0 reacties | 344x gelezen
11-04-2025 18:11
ewald | De openingsdag van het Grand Prix-weekend in Bahrein werd gekenmerkt door een opvallende machtsverschuiving. McLaren, met Oscar Piastri en Lando Norris aan het stuur, liet het volledige Formule 1-veld achter zich met een ongekende voorsprong. Vooral de Australiër Piastri zette een ijzersterke toon door een rondetijd te klokken die liefst acht tienden sneller was dan Max Verstappen in zijn Red Bull RB21.
Bron: Formule1nieuws.nl
Red Bull kampt met balansproblemen en onvoorspelbaar weggedrag
Verstappen, die als wereldkampioen doorgaans de toon zet tijdens vrije trainingen, kreeg de RB21 niet onder controle. Zowel in de openingsfase als tijdens de racesimulaties klaagde hij over instabiliteit en hevig stuiteren bij het remmen. Met name in bocht 10 verloor de Nederlander herhaaldelijk de controle, wat hem niet alleen snelheid maar ook vertrouwen kostte. De Red Bull oogt voorlopig onvoorspelbaar en lijkt in de huidige afstelling niet opgewassen tegen de strakke, uitgebalanceerde McLaren.
George Russell 'best of the rest', Mercedes zoekt aansluiting
George Russell wist met zijn Mercedes W15 nog het dichtst in de buurt te blijven van de McLarens, al bedroeg het gat nog altijd meer dan een halve seconde. Mercedes reed met een agressieve bandensamenstelling, en hoewel de prestaties op zachte banden solide waren, blijft de degradatiegraad van de banden in Bahrein een onzeker element voor de rest van het weekend. De Mercedessen lijken zich te richten op een constante long run-performance, wat hen in de race mogelijk beter uitkomt.
Tsunoda ver achterop, AlphaTauri worstelt met afstelling
Yuki Tsunoda kende een rampzalige sessie. De Japanner eindigde als achttiende en verloor meer dan anderhalve seconde op de snelste tijd. AlphaTauri lijkt de juiste balans op het technische circuit van Sakhir niet te kunnen vinden. De afstelling van de AT05 lijkt te worstelen met zowel de hobbels als de veranderende gripniveaus in de avonduren. Tsunoda’s gebrek aan vertrouwen in de auto belooft weinig goeds voor de kwalificatie.
Piastri onderstreept zijn potentieel met superieure long runs
Niet alleen in de kwalificatiesimulaties, maar ook tijdens de racesimulaties bewees Oscar Piastri zijn klasse. Met indrukwekkend consistente rondetijden op de harde band liet hij zien dat McLaren niet enkel op korte stints domineert, maar ook op racepace een serieuze bedreiging vormt. De ontwikkeling van de MCL38 lijkt zijn vruchten af te werpen, met name op vlak van aerodynamische efficiëntie en bandenslijtage.
Strategisch voordeel McLaren door slimme bandenselectie
Waar meerdere teams, waaronder Red Bull en Williams, kozen voor twee sets harde C1-banden, heeft McLaren zijn keuzes scherper afgestemd op de verwachte tweestopper. De oranje bolides beschikken nog over een vers setje medium- én soft-compound, wat hen strategisch in een comfortabele positie brengt voor zowel kwalificatie als race.
Verwachtingen voor het weekend: strijd om P3, McLaren in eigen klasse
Als de vorm van McLaren zich doorzet, kunnen we een onderlinge strijd verwachten tussen Piastri en Norris voor de overwinning. Red Bull lijkt op dit moment vooral te vechten met Ferrari en Mercedes om de derde plek. Max Verstappen gaf in een interview aan dat er ’nog veel werk te doen is’, vooral qua stabiliteit bij het insturen en grip bij het remmen. De vrije trainingen laten zien dat McLaren zich mogelijk definitief bij de absolute top heeft gevoegd.
Experts onder de indruk: 'McLaren verrast met volwassenheid en snelheid'
Voormalig wereldkampioen Damon Hill liet zich na afloop van de sessie uit over de prestaties van het team uit Woking: "Wat McLaren hier laat zien is niets minder dan indrukwekkend. De auto lijkt op rails te liggen en Piastri rijdt met de precisie van een veteraan." Ook Martin Brundle benadrukte het belang van de racesimulaties: "Als McLaren deze lijn doortrekt, dan kunnen we een heel andere dynamiek zien in het kampioenschap."
Uitslag tweede vrije training GP Bahrein 2025 |
Positie | Nummer | Coureur | Team | Tijd | Verschil | Rondes |
1 | 81 | Oscar Piastri | McLaren Mercedes | 1:30.505 | 29 | |
2 | 4 | Lando Norris | McLaren Mercedes | 1:30.659 | +0.154s | 28 |
3 | 63 | George Russell | Mercedes | 1:31.032 | +0.527s | 25 |
4 | 16 | Charles Leclerc | Ferrari | 1:31.045 | +0.540s | 27 |
5 | 12 | Kimi Antonelli | Mercedes | 1:31.227 | +0.722s | 27 |
6 | 6 | Isack Hadjar | Racing Bulls Honda RBPT | 1:31.238 | +0.733s | 24 |
7 | 1 | Max Verstappen | Red Bull Racing Honda RBPT | 1:31.330 | +0.825s | 27 |
8 | 44 | Lewis Hamilton | Ferrari | 1:31.576 | +1.071s | 23 |
9 | 87 | Oliver Bearman | Haas Ferrari | 1:31.584 | +1.079s | 27 |
10 | 55 | Carlos Sainz | Williams Mercedes | 1:31.623 | +1.118s | 28 |
11 | 23 | Alexander Albon | Williams Mercedes | 1:31.696 | +1.191s | 29 |
12 | 30 | Liam Lawson | Racing Bulls Honda RBPT | 1:31.706 | +1.201s | 27 |
13 | 5 | Gabriel Bortoleto | Kick Sauber Ferrari | 1:31.772 | +1.267s | 25 |
14 | 7 | Jack Doohan | Alpine Renault | 1:31.788 | +1.283s | 27 |
15 | 14 | Fernando Alonso | Aston Martin Aramco Mercedes | 1:31.825 | +1.320s | 19 |
16 | 31 | Esteban Ocon | Haas Ferrari | 1:31.870 | +1.365s | 27 |
17 | 10 | Pierre Gasly | Alpine Renault | 1:31.947 | +1.442s | 27 |
18 | 22 | Yuki Tsunoda | Red Bull Racing Honda RBPT | 1:32.024 | +1.519s | 25 |
19 | 18 | Lance Stroll | Aston Martin Aramco Mercedes | 1:32.382 | +1.877s | 27 |
20 | 27 | Nico Hulkenberg | Kick Sauber Ferrari | 1:32.496 | +1.991s | 24 |
❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯
Reacties