2 reacties | 517x gelezen
02-11-2024 17:13
ewald | De sprint race tijdens de Braziliaanse Grand Prix van 2024 op het historische Interlagos-circuit in São Paulo was een race vol spanning en strategie. McLaren domineerde het podium met Lando Norris op de eerste plaats, gevolgd door teamgenoot Oscar Piastri. Het team maakte een strategische beslissing om Piastri de leiding te laten overdragen aan Norris, wat zorgde voor een dynamische race vol teamorders en scherpe inhaalmanoeuvres.
Bron: Formule1nieuws.nl
McLaren’s strategische meesterzet: Norris en Piastri aan kop
Lando Norris behaalde de overwinning dankzij een weldoordachte teamstrategie waarbij Oscar Piastri, die de race leidde vanaf pole position, zijn plaats afstond aan Norris in de slotronden. Dit besluit van McLaren volgde kort nadat Max Verstappen, een concurrent in de titelstrijd, Charles Leclerc voorbij was gegaan voor de derde positie. De Virtuele Safety Car, veroorzaakt door het uitvallen van Nico Hulkenberg’s Haas met een vermoedelijk uitlaatsysteemprobleem, speelde ook een rol in deze beslissingen. De focus van McLaren lag duidelijk op het optimaliseren van hun punten en positie in het kampioenschap.
Verstappen en Leclerc strijden om de derde plaats
Max Verstappen eindigde als derde na een spannende strijd met Ferrari’s Charles Leclerc. Hoewel Verstappen erin slaagde om Leclerc te passeren, kwam hij snelheid tekort om een bedreiging te vormen voor de McLarens. Verstappen’s prestatie was echter voldoende om zijn positie in het kampioenschap te verstevigen en Red Bull waardevolle punten te bezorgen.
Ferrari worstelt: Leclerc en Sainz op vierde en vijfde plaats
Ferrari slaagde er niet in om de top drie te doorbreken, maar Charles Leclerc en Carlos Sainz eindigden respectievelijk als vierde en vijfde. Leclerc wist zijn plaats tegenover zijn teamgenoot te behouden, terwijl Sainz zich moest verdedigen tegen een opkomende George Russell van Mercedes. Ferrari blijft moeite hebben om een constante positie in de sprintformat te handhaven, wat het team een uitdaging bezorgt in hun streven naar podiumplaatsen.
Mercedes en Alpine vechten om de laatste punten
George Russell van Mercedes wist als zesde te eindigen, wat hem enkele kostbare punten opleverde. Zijn strijd met Alpine-coureur Pierre Gasly zorgde voor een spannend duel, waarbij Gasly uiteindelijk zevende werd. De laatste puntenpositie werd bezet door Sergio Perez van Red Bull, die zich met een agressieve strategie in de top acht wist te vechten.
Beperkte punten in het sprintformat: enkel voor de top acht
Het huidige sprintformat biedt punten aan slechts de top acht, wat een strategisch element toevoegt aan de race. Deze beperkte puntenverdeling vereist dat teams hun tactiek aanpassen en zorgvuldig nadenken over hun bandenbeheer en posities. Na deze vijfde sprint race van het seizoen, zal de laatste sprint race plaatsvinden tijdens de Grote Prijs van Qatar op 30 november.
GP Brazilië Sprint 2024 - Autódromo José Carlos Pace |
Pos | Nr | Coureur | Team | Ronden | Tijd | Grid | Punten |
1 | 4 | Lando Norris | McLaren Mercedes | 24 | 29:46.045 | 2 | 8 |
2 | 81 | Oscar Piastri | McLaren Mercedes | 24 | +0.593s | 1 | 7 |
3 | 1 | Max Verstappen | Red Bull Racing Honda RBPT | 24 | +1.497s | 4 | 6 |
4 | 16 | Charles Leclerc | Ferrari | 24 | +5.656s | 3 | 5 |
5 | 55 | Carlos Sainz | Ferrari | 24 | +7.224s | 5 | 4 |
6 | 63 | George Russell | Mercedes | 24 | +12.475s | 6 | 3 |
7 | 10 | Pierre Gasly | Alpine Renault | 24 | +18.161s | 7 | 2 |
8 | 11 | Sergio Perez | Red Bull Racing Honda RBPT | 24 | +18.717s | 13 | 1 |
9 | 30 | Liam Lawson | RB Honda RBPT | 24 | +20.773s | 8 | 0 |
10 | 23 | Alexander Albon | Williams Mercedes | 24 | +24.606s | 9 | 0 |
11 | 44 | Lewis Hamilton | Mercedes | 24 | +29.764s | 11 | 0 |
12 | 43 | Franco Colapinto | Williams Mercedes | 24 | +33.233s | 14 | 0 |
13 | 31 | Esteban Ocon | Alpine Renault | 24 | +34.128s | 16 | 0 |
14 | 50 | Oliver Bearman | Haas Ferrari | 24 | +35.507s | 10 | 0 |
15 | 22 | Yuki Tsunoda | RB Honda RBPT | 24 | +41.374s | 17 | 0 |
16 | 77 | Valtteri Bottas | Kick Sauber Ferrari | 24 | +43.231s | 15 | 0 |
17 | 24 | Zhou Guanyu | Kick Sauber Ferrari | 24 | +54.139s | 20 | 0 |
18 | 14 | Fernando Alonso | Aston Martin Aramco Mercedes | 24 | +56.537s | 18 | 0 |
19 | 18 | Lance Stroll | Aston Martin Aramco Mercedes | 24 | +57.983s | 19 | 0 |
NC | 27 | Nico Hulkenberg | Haas Ferrari | 19 | DNF | 12 | 0 |
❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯
Reacties
Lijkt mij dat je nog geen inhaal actie mag inzetten als de baan nog niet is vrij gegeven. En daar leek het wel heel erg op door zijn wagen er al half naast te zetten. Als dat niet kan volgens de regels dan is de straf gewoon terecht.
Als McLaren fan heb ik nooit gedacht dat Norris dit jaar voor de titel kan gaan. Max is nu nog de betere.
Teamorders die zorgen dat posities worden gewisseld zijn F1 onwaardig en moeten
Verboden worden.
Max wordt nu door de stewards onder een vergrootglas gelegd , mede door zijn rijstijl en agressieve inborst.....dus alles om hem te weerhouden van een 4de wereldtitel.....die hele beoordeling door stewards is ruk.......ik hoop dat hij ondanks alles WK wordt en ik ben normaal voor McLaren maar wat er nu speelt is puur politiek en heeft niets meer met racen te maken....fuck `m Max.....oh mag ik niet zeggen want dan krijg ik een alternatieve straf........