0 reacties | 270x gelezen
25-06-2025 07:45
ewald | Ferrari zet alles op alles om het seizoen 2025 te redden met een ingrijpende technische update tijdens de Grand Prix van Oostenrijk. De introductie van een volledig nieuwe vloer moet de terugkerende problemen met de achterwielophanging en aerodynamische instabiliteit van de SF-25 eindelijk oplossen.
Bron: Formule1nieuws.nl
Ferrari introduceert tijdens de GP van Oostenrijk een nieuwe vloer die de aerodynamische balans en achterwielophanging van de SF-25 aanzienlijk moet verbeteren. De update markeert het begin van een bredere upgradecyclus in aanloop naar de reglementswijzigingen in 2026.
Nieuwe vloer als sleutel tot betere grip en stabiliteit
De nieuwe vloer van Ferrari vormt het hart van een grotere ontwikkelingsstrategie waarmee het team de prestatiekloof met Red Bull en McLaren wil dichten. Door structurele problemen met de achterwielophanging kampte de SF-25 de afgelopen races met instabiliteit in snelle bochten, een inconsistente rijhoogte en aanzienlijk verminderde neerwaartse druk (downforce).
Deze nieuwe vloer is ontworpen om de luchtstromen onder de auto effectiever te kanaliseren, wat direct moet bijdragen aan meer grip en minder slijtage aan het chassis. In combinatie met aangepaste ophangingspunten moet dit de balans van de bolide drastisch verbeteren.
Technische tekortkomingen SF-25 leiden tot strategische koerswijziging
Vanaf het begin van het seizoen viel op dat de SF-25 moeite had om competitief te blijven tijdens races met veel snelle richtingsveranderingen. Technici spraken van ‘suboptimale torsiestijfheid’ in de achterwielophanging, wat leidde tot verhoogde vloerbelasting en inconsistente aerodynamische prestaties. Dit gebrek aan consistentie kostte het team niet alleen tijd per ronde, maar zorgde ook voor versnelde slijtage van cruciale onderdelen.
De update in Spielberg moet daar verandering in brengen. De vloer werd zodanig hertekend dat de rijhoogte stabieler blijft, ongeacht de compressie van de ophanging. Hierdoor wordt de aerodynamische belasting consistenter verdeeld, wat resulteert in meer controle en minder bandenslijtage.
Ferrari's ontwikkelingsplan richting 2026 in stroomversnelling
De ingrijpende upgrade markeert tevens een strategisch keerpunt voor Ferrari. De renstal kijkt nadrukkelijk vooruit naar het reglementaire tijdperk dat in 2026 begint, waarin aerodynamica, energie-efficiëntie en mechanische grip opnieuw worden gedefinieerd. Volgens teambaas Frédéric Vasseur mag Ferrari zich geen nieuwe misrekeningen veroorloven. De vloer-upgrade is dan ook niet slechts bedoeld als pleister voor 2025, maar als fundament voor een hernieuwd concept richting het nieuwe technische tijdperk.
‘We willen proactief reageren en nu al bouwen aan het chassisconcept voor 2026’, aldus een anonieme teambron. De update wordt daarom gevolgd door aanvullende wijzigingen aan de achterwielophanging, die naar verwachting in Silverstone worden geïntroduceerd.
Leclerc en Hamilton wachten op doorbraak
Tot dusver heeft alleen Charles Leclerc enkele podiumplaatsen veiliggesteld voor Ferrari, terwijl Lewis Hamilton worstelt met de balans van de SF-25. Beiden geven aan dat de auto potentie heeft, maar structureel tekortschiet in stabiliteit onder belasting. De komst van de nieuwe vloer is dan ook cruciaal voor hun vertrouwen én voor het behoud van competitieve relevantie in het resterende seizoen.
Met de druk vanuit Maranello en de aanhoudende vorm van concurrenten als McLaren en Red Bull, kan Ferrari zich geen verdere mislukking permitteren. De GP van Oostenrijk wordt zo een cruciale test voor het team, dat met deze technische ingreep zijn ambitie om weer mee te doen in de titelstrijd kracht wil bijzetten.
Cruciale fase in Ferraris heropbouw
De introductie van de nieuwe vloer is geen cosmetische ingreep, maar een structurele correctie op een ontwerp dat zijn zwakte heeft bewezen. Door nu in te grijpen en de aerodynamische fundamenten van de SF-25 te verstevigen, positioneert Ferrari zich voor een krachtiger slot van 2025 én een competitieve start van het nieuwe reglemententijdperk. Of de upgrade daadwerkelijk de gewenste vooruitgang oplevert, zal in Spielberg blijken. Eén ding is zeker: falen is geen optie meer.
❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯
Reacties