0 reacties | 306x gelezen
03-04-2025 10:31
ewald | De Chinese Grand Prix van 2025 heeft niet alleen sportieve spanning opgeleverd, maar ook een golf aan technische speculaties rondom het team van Ferrari. Na de dubbele uitvalbeurt en opmerkelijke raceprestaties met beschadigde onderdelen, werd Charles Leclerc onderwerp van geruchten over vermeend aerodynamisch voordeel. Diverse bronnen suggereerden dat het defect aan zijn voorvleugel mogelijk resulteerde in een illegale ‘flexi wing’. Leclerc zelf veegt die theorie resoluut van tafel,
Bron: Formule1nieuws.nl
Beschadigde voorvleugel levert geen voordeel op
Leclerc kampte in de openingsronde met schade aan zijn voorvleugel, veroorzaakt door een lichte aanraking met teamgenoot Carlos Sainz. Hierdoor verloor hij naar schatting tussen de 20 en 30 punten aan downforce. Desondanks koos Ferrari ervoor om hem niet binnen te halen voor een nieuwe neus. Verrassend genoeg wist de Monegaskische coureur zich staande te houden en als vijfde over de finishlijn te komen.
Direct na de race doken er theorieën op dat de beschadigde vleugel zich als een flexibele aerodynamische structuur gedroeg en zo extra neerwaartse kracht genereerde. Oud-coureur Karun Chandhok liet weten dat verschillende ingenieurs dit fluisterend bevestigden. Toch is Leclerc onvermurwbaar: “Het is nooit voordelig om met een gebroken voorvleugel te rijden. De prestaties waren sterk, maar ik geloof dat we nóg sneller waren geweest met een intacte vleugel.”
Race-afstelling cruciaal voor pace van Ferrari
Volgens Leclerc zat de ware bron van zijn snelheid in de afstellingen die voorafgaand aan de race werden doorgevoerd. Op zaterdag werden aanpassingen gedaan die het gedrag van de SF-25 in lange stints zichtbaar verbeterden. Ondanks het verkeer waarin hij terechtkwam, bleef de bandenslijtage beperkt en kon Leclerc competitief blijven tot het einde.
“Wij hebben grote stappen gezet richting zondag,” verklaarde hij. “De racepace was bijzonder sterk, zeker aan het einde van de stints. De schade had natuurlijk invloed, maar door het gebruik van andere tools en een aangepaste rijstijl kon ik het effect beperken.”
Rijhoogte en aerodynamische gevoeligheid: een terugkerend vraagstuk
Naast het debat over de voorvleugel, richtten technische analyses zich op de rijhoogte van de SF-25. De diskwalificatie van Lewis Hamilton wegens overmatige slijtage van de skid blocks bracht het belang van een stabiele rijhoogte opnieuw onder de aandacht. Voormalig Aston Martin-strateeg Bernie Collins suggereerde dat zowel Mercedes als Ferrari mogelijk kampen met een aerodynamisch ‘peaky’ platform, waarbij slechts een smalle marge in rijhoogte optimaal presteert.
Leclerc hield zich op de vlakte over dit aspect: “Wij beginnen deze auto beter te begrijpen en weten waar we tekortschieten. Het is vergelijkbaar met vorig seizoen: sterke racepace die onvoldoende tot uiting komt wanneer we te ver achteraan starten.”
Problemen in de kwalificatie blijven zorgenkind
Hoewel Ferrari aantoonbaar competitief is in de race, blijft het gebrek aan kwalificatiesnelheid een rem op het potentieel. Leclerc erkent dat het team hierin stappen moet zetten. “Wanneer je in het middenveld start, heb je meer last van degradatie en minder schone lucht. Dat beperkt ons vermogen om het tempo uit te buiten. De sleutel ligt bij een sterkere zaterdag.”
Ferrari ziet zich opnieuw geconfronteerd met de structurele uitdaging om de balans tussen kwalificatie- en raceprestaties te verbeteren. De Chinese Grand Prix illustreert dat een ongeschonden SF-25 met de juiste afstelling het vermogen heeft om te strijden met de top, mits de uitgangspositie gunstiger is.
Ferrari zoekt verfijning, geen mazen in de wet
De geruchten over een vermeend aerodynamisch voordeel door een beschadigde vleugel blijken ongegrond volgens Leclerc en worden ook vanuit technische hoek genuanceerd. De prestaties in China zijn eerder te danken aan scherpe afstellingskeuzes dan aan reglementaire slimmigheden. Ferrari staat op een kruispunt: de potentie is aanwezig, maar consistentie in de kwalificatie vormt het obstakel dat moet worden overwonnen om werkelijk mee te strijden in het kampioenschap.
❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯
Reacties