Menu
© Pirelli
Nieuws

FIA scherpt regels aan voor flexibele achtervleugels: McLaren en meerdere teams onder vuur tijdens GP Verenigde Staten

1 reactie | 746x gelezen
21-10-2024 09:29

ewald | De FIA heeft aangekondigd dat verschillende Formule 1-teams hun achtervleugels hebben moeten aanpassen voor de Grand Prix van de Verenigde Staten. Dit besluit komt na een intensievere controle op de vleugels die door de teams worden gebruikt, waarbij McLaren specifiek is genoemd. Hoewel McLaren niet het enige team is dat wijzigingen moest aanbrengen, hebben zij wel publiekelijk bevestigd dat ze proactief veranderingen hebben doorgevoerd.

Bron: Formule1nieuws.nl

Technische inspecties tijdens het seizoen 2024
Sinds de Grand Prix van Azerbeidzjan eerder dit jaar heeft de FIA verscherpte aandacht besteed aan het potentieel illegale gebruik van flexibele achtervleugels. Dit probleem kwam aan het licht toen Oscar Piastri, rijder voor McLaren, de race won met een ontwerp dat de sleufopening van de vleugel vergrootte en zo voor meer topsnelheid zorgde. Dit effect werd in de paddock al snel bekend als een “mini-DRS”.

Rivaliserende teams, die argwaan kregen over het ontwerp van McLaren, richtten zich tot de FIA met vragen en verzoeken om een nadere inspectie. Hoewel de vleugel van McLaren alle vereiste statische belastingstests doorstond, oordeelde de FIA dat het gedrag van de vleugel in strijd was met de geest van de regels. McLaren koos er vervolgens voor om proactief aanpassingen te doen om toekomstige problemen te vermijden.

Nieuwe richtlijnen voor achtervleugels
Na het incident in Azerbeidzjan heeft de FIA nieuwe richtlijnen uitgevaardigd over wat wel en niet is toegestaan met betrekking tot de achtervleugels van Formule 1-wagens. Deze richtlijnen hebben betrekking op de hoeveelheid vervorming van de vleugels tijdens het rijden, en meerdere teams hebben op basis van deze instructies hun vleugels aangepast voor de Grand Prix van de Verenigde Staten.

Nikolas Tombazis, hoofd van de FIA’s eenzitterdivisie, bevestigde dat “twee of drie teams” hun ontwerpen moesten wijzigen om aan de nieuwe eisen te voldoen. Hoewel McLaren het enige team is dat publiekelijk heeft verklaard veranderingen te hebben doorgevoerd, blijven de andere betrokken teams onbekend.

Strengere controle op vervorming en sleufopeningen
Een van de belangrijkste aspecten van de nieuwe FIA-regelgeving is de beperking van de sleufopening in de achtervleugel. Wanneer het DRS-systeem niet geactiveerd is, mag de sleufopening in de vleugel niet meer dan 2 millimeter groter worden door vervorming. De FIA begrijpt dat een minimale vervorming onvermijdelijk is vanwege de manier waarop de vleugels gemonteerd zijn, maar de inspecteurs hebben opgemerkt dat sommige teams excessief gebruik maakten van deze vervorming.

Om ervoor te zorgen dat de teams zich aan de regels houden, heeft de FIA referentiepunten op de vleugels aangebracht, zodat de vervorming beter te monitoren is met behulp van achterwaarts gerichte on-board camera’s. Deze maatregel moet ervoor zorgen dat teams niet stelselmatig profiteren van een onrechtmatig aerodynamisch voordeel.

De impact van de wijzigingen voor McLaren
Hoewel McLaren na de Grand Prix van Azerbeidzjan veranderingen heeft doorgevoerd, benadrukken zij dat deze aanpassingen niet het gevolg zijn van een directe verplichting door de FIA, maar een proactieve maatregel waren. Een woordvoerder van McLaren verklaarde dat alle achtervleugels sindsdien zijn aangepast om verdere problemen te voorkomen.

Het blijft onduidelijk of McLaren zonder deze wijzigingen officieel zou zijn bestraft, maar Tombazis gaf aan dat het team een directe waarschuwing van de FIA had ontvangen. “Als ze ons hadden genegeerd, dan hadden we hen zeker gerapporteerd,” verklaarde Tombazis in een interview. Het lijkt er dus op dat McLaren, door de aanpassingen vrijwillig door te voeren, een formele straf heeft weten te voorkomen.

Wat betekent dit voor de toekomst van aerodynamische ontwikkelingen in de Formule 1?
Met de voortdurende technologische vooruitgang en de creativiteit van ingenieurs in de Formule 1, blijft het vinden van de grenzen van de regelgeving een constant proces. De aanpassingen in de regelgeving rond achtervleugels zijn een herinnering dat teams altijd zullen zoeken naar innovatieve manieren om prestaties te verbeteren, en dat de FIA snel moet reageren om oneerlijke voordelen te elimineren.

De vraag is nu of deze aanpassingen invloed zullen hebben op de prestaties van de teams die hun vleugels hebben moeten veranderen. In een sport waar honderdsten van een seconde het verschil kunnen maken, kan zelfs een kleine wijziging in aerodynamisch ontwerp merkbare gevolgen hebben. Het komende raceweekend in Austin zal uitwijzen of McLaren en de andere betrokken teams erin slagen om ondanks de nieuwe beperkingen competitief te blijven.

Strengere regels
De strengere regels rond de flexibiliteit van achtervleugels markeren een nieuwe fase in de voortdurende strijd tussen technologische innovatie en reglementaire controle binnen de Formule 1. Terwijl McLaren en andere teams hun ontwerpen hebben aangepast om aan de eisen van de FIA te voldoen, blijft het afwachten welke impact deze veranderingen zullen hebben op hun prestaties in de resterende races van het seizoen.


❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯

Reacties

RuudK
Silver Member

Nu de voorvleugels nog .... zie Ferrari

0 21-10-2024 12:40:45
;