0 reacties | 347x gelezen
19-04-2025 20:53
ewald | Max Verstappen heeft op spectaculaire wijze de poleposition gegrepen in Jeddah. De drievoudig wereldkampioen was slechts één duizendste seconde sneller dan Oscar Piastri, waarmee hij zijn dominantie in de kwalificatie wederom onderstreepte. De crash van Lando Norris overschaduwde echter de sessie: de Brit verloor de controle in bocht vier en eindigde in de muur, met aanzienlijke schade aan zijn McLaren als gevolg.
Bron: Formule1nieuws.nl
Veranderende omstandigheden zorgen voor complex strijdtoneel
De kwalificatie vond plaats onder aanzienlijk koelere omstandigheden dan de laatste vrije training. Met een luchttemperatuur van 29 graden en een baantemperatuur van 38 graden lagen de gripniveaus hoger, wat leidde tot een intens gevecht op de milliseconden. Teams moesten razendsnel anticiperen op de veranderende balans van hun auto’s, waarbij de positionering op de baan en het juiste moment van naar buiten gaan cruciaal bleken.
Q1: Felle strijd, Ferrari in de problemen
Q1 opende met snelle runs van onder andere Oliver Bearman en Lando Norris. Verstappen liet direct zien dat hij zich comfortabel voelde op het circuit en eindigde de sessie als snelste. Oscar Piastri en George Russell bleven dicht in zijn spoor, terwijl de Ferrari’s zichtbaar worstelden. Charles Leclerc wist zich met moeite als dertiende te kwalificeren. Lance Stroll werd uitgeschakeld en zette met zijn 75e uitschakeling in Q1 een weinig benijdenswaardig record neer.
Q2: Strategische keuzes en minimaal verschil aan de top
Alexander Albon zette als eerste een tijd neer in Q2, maar al snel namen de favorieten de controle over. Piastri en Norris wisten met indrukwekkende runs respectievelijk de voorlopige eerste en tweede positie in te nemen, geholpen door perfecte slipstreams. Verstappen, die zonder hulp van teamgenoten zijn ronde moest rijden, klopte echter alsnog iedereen met een ijzersterke eerste sector en een foutloze laatste bocht. De verschillen waren minimaal: de top vier zat binnen 0,12 seconde van elkaar.
Q3: Norris crasht hard, Verstappen kiest voor precisie
In het beslissende kwalificatiedeel werd al snel duidelijk dat het een zenuwslopende strijd zou worden. Oscar Piastri zette vroeg een tijd neer, maar kort daarna crashte Lando Norris hard tegen de muur in bocht vier. De rode vlag volgde en de rest van de coureurs moest hun eerste run afbreken. Verstappen besloot daarop om op gebruikte banden een eerste ‘banker lap’ neer te zetten, een gedurfde maar strategisch verantwoorde keuze.
Een duizendste seconde beslist: Verstappen op poleposition
Met nog acht minuten op de klok heropende Q3 en begonnen de coureurs aan hun laatste poging. George Russell noteerde een sterke ronde en nam de voorlopige pole. Piastri was in zijn tweede poging nóg sneller en verbeterde naar een 1:27,3. Verstappen, onder maximale druk, leverde vervolgens een rondje van wereldklasse af. Zijn tijd: 1:27,309 – exact één duizendste sneller dan Piastri. Daarmee verzekerde hij zich van zijn tweede poleposition van het seizoen.
Implicaties voor het kampioenschap: de druk neemt toe
Met deze prestatie onderstreept Verstappen zijn positie als titelfavoriet, terwijl McLaren bewijst dat het team structureel vooraan meedoet. De startopstelling voor de race bevat tal van strategische vraagstukken, met snelle coureurs als Leclerc en Hamilton in de achtervolging. Lando Norris zal moeten hopen dat zijn team de schade kan herstellen zonder extra gridstraffen, anders dreigt een start vanuit de pitstraat.
Uitslag Kwalificatie Saoedi-Arabië 2025 |
Pos | Nr | Coureur | Team | Q1 | Q2 | Q3 | Ronden |
1 | 1 | Max Verstappen | Red Bull Racing Honda RBPT | 1:27.778 | 1:27.529 | 1:27.294 | 19 |
2 | 81 | Oscar Piastri | McLaren Mercedes | 1:27.901 | 1:27.545 | 1:27.304 | 18 |
3 | 63 | George Russell | Mercedes | 1:28.282 | 1:27.599 | 1:27.407 | 16 |
4 | 16 | Charles Leclerc | Ferrari | 1:28.552 | 1:27.866 | 1:27.670 | 19 |
5 | 12 | Kimi Antonelli | Mercedes | 1:28.128 | 1:27.798 | 1:27.866 | 17 |
6 | 55 | Carlos Sainz | Williams Mercedes | 1:28.354 | 1:28.024 | 1:28.164 | 23 |
7 | 44 | Lewis Hamilton | Ferrari | 1:28.372 | 1:28.102 | 1:28.201 | 20 |
8 | 22 | Yuki Tsunoda | Red Bull Racing Honda RBPT | 1:28.226 | 1:27.990 | 1:28.204 | 16 |
9 | 10 | Pierre Gasly | Alpine Renault | 1:28.421 | 1:28.025 | 1:28.367 | 22 |
10 | 4 | Lando Norris | McLaren Mercedes | 1:27.805 | 1:27.481 | DNF | 11 |
11 | 23 | Alexander Albon | Williams Mercedes | 1:28.279 | 1:28.109 | 14 | |
12 | 30 | Liam Lawson | Racing Bulls Honda RBPT | 1:28.561 | 1:28.191 | 11 | |
13 | 14 | Fernando Alonso | Aston Martin Aramco Mercedes | 1:28.548 | 1:28.303 | 14 | |
14 | 6 | Isack Hadjar | Racing Bulls Honda RBPT | 1:28.571 | 1:28.418 | 12 | |
15 | 87 | Oliver Bearman | Haas Ferrari | 1:28.536 | 1:28.648 | 15 | |
16 | 18 | Lance Stroll | Aston Martin Aramco Mercedes | 1:28.645 | 9 | ||
17 | 7 | Jack Doohan | Alpine Renault | 1:28.739 | 9 | ||
18 | 27 | Nico Hulkenberg | Kick Sauber Ferrari | 1:28.782 | 8 | ||
19 | 31 | Esteban Ocon | Haas Ferrari | 1:29.092 | 9 | ||
20 | 5 | Gabriel Bortoleto | Kick Sauber Ferrari | 1:29.462 | 8 |
❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯
Reacties