Menu
© Pirelli
Nieuws

Bahrain GP 2025: Lando Norris domineert chaotische eerste vrije training in Sakhir

0 reacties | 267x gelezen
11-04-2025 15:42

ewald | Op het verzengende asfalt van het Bahrain International Circuit heeft Lando Norris zijn stempel gedrukt op de openingsfase van het Grand Prix-weekend van 2025. Met een indrukwekkende rondetijd van 1:33.204 was de McLaren-coureur duidelijk de snelste tijdens de eerste vrije training, een sessie die werd gekenmerkt door technische moeilijkheden, experimentele setups en beperkte grip. Ondanks de dominante prestatie van Norris, was het een uitdagende sessie voor vrijwel alle teams, waarbij de coureurs worstelden met onvoorspelbare auto’s en extreme temperaturen.

Bron: Formule1nieuws.nl

Rookie-inzet en testprogramma’s verstoren ritme in VT1
Zes rookies maakten hun opwachting in de eerste vrije training, aangezien meerdere teams hun verplichte sessies met jonge coureurs benutten. Max Verstappen werd vervangen door Ayumu Iwasa bij Red Bull Racing, terwijl ook Luke Browning, Isack Hadjar, Kimi Antonelli, Dino Beganovic en Gabriel Bortoleto hun kans kregen op het circuit. De aanwezigheid van deze nieuwkomers leidde tot inconsistente gegevensverzameling en beperkte mogelijkheden voor de reguliere coureurs om hun auto’s af te stemmen op de raceomstandigheden.

Kimi Antonelli kampte al vroeg met ernstige problemen aan zijn Mercedes W16. Hij meldde via de boordradio een totaal gebrek aan vermogen, vermoedelijk veroorzaakt door een waterlek. Zijn team kreeg de bolide nauwelijks aan de praat, wat resulteerde in een schamele twintigste positie met een achterstand van bijna vijf seconden op de snelste tijd. Ook andere jonge coureurs ondervonden moeilijkheden: Browning verloor kostbare tijd in de pitbox en Hadjar noteerde een bescheiden dertiende tijd.

Temperaturen boven de 45°C beïnvloeden bandengriep en aerobalans
De temperatuur op het circuit steeg naar ver boven de 45 graden Celsius, wat een desastreus effect had op de gripniveaus en aerodynamische balans van de auto’s. Lewis Hamilton klaagde openlijk over een volledig disfunctionele wagen: “Ik heb totaal geen grip, het voelt alsof de auto niet werkt.” Ferrari had bij hem een nieuwe vloer geïnstalleerd, maar de testresultaten bleven uit. Zijn teamgenoot voor de sessie, Beganovic, bleef steken op de zeventiende plek.

Yuki Tsunoda rapporteerde een traag en slecht reagerend gaspedaal in zijn Red Bull, terwijl Liam Lawson zijn VCARB02 als “onbestuurbaar” omschreef. De feedback van de coureurs benadrukte de problemen waarmee de technische afstellingen nog worstelen aan het begin van dit drukke seizoensblok.

Strategische bandenselectie geeft McLaren voordeel
Naarmate de sessie vorderde, kozen enkele teams ervoor om over te stappen op de zachte band, wat zorgde voor tijdelijke verschuivingen in de volgorde. Nico Hülkenberg, Esteban Ocon en Pierre Gasly wisten kortstondig de koppositie over te nemen, maar het was Norris die uiteindelijk met zijn tweede run op de softs de snelste tijd klokte. Zijn marge van 0,238 seconden op Gasly en ruim een halve seconde op Hamilton onderstreepte de competitieve vorm van McLaren.

Opmerkelijk is dat McLaren als een van de weinige teams nog geen rookie had ingezet in VT1, wat mogelijk de stabiliteit en dataconsistentie ten goede kwam. Ook teamgenoot Oscar Piastri presteerde solide met een tiende plaats, waarmee McLaren zichzelf vroeg in het weekend als vooraanstaand team positioneert.

Incidenten in de pitstraat zorgen voor opschudding
De sessie verliep niet zonder incidenten. Yuki Tsunoda reed in de pitstraat vlak langs de Red Bull-garage, waar het tot een hachelijk moment kwam met Alex Albon. Enkele minuten later was er een bijna-botsing tussen Albon en teamgenoot Browning, wat leidde tot een officiële notitie van de wedstrijdleiding wegens hinderen.

Hoewel deze momenten geen directe impact hadden op de snelste tijden, benadrukken ze de chaotische aard van de sessie, waarin zowel ervaren coureurs als rookies hun weg moesten vinden onder lastige omstandigheden.

Conclusie: Norris op koers, maar onzekerheden blijven overheersen
Met zijn dominante optreden in VT1 heeft Lando Norris opnieuw bewezen een serieuze kandidaat te zijn voor succes in het Bahrain GP-weekend. Zijn tijdsvoordeel, gecombineerd met consistente prestaties van McLaren, biedt perspectief voor de rest van het weekend. Tegelijkertijd maken de extreme temperaturen, experimentele setups en de inzet van jonge rijders de balans van het veld voorlopig moeilijk te beoordelen.

De komende sessies zullen cruciaal zijn om meer inzicht te krijgen in de ware krachtsverhoudingen. De teams staan voor de taak om snel te leren van VT1 en hun configuraties te optimaliseren. Eén ding is duidelijk: de openingssessie van de Bahrain Grand Prix 2025 heeft meer vragen opgeworpen dan beantwoord.

Uitslag eerste vrije training GP Bahrein 2025

PositieNummerCoureurTeamTijdVerschilRondes
14Lando NorrisMcLaren Mercedes1:33.20423
210Pierre GaslyAlpine Renault1:33.442+0.238s23
344Lewis HamiltonFerrari1:33.800+0.596s23
423Alexander AlbonWilliams Mercedes1:33.928+0.724s24
531Esteban OconHaas Ferrari1:34.184+0.980s19
627Nico HulkenbergKick Sauber Ferrari1:34.262+1.058s24
77Jack DoohanAlpine Renault1:34.396+1.192s23
830Liam LawsonRacing Bulls Honda RBPT1:34.397+1.193s23
922Yuki TsunodaRed Bull Racing Honda RBPT1:34.484+1.280s23
1081Oscar PiastriMcLaren Mercedes1:34.508+1.304s25
115Gabriel BortoletoKick Sauber Ferrari1:34.628+1.424s23
126Isack HadjarRacing Bulls Honda RBPT1:34.667+1.463s22
1346Luke BrowningWilliams Mercedes1:34.885+1.681s20
1438Dino BeganovicFerrari1:35.055+1.851s20
1518Lance StrollAston Martin Aramco Mercedes1:35.116+1.912s23
1634Felipe DrugovichAston Martin Aramco Mercedes1:35.198+1.994s19
1750Ryo HirakawaHaas Ferrari1:35.261+2.057s20
1872Frederik VestiMercedes1:35.325+2.121s26
1937Ayumu IwasaRed Bull Racing Honda RBPT1:35.475+2.271s20
2012Kimi AntonelliMercedes1:38.051+4.847s3


❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯

Reacties

;