0 reacties | 428x gelezen
24-05-2025 13:49
ewald | Charles Leclerc heeft in zijn thuisstad Monaco wederom de snelste tijd neergezet tijdens de derde vrije training van de Grand Prix van Monaco 2025. De Ferrari-coureur klokte een 1:10.953 en dook daarmee als enige onder de grens van 1:11. Hoewel Max Verstappen op P2 eindigde met ruim twee tienden achterstand, reed hij zijn tijd opvallend genoeg op de mediumband – een teken dat Red Bull Racing nog voldoende marge heeft richting de kwalificatie.
Bron: Formule1nieuws.nl
Leclerc was het snelst in VT3 Monaco 2025 met 1:10.953 op softs. Verstappen eindigde als tweede, maar zette zijn tijd neer op mediums, wat duidt op sterke race pace.
Verstappen sterk op mediums, maar softs bieden geen extra grip
Verstappen opende zijn sessie later dan de meeste concurrenten, maar had direct impact. Op medium banden noteerde hij al een 1:11.233 – sneller dan de tijden van veel coureurs op softs. Zijn poging op het zachtste Pirelli-rubber leverde echter geen verbetering op. De Nederlander meldde aan zijn race-engineer Gianpiero Lambiase dat de grip ontbrak. Het contrast met zijn prestaties op mediums was opvallend en vormt een belangrijk strategisch vraagstuk richting de kwalificatie.
Leclerc domineert, maar niet zonder strijd
Leclerc reed pas laat in de sessie zijn toptijd en had daarvoor meerdere pogingen nodig. Na aanvankelijke problemen en een lichte touché met Lance Stroll, wist de Monegask uiteindelijk acht ronden lang zijn banden optimaal te benutten voor een ultieme aanval. Zijn tijd van 1:10.953 betekende niet alleen de snelste ronde van het weekend tot dan toe, maar ook het eerste moment dat een coureur onder de 1:11 dook.
Strategische onzekerheden voor Red Bull en McLaren
De prestaties van Verstappen op mediums roepen vragen op over de ideale bandenstrategie in Monaco. De traditionele pole position-strategie vereist maximale grip, iets wat Verstappen op de softs duidelijk miste. McLaren-coureur Lando Norris eindigde nipt achter de Nederlander, met slechts enkele duizendsten verschil. Dit wijst op een krap veld waarin de kleinste optimalisaties beslissend zullen zijn.
Incidenten beïnvloeden sessieverloop en kwalificatievoorbereiding
De sessie werd vroegtijdig beëindigd na een crash van Lewis Hamilton, die zijn SF-25 in de muur parkeerde bij Massenet. De rode vlag maakte een einde aan de laatste runs van meerdere teams. Eerder in de sessie zorgden incidenten tussen onder meer Tsunoda en Hadjar, en tussen Stroll en Leclerc, voor onrust. De FIA besloot echter tot geen verdere acties. De rol van verkeer en positionering op de baan blijft een cruciale factor op het krappe stratencircuit van Monte Carlo.
Leclerc favoriet, maar strategisch voordeel voor Verstappen
Hoewel Leclerc met zijn tijd de favorietenrol bevestigt, laat de performance van Verstappen op een hardere compound zien dat de kaarten nog lang niet geschud zijn. De Red Bull lijkt in raceconditie bijzonder competitief. Als Verstappen de balans op de softs kan verbeteren, ligt pole position zeker binnen bereik. De kwalificatie belooft een intens duel te worden tussen de precisie van Leclerc en het strategische vernuft van Red Bull.
Uitslag derde vrije training GP Monaco 2025 |
Positie | Nummer | Coureur | Team | Tijd | Verschil | Rondes |
1 | 16 | Charles Leclerc | Ferrari | 1:10.953 | 25 | |
2 | 1 | Max Verstappen | Red Bull Racing Honda RBPT | 1:11.233 | +0.280s | 23 |
3 | 4 | Lando Norris | McLaren Mercedes | 1:11.247 | +0.294s | 23 |
4 | 81 | Oscar Piastri | McLaren Mercedes | 1:11.398 | +0.445s | 21 |
5 | 44 | Lewis Hamilton | Ferrari | 1:11.516 | +0.563s | 26 |
6 | 23 | Alexander Albon | Williams Mercedes | 1:11.668 | +0.715s | 24 |
7 | 30 | Liam Lawson | Racing Bulls Honda RBPT | 1:11.814 | +0.861s | 33 |
8 | 55 | Carlos Sainz | Williams Mercedes | 1:11.893 | +0.940s | 24 |
9 | 22 | Yuki Tsunoda | Red Bull Racing Honda RBPT | 1:11.952 | +0.999s | 21 |
10 | 12 | Kimi Antonelli | Mercedes | 1:12.013 | +1.060s | 23 |
11 | 63 | George Russell | Mercedes | 1:12.066 | +1.113s | 22 |
12 | 14 | Fernando Alonso | Aston Martin Aramco Mercedes | 1:12.101 | +1.148s | 22 |
13 | 27 | Nico Hulkenberg | Kick Sauber Ferrari | 1:12.125 | +1.172s | 25 |
14 | 10 | Pierre Gasly | Alpine Renault | 1:12.194 | +1.241s | 20 |
15 | 18 | Lance Stroll | Aston Martin Aramco Mercedes | 1:12.202 | +1.249s | 24 |
16 | 87 | Oliver Bearman | Haas Ferrari | 1:12.251 | +1.298s | 20 |
17 | 6 | Isack Hadjar | Racing Bulls Honda RBPT | 1:12.271 | +1.318s | 30 |
18 | 31 | Esteban Ocon | Haas Ferrari | 1:12.499 | +1.546s | 25 |
19 | 5 | Gabriel Bortoleto | Kick Sauber Ferrari | 1:12.601 | +1.648s | 28 |
20 | 43 | Franco Colapinto | Alpine Renault | 1:12.851 | +1.898s | 32 |
❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯
Reacties