | +0.931s | 34 |
11 | 12 | Kimi Antonelli | Mercedes | +0.957s | 35 |
12 | 30 | Liam Lawson | Racing Bulls | +0.963s | 31 |
13 | 6 | Isack Hadjar | Racing Bulls | +0.967s | 34 |
14 | 10 | Pierre Gasly | Alpine | +1.033s | 36 |
15 | 31 | Esteban Ocon | Haas | +1.118s | 31 |
16 | 23 | Alexander Albon | Williams | +1.185s | 37 |
17 | 55 | Carlos Sainz | Williams | +1.234s | 37 |
18 | 87 | Oliver Bearman | Haas | +1.255s | 35 |
19 | 27 | Nico Hulkenberg | Kick Sauber | +1.338s | 35 |
20 | 43 | Franco Colapinto | Alpine | +1.596s | 34 |
❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯
Reacties