0 reacties | 397x gelezen
25-05-2025 17:02
ewald | In een race waar elke millimeter telt en strategieën elkaar in razend tempo afwisselen, heeft Lando Norris geschiedenis geschreven door zijn poleposition om te zetten in een indrukwekkende overwinning tijdens de Grand Prix van Monaco 2025. Wat begon als een beloftevolle middag voor Max Verstappen, eindigde in teleurstelling. De regerend wereldkampioen moest toezien hoe zijn leidende positie in de allerlaatste ronde vervloog, door een gedwongen pitstop die voortkwam uit een riskante strategie. Waar McLaren koelbloedig anticipeerde op elke wending, bleef Red Bull hopen op een rode vlag die nooit kwam.
Bron: Formule1nieuws.nl
In een zenuwslopende Grand Prix van Monaco heeft Lando Norris zijn poleposition omgezet in een ijzersterke overwinning na een strategisch hoogstandje. Max Verstappen viel in de laatste ronde terug naar P4 door een late pitstop zonder gehoopte rode vlag.
Strategische chaos bij de start: bandenkeuzes zetten de toon
Wij zagen een race waarin de bandenselectie direct de koers bepaalde. Terwijl de meeste coureurs kozen voor de medium compound, viel Max Verstappen op door te starten op de harde banden. Daarmee gokte Red Bull op een lange eerste stint met een potentieel voordeel bij een late safety car. Lando Norris leidde vanaf poleposition, gevolgd door Charles Leclerc en Oscar Piastri. Verstappen nam geen risico bij de start, maar bleef in de top vier.
VSC-situatie opent kansen voor slimme strategen
Een crash van Bortoleto leidde tot een vroege Virtual Safety Car. Yuki Tsunoda, gestart op softs, profiteerde maximaal door meteen een pitstop te maken. Het bleek een voorbode van een race vol strategische valkuilen. Teams als Racing Bulls en Williams speelden met opzet het tempo van teamgenoten uit om voordelige stops mogelijk te maken.
McLaren dicteert het tempo, Red Bull gokt op geluk
McLaren gaf het tempo aan. Norris reed weg, terwijl Piastri het veld ophield. Ferrari koos voor een defensieve strategie en haalde Leclerc vroeg binnen. Verstappen, inmiddels leider, bleef buiten, hopend op een neutralisatie. Red Bulls keuze om op harde banden te starten, hield lang stand, maar de situatie keerde zich tegen hen.
Verstappen verliest tijd in verkeer, McLaren slaat toe
Na 28 minuten kwam Verstappen in een groep achterblijvers terecht. McLaren reageerde direct met tweede stops voor Piastri en Norris. Ferrari volgde met Leclerc. Verstappen, nu op mediumbanden, zat in een lastig pakket: hij had alleen nog softs over voor de slotfase.
Laatste ronde breekt Red Bulls strategie
Verstappen bleef buiten, gokte op een late rode vlag, maar die kwam niet. In de allerlaatste ronde maakte hij zijn verplichte tweede stop en verloor drie posities. McLaren, dat het raceplan perfect uitvoerde, behaalde een verdiende overwinning. Norris won voor Leclerc, Piastri en Verstappen. Hamilton eindigde als vijfde, Hadjar zesde. Mercedes bleef puntloos.
McLaren toont volwassenheid en precisie
De zege van Norris onderstreept McLarens volwassen strategie. Met gecontroleerde stops, teamwerk en feilloze timing hielden ze Red Bull en Ferrari in bedwang. Red Bull gokte op een scenario dat niet uitkwam en betaalt daarvoor de prijs. De les is duidelijk: strategie wint races.
Grote Prijs Monaco 2025 - Circuit de Monaco |
Pos | Nr | Coureur | Team | Ronden | Tijd | Grid | Punten |
1 | 4 | Lando Norris | McLaren Mercedes | 78 | 1:40:33.843 | 25 | |
2 | 16 | Charles Leclerc | Ferrari | 78 | +3.131s | 18 | |
3 | 81 | Oscar Piastri | McLaren Mercedes | 78 | +3.658s | 15 | |
4 | 1 | Max Verstappen | Red Bull Racing Honda RBPT | 78 | +20.572s | 12 | |
5 | 44 | Lewis Hamilton | Ferrari | 78 | +51.387s | 10 | |
6 | 6 | Isack Hadjar | Racing Bulls Honda RBPT | 77 | +1 lap | 9 | |
7 | 31 | Esteban Ocon | Haas Ferrari | 77 | +1 lap | 6 | |
8 | 30 | Liam Lawson | Racing Bulls Honda RBPT | 77 | +1 lap | 4 | |
9 | 23 | Alexander Albon | Williams Mercedes | 76 | +2 laps | 2 | |
10 | 55 | Carlos Sainz | Williams Mercedes | 76 | +2 laps | 1 | |
11 | 63 | George Russell | Mercedes | 76 | +2 laps | 0 | |
12 | 87 | Oliver Bearman | Haas Ferrari | 76 | +2 laps | 0 | |
13 | 43 | Franco Colapinto | Alpine Renault | 76 | +2 laps | 0 | |
14 | 5 | Gabriel Bortoleto | Kick Sauber Ferrari | 76 | +2 laps | 0 | |
15 | 18 | Lance Stroll | Aston Martin Aramco Mercedes | 76 | +2 laps | 0 | |
16 | 27 | Nico Hulkenberg | Kick Sauber Ferrari | 76 | +2 laps | 0 | |
17 | 22 | Yuki Tsunoda | Red Bull Racing Honda RBPT | 76 | +2 laps | 0 | |
18 | 12 | Kimi Antonelli | Mercedes | 75 | +3 laps | 0 | |
NC | 14 | Fernando Alonso | Aston Martin Aramco Mercedes | 36 | DNF | 0 | |
NC | 10 | Pierre Gasly | Alpine Renault | 7 | DNF | 0 |
❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯
Reacties