Menu
© Ferrari
Nieuws

Heeft Lewis Hamilton zijn Ferrari-droom al verpest?

1 reactie | 353x gelezen
18-03-2025 15:53

ewald | Het Formule 1-seizoen van 2025 is van start gegaan, en alle ogen waren gericht op Lewis Hamilton en zijn debuut bij Ferrari. Maar waar fans hoopten op vuurwerk, bleef het in Melbourne bij een teleurstellende tiende plaats. Wij duiken diep in de dynamiek van Hamiltons eerste race, de woorden van oud-Ferrari-coureur René Arnoux en de uitdagingen die voor ons liggen in dit nieuwe hoofdstuk van de Britse legende.

Bron: Formule1nieuws.nl

Een debuut met horten en stoten
De Australische Grand Prix was geen sprookjesstart voor Hamilton. Na elf jaar bij Mercedes stapte de zevenvoudig wereldkampioen over naar Ferrari, een move die de Formule 1-wereld op zijn kop zette. Toch verliep zijn eerste race allesbehalve soepel. Regen gooide roet in het eten, en een strategische misstap van Ferrari – te lang doorrijden op droge banden – kostte hem kostbare posities. “Het ging slechter dan ik had gedacht,” gaf Hamilton toe na afloop. Ondanks de glimlach die hij sinds zijn aankondiging bij Ferrari draagt, was de frustratie voelbaar.

René Arnoux spreekt: Enthousiasme verloren?
Oud-Ferrari-coureur René Arnoux, die in de jaren ’80 drie overwinningen behaalde voor het team, liet zich kritisch uit over Hamiltons optreden. In een interview met Rai Radio 1 merkte hij op dat Hamilton “een deel van zijn enthousiasme leek te verliezen” tijdens de race. Arnoux wees op de beperkte testmogelijkheden in de moderne Formule 1 als boosdoener. “Voor een coureur die elf jaar bij één team zat, is het lastig om direct te schakelen,” zei hij. Toch blijft hij optimistisch: “Ferrari en Hamilton hebben de kracht om terug te slaan.”

De dynamiek met het team onder de loep
Wat opviel in Melbourne was de moeizame communicatie tussen Hamilton en zijn nieuwe race-engineer, Riccardo Adami. Na jarenlang te hebben samengewerkt met Peter Bonnington bij Mercedes – bekend om zijn iconische “Hammer time!” – leek Hamilton nog niet op één lijn met Adami. Sky F1-analist Martin Brundle noemde de radio-uitwisselingen “angstig” en wees op een disconnectie die Ferrari snel moet aanpakken. Teambaas Fred Vasseur erkende dit: “We moeten onze communicatie verbeteren, dat is helder.”

Strategische missers en gemiste kansen
De regen in de slotfase van de race bood kansen, maar Ferrari greep mis. Terwijl concurrenten zoals McLaren’s Lando Norris – de uiteindelijke winnaar – en Max Verstappen slim inspeelden op de omstandigheden, bleef Ferrari te lang vasthouden aan een falende strategie. Hamiltons teamgenoot Charles Leclerc, die al jaren bij Ferrari rijdt, eindigde zelfs achter hem. Dit roept vragen op over de afstemming binnen het team. Waren zij wel voorbereid op de chaos die een natte race met zich meebrengt?

Hoop voor de toekomst
Ondanks de valse start zien we licht aan het einde van de tunnel. Hamilton toonde in de kwalificatie al flitsen van zijn klasse door binnen twee tienden van Leclerc te blijven, een coureur die bekendstaat om zijn snelheid over één ronde. Ferrari’s SF-25 heeft potentieel, en met een coureur van Hamiltons kaliber achter het stuur is er reden voor optimisme. Arnoux gelooft erin: “Ze komen sterker terug, dat weet ik zeker.” De Chinese Grand Prix, de volgende race op de kalender, biedt een nieuwe kans om te schitteren.

Wat betekent dit voor Hamiltons Ferrari-droom?
Voor Hamilton, die op zijn 40e nog steeds jaagt op een achtste wereldtitel, is dit slechts het begin van een lange reis met Ferrari. De overstap naar Maranello was een gedurfde keuze, maar de weg naar succes is hobbelig. Wij zien een team en coureur die tijd nodig hebben om te groeien. De vraag is: hoe snel kunnen zij hun ritme vinden in dit competitieve Formule 1-veld?


❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯

Reacties

bvonk
Moderator

is nog veel te vroeg om iets zinnigs over te zeggen, hebben nog maar een race gehad en dat was met wisselde omstandigheden. Er waren veel meer coureurs die meer tegenvielen en zo ver zat Hamitlon niet verwijdert van Leclerc.

0 18-03-2025 16:40:27
;