Menu
© Mercedes
Nieuws

Onverwachte wederopstanding: Mercedes trotseert 50 graden hitte en laat Red Bull kansloos in Canada

1 reactie | 363x gelezen
16-06-2025 11:16

ewald | Mercedes heeft tijdens de Grand Prix van Canada een krachtig signaal afgegeven. Waar eerdere races bij hoge temperaturen hun zwakte blootlegden, wist het team ditmaal in Montréal onder zinderende omstandigheden te excelleren. George Russell verzilverde zijn poleposition met een klinkende overwinning en bewees dat het team de langlopende issues met hittebeheersing effectief heeft aangepakt.

Bron: Formule1nieuws.nl

Mercedes heeft zijn problemen met hittebeheersing overwonnen dankzij technische updates en een baanlayout die de W15 in de kaart speelde. George Russell reed een foutloze race in Montréal en bezorgde het team een dominante overwinning, ondanks temperaturen van 50 graden op het asfalt.

Technische updates sleutelfactor in verbeterd hittebeheer
Mercedes kwam naar Canada met een cruciale wijziging aan de achterkant van de auto: een nieuwe achterwielophanging die ontworpen is om zowel de mechanische grip als het thermisch gedrag van de bolide te verbeteren. Volgens teambaas Toto Wolff is deze aanpassing van groot belang geweest in het minimaliseren van oververhitting van de achterbanden, een zwakke plek die eerder nog zichtbaar was in onder andere Imola en Barcelona.

Daarnaast profiteerde het team van het relatief gladde asfalt in Montréal, dat veel minder abrasief is dan op circuits als Spanje. Hierdoor werd het risico op overmatige bandenslijtage en thermische degradatie aanzienlijk verminderd. Dit verklaart waarom de W15, ondanks asfalt- en luchttemperaturen boven de 50 graden Celsius, gedurende de gehele race competitief en stabiel bleef.

Russell houdt hoofd koel onder druk van Verstappen
George Russell kende een perfecte start vanaf poleposition en liet Max Verstappen direct achter zich. Hoewel de Nederlander gedurende de openingsronden druk bleef zetten, wist Russell zijn tempo constant te houden en de controle over de race niet uit handen te geven. Op geen enkel moment leek Mercedes in de problemen te komen door oververhitting, noch in de aandrijflijn, noch in de bandentemperaturen.

De rivaliteit tussen Russell en Verstappen – geworteld in jarenlange competitie vanaf de karts – bleef in Montréal beperkt tot een sportieve strijd. Toto Wolff benadrukte dat het wederzijdse respect tussen beide coureurs aanwezig blijft, ondanks hun uiteenlopende karakters en rijstijlen.

Wolff erkent invloed van baanlayout op prestaties
Toto Wolff wees ook op de baanconfiguratie van het Circuit Gilles Villeneuve als bepalende factor in het succes. De afwezigheid van lange, snelle bochten – waarin de Mercedes traditioneel last heeft van hittestuwing aan de achterkant – werkte in het voordeel van het team. Bovendien kon men de koeling beter managen dankzij het ontwerp van de baan, wat samen met de verbeterde ophanging leidde tot een geoptimaliseerd thermisch evenwicht.

Volgens Wolff is dit echter geen garantie voor blijvend succes. “We weten dat de performance schommelt per circuit,” aldus de Oostenrijker. “In Montréal viel alles op zijn plaats, maar in Oostenrijk wacht ons een compleet andere uitdaging. We blijven voorzichtig in onze voorspellingen.”

Voorzichtig optimisme richting Oostenrijkse Grand Prix
Ondanks de euforie rond de overwinning blijft het kamp-Mercedes nuchter. De race in Oostenrijk belooft op technisch vlak een moeilijker verhaal te worden, met meer hoogteverschillen, snellere bochten en een agressievere ondergrond. Toch geeft het optreden in Canada het team vertrouwen dat de nieuwe specificatie van de W15 in staat is om ook onder moeilijke omstandigheden competitief te zijn.

Als Mercedes de prestaties van Canada weet te reproduceren op circuits die hun zwaktes blootleggen, kan het team zich daadwerkelijk mengen in de strijd om podiumplaatsen, of zelfs overwinningen. Het is nu aan de ingenieurs in Brackley om de huidige lijn door te trekken richting Spielberg.


❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯

Reacties

arts3
Silver Member

De sportieve strijd culmineerde naar onsportief gedrag toen Russel achter de safetycar hard op de rem trapte om Max een hak te zetten.

0 17-06-2025 11:33:22
;