Menu
© Pirelli
Nieuws

Red Bull sleurt McLaren en Ferrari voor de FIA: Flexi-wings rel in Formule 1 laait op

0 reacties | 519x gelezen
07-03-2025 09:46

ewald | De Formule 1-wereld gonst van opwinding nu Red Bull een officiële klacht heeft ingediend bij de FIA over de vermeende flexibele vleugels van McLaren en Ferrari. Nog voor de start van het seizoen 2025, op 7 maart, staan we aan de vooravond van een nieuwe technische rel die de spanning in de paddock naar ongekende hoogten stuwt. Dit is geen klein akkefietje: volgens bronnen heeft Red Bull een "beschuldigend dossier" samengesteld, waarmee ze hun rivalen onder de loep van de autosportfederatie willen leggen. Wij duiken diep in deze zaak en onthullen wat er écht speelt achter de schermen.

Bron: Formule1nieuws.nl

Wat is er aan de hand met de flexi-wings?
Flexibele vleugels, of "flexi-wings", zijn al langer een heet hangijzer in de Formule 1. Deze aerodynamische truc laat vleugels bij hoge snelheden vervormen, waardoor teams extra snelheid op rechte stukken winnen zonder in te boeten aan downforce in bochten. Red Bull claimt dat McLaren en Ferrari deze technologie in 2025 opnieuw inzetten, ondanks eerdere aanpassingen door de FIA. Tijdens tests in Bahrein uitte technisch directeur Pierre Waché zijn zorgen: "Het is nog steeds gaande. Ferrari en McLaren doen nog steeds dat mini-DRS-gedoe." Dit leidde tot een officiële aanklacht, met als gevolg dat de FIA nu de fabrieken in Woking en Maranello bezoekt voor grondige controles.

Een geschiedenis van controverses
Deze rel is geen verrassing voor wie het vorige seizoen volgde. In 2024 kwam McLaren onder vuur te liggen toen hun achtervleugel in Bakoe een opvallende vervorming liet zien – door sommigen een "mini-DRS" genoemd. Hoewel de vleugel alle statische tests doorstond, paste McLaren vrijwillig hun ontwerp aan na overleg met de FIA. Ondertussen keek Red Bull ook met argusogen naar Ferrari, dat soortgelijke technieken zou toepassen. Nu, met het nieuwe seizoen in zicht, lijkt Red Bull vastbesloten om deze kwestie niet te laten rusten. Hun dossier zou gedetailleerd bewijs bevatten dat de regels worden omzeild, iets wat de concurrentie fel ontkent.

De reactie van McLaren en Ferrari
McLaren houdt zich op de vlakte. Teambaas Zak Brown liet weten: "We hebben vorig jaar al aanpassingen gedaan en voldoen aan de regels." Ferrari daarentegen lijkt minder onder de indruk. Volgens insiders in Maranello zijn ze ervan overtuigd dat hun ontwerp legaal is en zien ze de FIA-controles als een kans om hun gelijk te bewijzen. Toch hangt er een schaduw over beide teams: als de FIA oordeelt dat de vleugels niet conform zijn, kan dit leiden tot strafmaatregelen vlak voor de openingsrace in Australië.

Wat betekent dit voor de Formule 1 in 2025?
De timing van deze rel is explosief. Met het seizoen dat op 14 maart in Melbourne begint, hebben McLaren en Ferrari weinig ruimte om hun auto’s aan te passen zonder kostbare tijd te verliezen. Red Bull, dat in 2024 de constructeurstitel misliep en naar de derde plek zakte, lijkt vastberaden om hun rivalen te dwarsbomen. Maar er is meer: de FIA heeft al aangekondigd dat vanaf Australië strengere tests op achtervleugels komen, gevolgd door frontwing-controles in Spanje. Dit kan de balans in het veld flink opschudden, zeker als topteams hun ontwerpen moeten herzien.

Een strijd om technische suprematie
Deze zaak gaat verder dan een simpele klacht. Het is een strijd om technische dominantie in een sport waar elk detail telt. Red Bull, onder leiding van Max Verstappen, wil koste wat kost terug naar de top. McLaren, fris van hun constructeurstitel in 2024, en Ferrari, altijd een titan in de Formule 1, laten zich niet zomaar intimideren. Wij zien een kat-en-muisspel waarin slimheid, innovatie en regelinterpretatie de hoofdrol spelen. De uitkomst? Die bepaalt mogelijk wie in 2025 de lakens uitdeelt.

Spanning in de paddock
Met de FIA-bezoeken aan McLaren en Ferrari en Red Bulls "beschuldigende dossier" is de Formule 1-seizoensstart spannender dan ooit. Wij houden de vinger aan de pols en brengen je alle updates over deze flexi-wings controverse. Eén ding is zeker: in de wereld van Formule 1 is stilstand achteruitgang, en deze rel bewijst dat opnieuw.


❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯

Reacties

;