3 reacties | 632x gelezen
04-11-2024 11:16
ewald | Lewis Hamilton, zevenvoudig wereldkampioen Formule 1, heeft zijn frustratie niet onder stoelen of banken gestoken na de teleurstellende prestaties van de Mercedes W15 tijdens de Grand Prix van Brazilië. Hij beschreef zijn wagen als de "slechtste" die hij ooit heeft gereden, een duidelijke boodschap aan het team na een weekend vol tegenvallende resultaten op het circuit van Interlagos, waar hij eerder drie keer heeft gewonnen. Dit keer behaalde Hamilton slechts één punt en klaagde hij over fysieke pijn door de hevige porpoising, het stuiteren van de auto.
Bron: Formule1nieuws.nl
Problemen vanaf de eerste sessie
Tijdens de eerste vrije training meldde Hamilton al fysieke ongemakken aan zijn race-engineer, Pete Bonnington. “Ik heb eigenlijk wel pijn, maat. Hoeveel ronden nog?” vroeg hij halverwege de sessie. Ondanks deze waarschuwing, bleven de problemen zich opstapelen. De W15 bleek niet alleen fysiek veeleisend voor Hamilton, maar ook mentaal, aangezien hij constant moest vechten tegen het stuiteren van de auto op het hobbelige circuit.
Teleurstellende kwalificaties en slechte startposities
De moeilijkheden bereikten een hoogtepunt tijdens de kwalificaties. Hamilton eindigde de sprintkwalificatie op een teleurstellende elfde plaats en wist zich op zondag niet verder dan de zestiende startpositie te kwalificeren. Een pijnlijke mislukking voor een coureur van zijn kaliber en een klap voor het team dat streeft naar consistentie in prestaties. Terwijl teamgenoot George Russell zich naar de tweede startplek wist te vechten, kon Hamilton zijn frustratie nauwelijks verbergen toen hij sprak over de prestaties van zijn wagen: “De auto die ik nu heb, is de slechtste die ik ooit heb gereden.”
Radio-uitzending onthult diepere frustratie
Tijdens de race verliep het niet beter voor Hamilton. Hij finishte op de tiende plek, maar uitte na de race scherpe kritiek via de boordradio: “Dit was een rampweekend, jongens. Dit is de slechtste auto die we ooit hebben gehad.” Hoewel hij zijn dankbaarheid uitsprak voor de inzet van het team, was zijn boodschap duidelijk: de Mercedes W15 is ondermaats en moet dringend verbeterd worden.
Technische problemen blijven de W15 achtervolgen
Het grootste probleem van de Mercedes W15 lijkt te liggen in de extreme porpoising, een fenomeen waarbij de auto overmatig stuitert. Hamilton beschreef de rijervaring als “een plank zonder vering, gewoon stuiterend op de banden.” Dit zorgt niet alleen voor een verlies aan snelheid, maar ook voor verminderde controle in de bochten, wat cruciaal is op circuits als Interlagos. Hij benadrukte dat het gebrek aan vering en de stijfheid van de wagen de W15 bijzonder moeilijk te besturen maken.
Vergelijking met George Russell’s prestaties
Opvallend genoeg kende teamgenoot George Russell een veel beter weekend. Hij eindigde de race op een solide vierde plek, wat opnieuw de verschillen binnen het team blootlegde. Terwijl Russell relatief probleemloos door het weekend kwam, had Hamilton zichtbaar moeite om het tempo bij te houden. Dit contrast toont de complexiteit van de Mercedes W15, een auto die schijnbaar onvoorspelbare prestaties levert afhankelijk van de rijstijl en de afstelling.
Constructeursstand en toekomstverwachtingen
Het teleurstellende resultaat van Hamilton heeft directe gevolgen voor de positie van Mercedes in het constructeurskampioenschap. Mercedes staat momenteel vierde, ver achter Red Bull en met een aanzienlijke voorsprong op Aston Martin. Echter, als de W15 niet drastisch wordt verbeterd, dreigt Mercedes achterop te raken in de competitie. Het team heeft nog enkele races om veranderingen door te voeren, maar de tijd dringt en de roep om een oplossing wordt steeds luider.
De toekomst van de W15: hoop op verbetering
Hamilton heeft na de race aangegeven dat hij hoopt dat de laatste drie circuits minder stuiterproblemen zullen opleveren. Hij zei gekscherend dat hij "wel een vakantie zou kunnen gebruiken" na dit uitdagende weekend, een uitspraak die het team hopelijk als een wake-up call beschouwt. De W15 heeft het potentieel om beter te presteren, maar hiervoor zijn drastische aanpassingen in de ophanging en algehele setup nodig. Het team heeft bewezen over het talent en de middelen te beschikken, maar nu is het zaak om deze toe te passen en de wagen competitief te maken voor de komende races en het volgende seizoen.
Harde uitspraken
Lewis Hamilton's harde uitspraken over de Mercedes W15 zijn niet zomaar kritiek; ze weerspiegelen een reëel probleem dat het team moet aanpakken om competitief te blijven in de Formule 1. Het is een wake-up call voor Mercedes om de wagen te verbeteren en te voldoen aan de eisen van hun coureurs. De komende weken zullen cruciaal zijn voor het team, en de prestaties van de W15 zullen bepalend zijn voor de richting die Mercedes in de toekomst zal inslaan.
❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯
Reacties
Wat zal ik zeggen, een hondenhok van Alpine 2e en 3e kan worden in deze race maar volgens Lewis ligt alles zoals altijd bij hem aan de auto ... Lewis, begin je eens te gedragen als een kampioen of is het dan toch het kanon van een Mercedes waar je al je titels aan te danken hebt?
@Ruud. Ik denk dat dat laatste 50% van de waarheid is. De andere 50% is dat hij bijna altijd coureurs als Bottas naast zich heeft gehad. Kwalitatief minder en altijd bereid om braaf teamorders op te volgen. Die ene keer dat hij een vergelijkbare coureur naast zich had (Rosberg) kon hij het kampioenschap niet winnen. Lewis is niet zo goed als zijn 7 titels doen veronderstellen.
Ik denk dat ik een prima oplossing voor dit probleem heb. Misschien niet elegant, maar Lewis maakt het er zelf naar. Ik zou hem met onmiddellijke ingang ontheffing geven van al zijn verplichtingen tegenover Mercedes, vergezeld van een ticket enkele reis naar Maranello en ik zou vanaf nu rookie Kimi in de auto zetten.
Wat zou Frederic Vasseur op dit moment denken? Zou hij nog steeds achter zijn beslissing staan om Lewis binnen te halen?