Menu
© Pirelli
Nieuws

Verstappen woedend na zinloze Monaco GP: “Zelfs vier pitstops hadden niets veranderd!”

0 reacties | 338x gelezen
26-05-2025 09:31

ewald | De Grand Prix van Monaco 2025 heeft wederom bewezen dat zelfs kunstmatige ingrepen de race op het smalle stratencircuit niet kunnen redden. Max Verstappen uitte na afloop van de race zijn frustraties op cynische wijze over de verplichte tweestopsstrategie die FIA dit seizoen invoerde. Volgens de Nederlander veranderde de regel niets aan het verloop van de race en was het spektakel ver te zoeken.

Bron: Formule1nieuws.nl

”Misschien volgend jaar vier pitstops?”
De verplichte tweestopsregel, bedoeld om meer dynamiek in het proces van bandenstrategie te brengen, werd door Verstappen met sarcasme ontvangen. “Misschien volgend jaar vier stops? Ik had er vier kunnen maken en alsnog als vierde eindigen,” verklaarde hij na de race aan de aanwezige media. De Red Bull-coureur vertrok als vierde en eindigde ook op die positie, zonder ook maar één echte kans op progressie.

De kern van het probleem ligt niet bij strategie
Verstappen benadrukte dat het probleem niet in de regels zit, maar in het fundament van het stratencircuit van Monaco. “Je kunt pitten, maar uiteindelijk rijd je alleen. Je hoopt dat er iets onverwachts gebeurt, maar dat gebeurde niet,” aldus Verstappen. Zijn woorden worden ondersteund door Red Bull-teambaas Christian Horner, die aangaf dat de aard van het circuit simpelweg geen inhaalacties toestaat, zeker niet met de huidige generatie Formule 1-auto’s die breed en complex zijn in hun aerodynamica.

Monaco blijft spektakel doden ondanks kunstgrepen
Ondanks de oprechte poging van de FIA om door middel van verplichte bandenwissels meer variatie te creëren, bleek de race opnieuw statisch en voorspelbaar. De top vier, inclusief Verstappen, finishte exact op de positie waar zij gestart waren. Slechts het uitvallen van Fernando Alonso zorgde voor lichte verschuivingen in de tweede helft van de top tien.

Verstappen reed eenzame stint: ‘Emotieloos’
In zijn analyse van de race gaf Verstappen aan geen enkel moment op het puntje van zijn stoel te hebben gezeten. “Mijn emoties waren neutraal,” gaf hij droogjes toe. Doordat hij op ruime afstand van zijn achtervolgers reed, kon hij zonder risico zijn tweede stop maken. Toch bracht dit hem niet dichter bij het podium, dat vanaf ronde één buiten bereik leek.

Oplossing ligt buiten de pitstraat
De ironische toon van Verstappen wijst op een diepere frustratie: Formule 1 kan Monaco niet blijven verdedigen als prestigieus hoogtepunt terwijl het sportief tekortschiet. Zonder ingrijpende herziening van het circuitdesign of innovaties in de reglementen die inhalen wél mogelijk maken, blijven races in Monte Carlo eerder optochten dan wedstrijden.

Toekomst van Monaco onder druk
Hoewel het prinsdom een vaste waarde is op de kalender vanwege zijn historie en glamour, rijst de vraag of Monaco nog past in het moderne F1-tijdperk dat spektakel en competitie centraal stelt. De reacties van topcoureurs als Verstappen laten weinig aan de verbeelding over: zolang het circuit zelf niet verandert, blijven zelfs de best bedoelde strategische wijzigingen zinloos.

Conclusie: Strategie alleen redt Monaco niet
De poging om via kunstmatige ingrepen zoals verplichte pitstops meer leven in de race te blazen, is pijnlijk mislukt. Max Verstappen verwoordde het treffend: vier pitstops hadden het verschil niet gemaakt. De Formule 1 moet nadenken over structurele oplossingen als het Monaco echt wil behouden als kroonjuweel. Want zonder actie op de baan, verliest zelfs het meest iconische decor zijn glans.


❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯

Reacties

;