Menu
© Ferrari
Nieuws

Leclerc nuanceert impact nieuwe flexi-wing regels: “Geen gamechanger”

0 reacties | 339x gelezen
30-05-2025 13:59

ewald | Voorafgaand aan de Grand Prix van Spanje dit weekend heeft Charles Leclerc zich uitgesproken over de strengere FIA-regels omtrent flexibele vleugels in de Formule 1. De Monegask verwacht dat de nieuwe voorschriften een zekere invloed zullen hebben, maar benadrukt dat het geen revolutionaire verschuiving in de rangorde zal veroorzaken.

Bron: Formule1nieuws.nl

De aangescherpte flexi-wing regels zullen invloed hebben op alle teams, maar volgens Leclerc geen radicale veranderingen teweegbrengen.

Nieuwe vleugeltests vanaf GP Spanje van kracht
De FIA heeft haar technische reglementen aangescherpt met betrekking tot de buigbaarheid van aerodynamische onderdelen, waaronder de voorvleugel. De aanleiding was het vermoeden dat sommige teams het maximum toelaatbare vervormingsniveau opzochten of zelfs overschreden. Als reactie hierop heeft de federatie nieuwe, strengere buigingstests aangekondigd en in fases geïmplementeerd.

De aanpassingen voor de achtervleugels werden reeds aan het begin van het seizoen van kracht. De voorvleugels volgen nu, te beginnen met de Spaanse Grand Prix op het Circuit de Barcelona-Catalunya. De tests beogen te controleren in hoeverre onderdelen onder aerodynamische belasting vervormen — iets wat teams strategisch kunnen benutten voor extra downforce of minder luchtweerstand op rechte stukken.

Leclerc: “We zullen allemaal geraakt worden”
Charles Leclerc bevestigt dat elk team de effecten van de nieuwe tests zal ondervinden. Hoewel hij niet prijsgeeft welke renstal volgens hem het hardst geraakt zal worden, is zijn analyse helder:

“Alle auto’s zullen erdoor beïnvloed worden, of dat positief of negatief is moet nog blijken. Wij zouden er niet al te veel onder moeten lijden, maar dat moeten we nog zien.”

De opmerking suggereert dat Ferrari zelf geen extreem gebruik maakte van flexi-wing tactieken. Desondanks spreekt Leclerc de hoop uit dat andere teams wél geraakt worden, zodat Ferrari dichter bij de concurrentie kan komen.

FIA intensiveert handhaving na jarenlange discussie
De discussie over flexibele vleugels speelt al sinds de introductie van geavanceerde aerodynamica in de Formule 1. Hoewel de regels vervorming tot op zekere hoogte toestaan, maken teams gebruik van slimme constructiemethoden en materialen om grenzen op te zoeken zonder daadwerkelijk regels te overtreden.

De FIA wil nu paal en perk stellen aan dit ‘grijze gebied’ en benadrukt dat de sport een eerlijke technische strijd moet blijven. De nieuwe deflectietests zijn specifiek ontworpen om dat principe te waarborgen.

Verwachting: Beperkte herschikking van krachtsverhoudingen
Leclerc verwacht geen grote herschikking in het competitieve landschap van de Formule 1. Ondanks de invloed van de nieuwe regelgeving denkt hij niet dat deze de verhoudingen tussen teams fundamenteel zal wijzigen:
“Ik denk niet dat we een massale verschuiving in het krachtenspel zullen zien. Maar het zou wel een klein verschil kunnen maken, en hopelijk is dat in ons voordeel.”

Deze genuanceerde inschatting sluit aan bij eerdere observaties: hoewel reglementswijzigingen soms tot verrassingen leiden, gebeurt dat meestal niet onmiddellijk of radicaal. Teams anticiperen maanden van tevoren op technische richtlijnen en bouwen marge in om compliant te blijven.

Wat betekent dit voor het resterende seizoen?
De introductie van strengere controles op flexibele vleugels komt op een strategisch moment in het seizoen. Barcelona vormt het startpunt van de Europese zomerfase waarin veel teams updates brengen. Een correcte interpretatie van de nieuwe regels kan het verschil maken tussen een succesvolle doorontwikkeling of een technisch achterblijven.

Ferrari lijkt voorbereid, maar de ware impact zal zich pas tonen na het weekend. Voor fans en analisten is het uitkijken naar mogelijke prestatieveranderingen bij concurrenten als Red Bull, McLaren en Mercedes — teams die bekendstaan om hun innovatieve aerodynamica.


❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯

Reacties

;