0 reacties | 245x gelezen
14-03-2025 08:54
ewald | Het Formule 1-seizoen 2025 is van start gegaan op het zinderende Albert Park-circuit in Melbourne, en wat een begin! Tijdens de eerste vrije training (VT1) liet Lando Norris meteen zien waarom hij als topfavoriet wordt gezien. Met een razendsnelle ronde pakte de Brit de eerste plek, terwijl regerend wereldkampioen Max Verstappen niet verder kwam dan een verrassende vijfde tijd. Wij duiken in de details van deze spectaculaire sessie en analyseren wat dit betekent voor de rest van het weekend.
Bron: Formule1nieuws.nl
Norris zet de toon in Melbourne
Lando Norris, rijdend voor McLaren, begon het nieuwe seizoen met een knal. Zijn snelste ronde was niet alleen een statement richting de concurrentie, maar ook een bevestiging van de hoge verwachtingen rond zijn team. McLaren lijkt na de wintertests opnieuw een stap vooruit te hebben gezet. Norris’ tijd was nipt sneller dan die van Carlos Sainz, die met Ferrari de tweede plek bemachtigde. Charles Leclerc completeerde de top drie, wat laat zien dat Ferrari ook dit jaar een serieuze speler is. De kleine verschillen bovenaan – slechts enkele tienden – beloven een spannend gevecht in de kwalificatie en race.
Verstappen zoekt balans bij Red Bull
Voor Max Verstappen verliep VT1 minder soepel. De Nederlander, die vier wereldtitels op zak heeft, noteerde een vijfde tijd en bleef bijna vijf tienden achter op Norris. Dit resultaat roept vragen op over de vorm van Red Bull. Tijdens de sessie worstelde Verstappen met de balans van zijn RB21, wat hij meerdere keren meldde via de boordradio. Een opvallend moment in bocht zeven, waar hij met twee wielen door het grind ging, onderstreepte dat de afstelling nog niet optimaal is. Toch blijft het te vroeg om conclusies te trekken; Red Bull heeft in het verleden vaak bewezen dat ze problemen snel kunnen oplossen.
Chaotische momenten en rode vlaggen
De sessie in Melbourne was allesbehalve saai. Wij zagen hoe de aangepaste bocht zeven voor chaos zorgde. Meerdere coureurs, waaronder Verstappen en zijn nieuwe teamgenoot Liam Lawson, raakten het grind, wat leidde tot een rode vlag na een kwartier. Het opruimen van het grind dat op de baan belandde, zorgde voor een onderbreking, maar ook voor spektakel. Lawson, die zijn debuut maakt als vaste Red Bull-coureur, eindigde op P16 na een momentje bij bocht negen. Dit laat zien dat het circuit de teams voorlopig nog flink uitdaagt.
McLaren versus de rest: wie domineert?
Terwijl Norris de headlines stal, bleef McLaren in de slotfase pushen. Dit contrasteerde met teams als Red Bull, waar Verstappen geen extra snelle run leek te doen. Experts suggereren dat Red Bull mogelijk met een zwaardere brandstoflading reed, een tactiek die ze vaker gebruiken in vrije trainingen. Ondertussen imponeerde Sainz met Ferrari, wat zijn overstap naar Williams later dit jaar extra interessant maakt. Mercedes-coureur George Russell sloot de sessie af met een bijna-fout in bocht vier, wat de wenkbrauwen deed fronsen bij het team.
Wat betekent dit voor de Grand Prix van Australië?
De uitslag van VT1 geeft ons een eerste indruk van de krachtsverhoudingen in 2025, maar het is slechts het begin. Norris en McLaren lijken een voorsprong te hebben, terwijl Verstappen en Red Bull werk aan de winkel hebben. De kleine verschillen bovenaan hintten op een zinderende strijd in de kwalificatie. Wij verwachten dat Red Bull de komende sessies gebruikt om de RB21 te finetunen, maar voorlopig steelt Norris de show. De Grand Prix van Australië belooft nu al een spektakel te worden!
Uitslag eerste vrije training GP Australië 2024 |
Positie | Nummer | Coureur | Team | Tijd | Verschil | Rondes |
1 | 4 | Lando Norris | McLaren Mercedes | 1:17.252 | 21 | |
2 | 55 | Carlos Sainz | Williams Mercedes | 1:17.401 | +0.149s | 25 |
3 | 16 | Charles Leclerc | Ferrari | 1:17.461 | +0.209s | 21 |
4 | 81 | Oscar Piastri | McLaren Mercedes | 1:17.670 | +0.418s | 20 |
5 | 1 | Max Verstappen | Red Bull Racing Honda RBPT | 1:17.696 | +0.444s | 21 |
6 | 23 | Alexander Albon | Williams Mercedes | 1:17.713 | +0.461s | 18 |
7 | 63 | George Russell | Mercedes | 1:17.716 | +0.464s | 26 |
8 | 14 | Fernando Alonso | Aston Martin Aramco Mercedes | 1:17.736 | +0.484s | 23 |
9 | 6 | Isack Hadjar | Racing Bulls Honda RBPT | 1:17.847 | +0.595s | 25 |
10 | 18 | Lance Stroll | Aston Martin Aramco Mercedes | 1:18.057 | +0.805s | 20 |
11 | 22 | Yuki Tsunoda | Racing Bulls Honda RBPT | 1:18.061 | +0.809s | 23 |
12 | 44 | Lewis Hamilton | Ferrari | 1:18.071 | +0.819s | 20 |
13 | 7 | Jack Doohan | Alpine Renault | 1:18.232 | +0.980s | 20 |
14 | 12 | Andrea Kimi Antonelli | Mercedes | 1:18.390 | +1.138s | 25 |
15 | 5 | Gabriel Bortoleto | Kick Sauber Ferrari | 1:18.438 | +1.186s | 22 |
16 | 30 | Liam Lawson | Red Bull Racing Honda RBPT | 1:18.455 | +1.203s | 22 |
17 | 10 | Pierre Gasly | Alpine Renault | 1:18.505 | +1.253s | 23 |
18 | 27 | Nico Hulkenberg | Kick Sauber Ferrari | 1:18.586 | +1.334s | 18 |
19 | 31 | Esteban Ocon | Haas Ferrari | 1:19.139 | +1.887s | 16 |
20 | 87 | Oliver Bearman | Haas Ferrari | 1:19.312 | +2.060s | 12 |
❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯
Reacties