0 reacties | 289x gelezen
30-05-2025 15:43
ewald | Na een reeks intensieve races en toenemende druk op de topteams, heeft McLaren in de eerste vrije training voor de Grand Prix van Spanje een krachtig statement afgegeven. Lando Norris noteerde de snelste tijd op het Circuit de Barcelona-Catalunya, waarmee hij niet alleen zijn vorm bevestigde, maar ook de gemoederen in de paddock flink opschudde.
Bron: Formule1nieuws.nl
Norris klokt snelste tijd, Verstappen dichtbij
Lando Norris reed een indrukwekkende 1:13,7 en bleef daarmee Max Verstappen ruim drie tienden voor.
McLaren toont spierballen met aangepaste voorvleugel
De eerste vrije training van het weekend begon onder ideale omstandigheden: een strakblauwe hemel, een temperatuur van 26 graden en een licht briesje boven het Catalaanse asfalt. McLaren, dat deze sessie benaderde met een reeks aerodynamische updates, waaronder een gewijzigde voorvleugel, liet al vroeg zien dat men niet gekomen was om slechts data te verzamelen. Norris opende met scherpe rondetijden en verbeterde zichzelf meerdere keren, culminerend in een 1:13,7, de snelste tijd van de sessie.
Verstappen scherp op P2: Red Bull blijft in de buurt
Max Verstappen liet zich evenmin onbetuigd. De regerend wereldkampioen reed een strakke 1:14,0, waarmee hij Ferrari's Charles Leclerc en Mercedes' Lewis Hamilton voorbleef. De Nederlander reed in zijn eerste stint op harde banden, maar wist met zijn run op zachte banden de concurrentie tijdelijk achter zich te houden. Hoewel Norris uiteindelijk sneller was, benadrukt Verstappens tempo dat Red Bull Racing zijn grip op de koppositie allerminst kwijt is.
Ferrari en Mercedes in de achtervolging
Charles Leclerc noteerde een 1:14,2, waarmee hij derde werd. De Monegask reed op de zachtere C3-compound, wat zijn achterstand op Norris extra opvallend maakt. Hamilton wist zich eveneens naar voren te werken, maar kwam 0,011 seconden tekort op de tijd van Verstappen. Mercedes koos aanvankelijk voor mediumbanden en liet pas in het tweede deel van de sessie de zachte compound monteren.
Nieuwe voorvleugelregels zorgen voor extra spanning
De introductie van de aangescherpte FIA-regelgeving rond de flexibiliteit van de voorvleugels was duidelijk merkbaar. Meerdere teams monteerden meetapparatuur aan hun bolides om de aerodynamische impact van de wijzigingen te evalueren. De strengere testprocedure dwingt teams tot nauwkeurige afstellingen, waarbij vooral balans en bandenslijtage centraal staan. In dat licht gezien, is de prestatie van McLaren des te indrukwekkender.
Opvallende prestaties uit het middenveld
Achter de topteams wisten ook Racing Bulls, Haas en Ferrari-talenten indruk te maken. Liam Lawson, invaller bij Racing Bulls, reed zich naar een zesde positie – vlak achter Leclerc en Piastri. Oliver Bearman, eveneens invaller, verraste met een zevende tijd. Beide coureurs profiteren zichtbaar van hun eerdere testkilometers en lijken klaar voor meer.
Racesimulaties domineren slotfase van de sessie
In het laatste kwartier schakelden veel teams over op racesimulaties. De verwachting is dat het effect van de nieuwe voorvleugelregels vooral tijdens de race zichtbaar zal worden, in de vorm van aangepaste afstellingen en mogelijk snellere bandenslijtage. Teams als Williams en Mercedes bewaarden hun zachte banden vermoedelijk voor latere sessies, met het oog op strategische flexibiliteit tijdens de race.
Vooruitblik op het weekend
De voorlopige dominantie van McLaren betekent nog geen garantie voor succes in de kwalificatie of race, maar het team uit Woking heeft zich nadrukkelijk gemeld als kanshebber. Met Norris in topvorm en Piastri in de buurt, lijkt McLaren uitstekend voorbereid op het Spaanse stratencircuit. Red Bull blijft echter levensgevaarlijk, met Verstappen die op elk moment kan toeslaan. De rivaliteit tussen beide teams lijkt dit weekend opnieuw het toneel te gaan bepalen.
Uitslag eerste vrije training GP Spanje 2025 |
Positie | Nummer | Coureur | Team | Tijd | Verschil | Rondes |
1 | 4 | Lando Norris | McLaren Mercedes | 1:13.718 | 29 | |
2 | 1 | Max Verstappen | Red Bull Racing Honda RBPT | 1:14.085 | +0.367s | 18 |
3 | 44 | Lewis Hamilton | Ferrari | 1:14.096 | +0.378s | 29 |
4 | 16 | Charles Leclerc | Ferrari | 1:14.238 | +0.520s | 31 |
5 | 81 | Oscar Piastri | McLaren Mercedes | 1:14.294 | +0.576s | 28 |
6 | 30 | Liam Lawson | Racing Bulls Honda RBPT | 1:14.339 | +0.621s | 28 |
7 | 87 | Oliver Bearman | Haas Ferrari | 1:14.597 | +0.879s | 26 |
8 | 6 | Isack Hadjar | Racing Bulls Honda RBPT | 1:14.605 | +0.887s | 26 |
9 | 22 | Yuki Tsunoda | Red Bull Racing Honda RBPT | 1:14.643 | +0.925s | 27 |
10 | 10 | Pierre Gasly | Alpine Renault | 1:14.746 | +1.028s | 28 |
11 | 63 | George Russell | Mercedes | 1:14.751 | +1.033s | 32 |
12 | 18 | Lance Stroll | Aston Martin Aramco Mercedes | 1:14.786 | +1.068s | 24 |
13 | 14 | Fernando Alonso | Aston Martin Aramco Mercedes | 1:14.798 | +1.080s | 20 |
14 | 27 | Nico Hulkenberg | Kick Sauber Ferrari | 1:14.865 | +1.147s | 21 |
15 | 55 | Carlos Sainz | Williams Mercedes | 1:14.935 | +1.217s | 26 |
16 | 5 | Gabriel Bortoleto | Kick Sauber Ferrari | 1:15.155 | +1.437s | 23 |
17 | 50 | Ryo Hirakawa | Haas Ferrari | 1:15.298 | +1.580s | 23 |
18 | 12 | Kimi Antonelli | Mercedes | 1:15.369 | +1.651s | 31 |
19 | 45 | Victor Martins | Williams Mercedes | 1:15.522 | +1.804s | 26 |
20 | 43 | Franco Colapinto | Alpine Renault | 1:15.530 | +1.812s | 19 |
❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯
Reacties