1 reactie | 32552x gelezen
12-05-2025 13:51
ewald | Ford heeft zich uitgesproken ter ondersteuning van Christian Horner's opmerkingen over de nieuwe Mercedes F1-motor. Mark Rushbrook, wereldwijd directeur van Ford Performance, bevestigde dat Mercedes inderdaad 'zelfverzekerd' lijkt over de nieuwe krachtbron die in 2026 zijn intrede zal doen. Deze uitspraken versterken Horner's beweringen over de voorsprong die Mercedes lijkt te hebben, ondanks de geplande wijzigingen in de motorreglementen.
Bron: Formule1nieuws.nl
Ford sluit zich aan bij de kritiek van Christian Horner op de nieuwe Mercedes F1-motor. Volgens Mark Rushbrook is Mercedes opmerkelijk zeker over de nieuwe krachtbron voor 2026.
Red Bull en Ford vormen sterk front tegen Mercedes
In 2026 zal er een grote wijziging plaatsvinden in zowel het chassis als de motorreglementen. Voor het eerst zal Red Bull fungeren als motorfabrikant, met Ford als technische partner. Deze samenwerking heeft als doel om de dominantie van Mercedes te doorbreken en een nieuwe standaard te zetten in hybride aandrijftechnologie. Horner heeft al eerder zijn zorgen geuit over de voorgestelde 50-50 verdeling tussen de verbrandingsmotor (ICE) en elektrische aandrijving.
Samen met Ford pleit hij voor een aanpassing naar een 60-40 verdeling, waarmee de afhankelijkheid van elektrische aandrijving wordt verminderd van 350 kW naar 200 kW. Dit zou volgens Horner noodzakelijk zijn om de competitie eerlijker te maken.
Mercedes houdt vast aan huidige strategie
Ondanks de kritiek van Horner en Ford blijft Mercedes vasthouden aan zijn huidige ontwikkelingsstrategie. Toto Wolff, teambaas van Mercedes, heeft aanvankelijk de roep om aanpassing afgedaan als 'een grap'. Toch heeft hij onlangs laten doorschemeren dat hij 'openstaat' voor veranderingen, hoewel zijn terughoudendheid duidelijk blijft. Mercedes heeft sinds de introductie van de hybride motoren in 2014 de standaard gezet op het gebied van motorprestaties en lijkt die lijn door te willen trekken naar 2026.
Concurrentiestrijd wordt heviger
Volgens Rushbrook is het moeilijk te voorspellen hoe competitief de andere teams zullen zijn. Hij benadrukte dat er pas echte duidelijkheid komt wanneer de krachtbronnen onder dezelfde omstandigheden worden getest. “Er zijn alleen maar geruchten over wie voorligt en wie achterloopt. Maar het eerlijke antwoord is: nee, niemand weet het,” aldus Rushbrook tegenover Motorsport.com.
De samenwerking tussen Ford en Red Bull is gebaseerd op vertrouwen en gezamenlijke ambitie. Terwijl Mercedes zich comfortabel lijkt te voelen met de huidige reglementen, blijven Ford en Red Bull pleiten voor meer flexibiliteit en aanpassingen om de competitie in balans te houden.
Kijk vooruit naar 2026
De komende jaren beloven spannend te worden voor de Formule 1. Met de nieuwe reglementen op komst, de intrede van Ford als partner van Red Bull en de aanhoudende dominantie van Mercedes, zal de strijd om het kampioenschap alleen maar intenser worden. Het blijft afwachten of de roep om wijzigingen in de motorreglementen gehoor zal vinden, maar één ding is zeker: de concurrentie zal alles op alles zetten om Mercedes van de troon te stoten.
❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯
Reacties
De FIA zal een belangrijke rol moeten spelen om te zorgen dat de spreiding van
de verschillende motor vermogens niet te groot wordt.Dat gebeurde bij het
begin van het hybride tijdperk waar Mercedes er duidelijk boven uit stak.