0 reacties | 394x gelezen
04-05-2025 23:58
ewald | De Grand Prix van Miami werd een demonstratie van technische en strategische superioriteit van McLaren. Oscar Piastri en Lando Norris reden in een eigen klasse, met een tempo dat hun rivalen geen moment konden volgen. Het duo bouwde een voorsprong op van ruim dertig seconden, waarmee het Britse team zijn serieuze titelkansen kracht bijzette. Piastri won zijn derde race op rij en verstevigde zijn leidende positie in het wereldkampioenschap, terwijl Norris opnieuw liet zien dat hij tot de absolute top behoort.
Bron: Formule1nieuws.nl
Tijdens de Grand Prix van Miami toonde McLaren absolute dominantie met Piastri en Norris. Verstappen leek op weg naar een podiumplek, maar verloor die door een ongelukkige pitstopstrategie tijdens een Virtual Safety Car. George Russell profiteerde optimaal van de situatie. McLaren zet met deze overwinning druk op Red Bull.
Virtual Safety Car gooit roet in het eten bij Verstappen
Max Verstappen reed een solide race en leek af te stevenen op een derde plaats, totdat een Virtual Safety Car het strategisch evenwicht verstoorde. George Russell dook razendsnel de pitstraat in terwijl het veld vertraagd was, waardoor hij zijn banden kon wisselen met aanzienlijk minder tijdverlies dan onder normale raceomstandigheden. Verstappen had die mogelijkheid niet en verloor daardoor waardevolle seconden. Toen hij later zijn reguliere pitstop moest maken, bleek de schade onherstelbaar: zijn plek op het podium verdween uit zicht. Een race die onder normale omstandigheden in zijn voordeel had kunnen uitpakken, werd daarmee een pijnlijke illustratie van hoe één moment het verloop kan bepalen.
Explosieve openingsfase leidt tot herpositionering kopgroep
De race begon onder droge omstandigheden, ondanks zware regenbuien eerder op de dag. Verstappen startte vanaf poleposition, geflankeerd door Lando Norris. Na een scherpe start verdedigde de Nederlander fel in de eerste bocht, maar moest diepgaan om zijn positie te behouden. Piastri en Antonelli profiteerden en schoven op. In de tweede ronde leidde een botsing tussen Jack Doohan en Liam Lawson tot een Virtual Safety Car, waarmee de eerste strategische kans zich al aandiende. Piastri greep snel de tweede plek, gevolgd door een indrukwekkende inhaalrace van Norris, die in enkele ronden oprukte naar de vierde positie.
McLaren etaleert overmacht, Red Bull verdedigt met moeite
Na de herstart bleek al snel dat McLaren over veel meer grip en snelheid beschikte. Piastri zette Verstappen onder druk, terwijl Norris zich ontdoet van concurrenten als Albon en Antonelli. De RB21 van Verstappen kwam in de verdediging terecht. Ondanks heldhaftige pogingen om de snellere McLarens achter zich te houden, moest de Nederlander zijn meerdere erkennen. In ronde 14 wist Piastri toe te slaan en enkele ronden later was ook Norris hem voorbij. Verstappen meldde ondertussen gebrek aan vertrouwen in zijn remmen en een gebrek aan grip – signalen die de technische voorsprong van McLaren nog eens onderstrepen.
Neutralisatie verandert dynamiek van race volledig
Halverwege de race vielen er meerdere stilvallende auto’s uit, wat leidde tot een tweede Virtual Safety Car. Op dat moment lag Verstappen nog altijd op podiumkoers. Maar terwijl Piastri, Norris en Russell hun banden konden wisselen met minimaal tijdverlies door de vertraagde rondetijden, moest Verstappen wachten tot de baan weer op volle snelheid was. Toen hij uiteindelijk zijn pitstop maakte, verloor hij genoeg tijd om Russell voor zich te moeten dulden. De snelheid van zijn RB21 bleek niet voldoende om het gat nog te dichten, en zo werd hij definitief verwezen naar de vierde plaats.
Albon schittert, Ferrari zakt verder weg
Alexander Albon reed opnieuw een ijzersterke race en wist beslag te leggen op een knappe vijfde plaats. De Williams-coureur wist onder meer Antonelli en beide Ferrari's achter zich te houden. Bij de Scuderia heerste wederom strategische verwarring: Sainz en Leclerc kwamen elkaar meerdere keren tegen op de baan en wisselden posities na interne teamorders. De snelheid ontbrak, de strategie faalde en het resultaat – slechts een zevende en achtste plek – onderstreept de aanhoudende crisis bij Ferrari.
McLaren neemt regie over het kampioenschap
Met opnieuw een dubbele zege laat McLaren zien dat het team het tempo én de consistentie heeft om Red Bull het vuur aan de schenen te leggen. Oscar Piastri’s indrukwekkende vorm, gecombineerd met de constante prestaties van Lando Norris, maakt van McLaren dé te kloppen formatie in het huidige Formule 1-seizoen. Red Bull en Verstappen moeten reageren, want de comfortabele voorsprong van voorgaande jaren is volledig verdampt. De titelstrijd is opengebroken en McLaren heeft de regie overgenomen.
| Grote Prijs Miami 2025 - Miami International Autodrome |
| Pos | Nr | Coureur | Team | Ronden | Tijd | Grid | Punten |
| 1 | 81 | Oscar Piastri | McLaren Mercedes | 57 | 1:28:51.587 | 25 | 25 |
| 2 | 4 | Lando Norris | McLaren Mercedes | 57 | +4.630s | 18 | 18 |
| 3 | 63 | George Russell | Mercedes | 57 | +37.644s | 15 | 15 |
| 4 | 1 | Max Verstappen | Red Bull Racing Honda RBPT | 57 | +39.956s | 12 | 12 |
| 5 | 23 | Alexander Albon | Williams Mercedes | 57 | +48.067s | 10 | 10 |
| 6 | 12 | Kimi Antonelli | Mercedes | 57 | +55.502s | 8 | 9 |
| 7 | 16 | Charles Leclerc | Ferrari | 57 | +57.036s | 6 | 6 |
| 8 | 44 | Lewis Hamilton | Ferrari | 57 | +60.186s | 4 | 4 |
| 9 | 55 | Carlos Sainz | Williams Mercedes | 57 | +60.577s | 2 | 2 |
| 10 | 22 | Yuki Tsunoda | Red Bull Racing Honda RBPT | 57 | +74.434s | 1 | 1 |
| 11 | 6 | Isack Hadjar | Racing Bulls Honda RBPT | 57 | +74.602s | 0 | 0 |
| 12 | 31 | Esteban Ocon | Haas Ferrari | 57 | +82.006s | 0 | 0 |
| 13 | 10 | Pierre Gasly | Alpine Renault | 57 | +90.445s | 0 | 0 |
| 14 | 27 | Nico Hulkenberg | Kick Sauber Ferrari | 56 | +1 lap | 0 | 0 |
| 15 | 14 | Fernando Alonso | Aston Martin Aramco Mercedes | 56 | +1 lap | 0 | 0 |
| 16 | 18 | Lance Stroll | Aston Martin Aramco Mercedes | 56 | +1 lap | 0 | 0 |
| NC | 30 | Liam Lawson | Racing Bulls Honda RBPT | 36 | DNF | 0 | 0 |
| NC | 5 | Gabriel Bortoleto | Kick Sauber Ferrari | 30 | DNF | 0 | 0 |
| NC | 87 | Oliver Bearman | Haas Ferrari | 27 | DNF | 0 | 0 |
| NC | 7 | Jack Doohan | Alpine Renault | 0 | DNF | 0 | 0 |
❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯
Reacties