Menu
© Ferrari
Nieuws

Nieuwe F1-regel verandert alles: Ferrari ruikt bloed in strijd tegen McLaren

0 reacties | 999x gelezen
28-05-2025 08:02

ewald | De Formule 1-wereld houdt de adem in richting de Grand Prix van Spanje, waar een ingrijpende wijziging in de technische reglementen rond flexibele voorvleugels van kracht wordt. De grote vraag: wie profiteert en wie verliest terrein?

Bron: Formule1nieuws.nl

De nieuwe FIA-regelgeving rond flexi-wings kan het krachtsverschil tussen de topteams aanzienlijk veranderen.

Ferrari ziet ‘gamechanger’ in technische richtlijn voor flexi-wings
Ferrari-teambaas Frédéric Vasseur spreekt vol overtuiging over de aankomende reglementswijziging. De strengere tests op voorvleugel-flexibiliteit, die vanaf Barcelona in werking treden, kunnen volgens hem het spel volledig veranderen. Vasseur noemt het moment “cruciaal voor de seizoenswending” en benadrukt dat Ferrari zich hier al maanden intensief op voorbereidt.

Mercedes-teambaas Toto Wolff onderschrijft de impact van de aanpassing. Volgens hem was Ferrari tot dusver juist het meest conservatief in het gebruik van flexi-wings. “Als het effect ergens merkbaar zal zijn, is het bij hen,” aldus Wolff. Deze analyse zet de Scuderia in poleposition om te profiteren van de aangescherpte controle.

McLaren onder vuur ondanks zelfvertrouwen
McLaren, momenteel dominant aan kop in het constructeurskampioenschap, bagatelliseert de gevolgen. Zowel Oscar Piastri als Lando Norris geven aan zich geen zorgen te maken. Toch blijft de concurrentie sceptisch. Red Bull-teambaas Christian Horner liet eerder al doorschemeren dat de nieuwe regels mogelijk het ‘onzichtbare voordeel’ van McLaren zullen blootleggen.

De FIA verlaagt de toegestane vleugelverplaatsing van 15 mm naar 10 mm. Deze maatregel volgt op eerdere beperkingen aan de achtervleugels, die tijdens de Grand Prix van China werden ingevoerd. De vertraging in implementatie was bedoeld om teams voldoende tijd te geven om aan de nieuwe eisen te voldoen.

Spanningsboog richting Catalunya loopt op
Met Barcelona als eerste circuit waar de nieuwe meetmethodes volledig zullen gelden, groeit de verwachting binnen het paddock. De GP van Spanje staat bekend als de testgrond voor aerodynamische innovaties, en dit jaar vormt daarop geen uitzondering.

Ferrari’s prestaties in de laatste races – met podiumplaatsen in Jeddah, Imola en Monaco – wijzen op een stijgende lijn. Vasseur noemt de recente resultaten bemoedigend en stelt dat de Grand Prix van Spanje een keerpunt kan zijn. “We hebben nog niet gepiekt, maar we bouwen aan iets stabiels,” aldus de Fransman.

Mercedes en Red Bull in afwachtende houding
Waar Ferrari vol inzet op de nieuwe kansen, blijven Mercedes en Red Bull afwachtend. Wolff benadrukt dat de rangorde pas duidelijk wordt na het weekend in Barcelona. Horner, aan de andere kant, hoopt stiekem dat de nieuwe regels McLaren iets zullen afremmen, waardoor Red Bull dichterbij kan kruipen.

Voor Mercedes zijn de verwachtingen gematigd. Lewis Hamilton eindigde slechts vijfde in Monaco, en de vooruitgang lijkt traag maar gestaag. George Russell toont meer consistentie, maar ook bij de Zilverpijlen is men nog zoekende naar het juiste tempo.

Technische veranderingen kunnen titelstrijd heropenen
Met McLaren ver voorop in het kampioenschap en Ferrari en Mercedes in de achtervolging, zou de flexi-wing richtlijn weleens de doorslag kunnen geven. De strijd om de top drie is nog open, en met het Europese triple header-slotstuk in Spanje liggen de kaarten opnieuw op tafel.

Of het daadwerkelijk een gamechanger wordt, blijft afwachten. Maar dat Ferrari op scherp staat en mogelijk als winnaar uit de regelwijziging komt, lijkt plausibel. De ogen van de wereld zullen dit weekend gericht zijn op de voorvleugels — en wie ze het slimst weet te benutten.


❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯

Reacties

;