0 reacties | 56231x gelezen
03-05-2025 09:14
ewald | Tijdens de sprintracekwalificatie van de Grand Prix van Miami is Mercedes in het middelpunt van een technische controverse beland. Diverse teams, waaronder Williams, hebben twijfels geuit over de reglementaire conformiteit van de Mercedes W15. Een inspectie van George Russell’s bolide door Alexander Albon heeft aanleiding gegeven tot speculaties over een mogelijk grensoverschrijdende interpretatie van de aerodynamische voorschriften.
Bron: Formule1nieuws.nl
Tijdens de kwalificatie in Miami is er twijfel ontstaan over de legaliteit van de Mercedes W15. Alexander Albon inspecteerde persoonlijk George Russell’s wagen, waarop geruchten ontstonden over een mogelijke overtreding van de technische regelgeving. De FIA is nog in beraad.
Albon wekt argwaan met inspectie van Russell’s W15
De ophef ontstond nadat Alexander Albon, coureur bij Williams Racing, tijdens de parc fermé-situatie ongebruikelijk veel aandacht besteedde aan de achterzijde van de Mercedes W15 van George Russell. Volgens meerdere paddockbronnen ging Albon minutieus te werk en liet hij zich zelfs ontvallen dat “er iets niet klopt” aan het aerodynamisch ontwerp van het achtersteven. De beelden van deze observatie zijn viraal gegaan, wat de druk op zowel Mercedes als de FIA aanzienlijk heeft vergroot.
Mogelijke regelovertreding: flexibele aerodynamica in twijfel
De kern van de verdenking richt zich op de flexibiliteit van bepaalde aerodynamische componenten aan de achterzijde van de Mercedes. Binnen het huidige technische reglement van de Formule 1 is het gebruik van flexibele vleugels strikt gereguleerd. Teams mogen geen actieve of passieve systemen gebruiken die onder belasting een significante vormverandering ondergaan. Dit zou kunnen leiden tot een ongeoorloofd voordeel op rechte stukken zonder in te boeten aan downforce in bochten – een voordeel dat Mercedes dit seizoen opvallend vaak lijkt te benutten.
FIA nog in beraad, maar teams dringen aan op onderzoek
De FIA heeft inmiddels bevestigd dat er intern overleg plaatsvindt over de waarnemingen van Albon en andere teams. Hoewel er op dit moment geen officiële klacht is ingediend, overwegen meerdere teams – waaronder McLaren en Aston Martin – om een formeel protest op te stellen, afhankelijk van de uitkomsten van de technische evaluatie na de race. In de geschiedenis van de sport hebben vergelijkbare situaties geleid tot diskwalificaties of verplichte aanpassingen van de bolide.
Strategische implicaties voor het kampioenschap
Als de W15 inderdaad onderdelen bevat die buiten de grenzen van het reglement vallen, zou dit verstrekkende gevolgen hebben voor het constructeurskampioenschap. Mercedes vecht momenteel om zijn positie in de top drie van het klassement. Een sanctie, al dan niet met terugwerkende kracht, zou niet alleen hun puntenaantal beïnvloeden maar ook het vertrouwen in het technische leiderschap binnen het team ondermijnen.
Reactie van Mercedes: kalm, maar afstandelijk
In een korte verklaring laat het team van Mercedes weten “volledig vertrouwen te hebben in de legaliteit van de W15”. Teambaas Toto Wolff gaf aan dat “het niet ongebruikelijk is dat andere teams interesse tonen in onze auto’s wanneer we progressie boeken”. Op vragen over de specifieke componenten die Albon onderzocht, werd niet inhoudelijk gereageerd.
Historisch precedent: eerdere gevallen van flexgate
De huidige verdenkingen roepen herinneringen op aan eerdere incidenten in de Formule 1 waarbij teams – waaronder Red Bull en Ferrari – beschuldigd werden van het gebruik van flexibele aerodynamische onderdelen. In 2021 moest Red Bull bijvoorbeeld haar achtervleugel verstevigen na een FIA-meting tijdens het Grand Prix-weekend in Bakoe. Indien de FIA oordeelt dat de Mercedes W15 op vergelijkbare wijze profiteert van reglementaire grijze zones, kan
dit een nieuwe richtlijn of technische update afdwingen.
Spanningen lopen op richting de hoofdrace
De Grand Prix van Miami dreigt overschaduwd te worden door deze technische controverse. De vraag naar de legaliteit van de Mercedes W15 is daarmee niet langer slechts paddock-geroddel, maar een onderwerp van serieuze bezorgdheid binnen de Formule 1-gemeenschap. Of de FIA tot sancties zal overgaan, hangt af van de uitkomsten van het lopende onderzoek. Tot die tijd blijft de competitieve integriteit van het kampioenschap onderwerp van debat.
❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯
Reacties