1 reactie | 377x gelezen
20-10-2024 22:53
ewald | De Amerikaanse Grand Prix van 2024 op het iconische Circuit of The Americas (COTA) in Austin, Texas, leverde een sensationele strijd op. Het Ferrari-team domineerde, terwijl Max Verstappen de spotlights deelde met Lando Norris in een controversiële strijd om de laatste podiumplaats. Ferrari’s perfecte strategie en dominante snelheid zorgden voor een indrukwekkende één-twee finish, met Charles Leclerc op de hoogste trede van het podium. Tegelijkertijd ging Verstappen de boeken in met een felbevochten, maar omstreden derde plaats.
Bron: Formule1nieuws.nl
Ferrari zet de toon in Austin
In de opwindende race in Austin bewees Ferrari wederom hun terugkeer naar de top van de Formule 1. Charles Leclerc leidde het team naar een verdiende overwinning, waarbij hij onbetwist vanaf het begin de leiding pakte en die gedurende de hele race niet meer afstond. Zijn teamgenoot Carlos Sainz completeerde de Ferrari-dominantie met een tweede plaats, wat de Italiaanse renstal een broodnodige één-twee finish opleverde in hun strijd om het constructeurskampioenschap.
De race begon met Lando Norris op poleposition, terwijl Max Verstappen naast hem stond op de eerste startrij. De spanning was voelbaar, vooral na de korte maar krachtige sprintrace die Verstappen op zaterdag nog had gewonnen. Toch kon hij die momentum niet vasthouden tijdens de hoofdrace. Al vroeg in de race werden de posities door elkaar geschud toen zowel Norris als Verstappen wijd gingen bij de eerste bocht, waardoor Leclerc ongehinderd door kon stomen naar de leiding.
Strategie en bandenspel cruciaal voor Ferrari
Ferrari's strategie in de race was niets minder dan perfect. Het team maakte optimaal gebruik van de mediumbanden aan het begin van de race, waarbij Leclerc al snel een aanzienlijke voorsprong opbouwde ten opzichte van Verstappen. Terwijl Red Bull worstelde met bandenslijtage en balansproblemen, voerde Ferrari de druk verder op.
Sainz, die in eerste instantie moeite had om Norris en Verstappen bij te houden, vond zijn ritme na een vroege pitstop op ronde 22. Deze strategische zet gaf Ferrari een voorsprong op zowel Red Bull als McLaren, waardoor ze de wedstrijd volledig konden controleren. Leclerc hield zijn koppositie vast na zijn pitstop voor harde banden, terwijl Sainz na zijn stop comfortabel naar de tweede plek reed. Dit stelde Ferrari in staat om de race te domineren zonder veel tegenstand, met Verstappen en Norris vechtend om de derde plaats.
Verstappen vs. Norris: de controversiële strijd om P3
De strijd tussen Verstappen en Norris bleek het spannendste duel van de race. Verstappen, die te kampen had met een probleem aan zijn voorremmen en gripverlies, zag zijn derde positie bedreigd worden door de snellere McLaren van Norris. Wat volgde was een intens gevecht dat tot in de laatste ronden doorging, met inhaalpogingen van Norris bij bocht 12 en bocht 15.
Op een cruciaal moment slaagde Norris erin om aan Verstappen voorbij te gaan, maar dit ging gepaard met een incident waarbij beide coureurs buiten de baan belandden. Verstappen was snel over de radio om te klagen dat Norris hem buiten de baan had ingehaald. De stewards openden onmiddellijk een onderzoek en besloten uiteindelijk Norris een tijdstraf van vijf seconden op te leggen wegens het verlaten van de baan en het verkrijgen van een voordeel. Deze straf kostte Norris zijn derde plek, waardoor Verstappen uiteindelijk alsnog het podium wist te behalen.
Hamiltons pechdag en opmars van Russell
Terwijl Ferrari en Red Bull de kop van het veld domineerden, kende Mercedes een dag van gemengde gevoelens. Lewis Hamilton, vijfvoudig winnaar op COTA, begon de race vanaf de 18e plek na een mislukte kwalificatie. Hij wist zich snel op te werken naar de 12e plek, maar zijn race eindigde vroegtijdig toen hij vast kwam te zitten in de grindbak bij bocht 19 na een remfout.
George Russell, die vanaf de pitstraat moest starten na een motorwissel, had meer geluk. Hij vocht zich knap naar voren en eindigde de race uiteindelijk in de punten, hoewel een tijdstraf voor het van de baan duwen van Valtteri Bottas zijn prestaties wat overschaduwde. De straf van vijf seconden was voor Mercedes-teambaas Toto Wolff aanleiding om fel te reageren, door de straf als "belachelijk" te bestempelen.
McLaren's strategie schiet tekort
McLaren leek aanvankelijk een goed weekend tegemoet te gaan, met Norris op poleposition en hoop op een podiumfinish. Echter, de strategische beslissingen van het team tijdens de race werkten niet in hun voordeel. Ondanks Norris' indrukwekkende snelheid op de mediumbanden, was het de vraag of McLaren's keuze om hem lang buiten te houden op zijn eerste set banden uiteindelijk de juiste was.
Oscar Piastri, de andere McLaren-coureur, had eveneens moeite om grip te vinden op het Circuit of The Americas. Hij reed een relatief anonieme race en eindigde buiten de punten. Dit is een zorgpunt voor McLaren, gezien hun recente vorm en de verwachtingen die ze hadden voor de Amerikaanse Grand Prix.
Ferrari's hernieuwde hoop op het constructeurskampioenschap
Met deze dominante prestatie heeft Ferrari zichzelf stevig in de strijd geworpen voor het constructeurskampioenschap van 2024. De een-twee finish in Austin markeert hun eerste van het seizoen, en het momentum lijkt nu aan hun zijde te zijn. Leclerc’s derde overwinning van het seizoen, samen met Sainz’ consistente prestaties, geven Ferrari de broodnodige punten en een psychologische boost in de laatste fase van het seizoen.
Het is duidelijk dat Ferrari niet alleen beschikt over een snelle auto, maar ook over de strategische vaardigheden om races te winnen. Met de komende races in Mexico en Brazilië hebben ze de kans om hun vorm voort te zetten en een serieuze bedreiging te vormen voor Red Bull’s dominantie in het kampioenschap.
Een race vol actie en strategie
De Amerikaanse Grand Prix van 2024 zal de boeken ingaan als een race vol actie, strategie en controversiële momenten. Terwijl Ferrari opnieuw hun klasse toonde met een één-twee finish, was het het duel tussen Verstappen en Norris dat de meeste aandacht trok. Ondanks zijn problemen op de baan, wist Verstappen zijn derde plek veilig te stellen, wat een cruciale stap was in zijn jacht op een vierde opeenvolgende wereldtitel.
Met nog enkele races te gaan, lijkt het kampioenschap nog lang niet beslist, en Ferrari’s heropleving kan nog een grote rol spelen in hoe het seizoen zich verder ontwikkelt. Eén ding is echter zeker: de Amerikaanse Grand Prix van 2024 heeft wederom bewezen waarom Formule 1 de koning van de autosport is.
GP Verenigde Staten 2024 - Circuit of The Americas |
Pos | Nr | Coureur | Team | Ronden | Tijd | Grid | Punten |
1 | 16 | Charles Leclerc | Ferrari | 56 | 1:35:09.639 | 4 | 8 |
2 | 55 | Carlos Sainz | Ferrari | 56 | +8.562s | 3 | 7 |
3 | 1 | Max Verstappen | Red Bull Racing Honda RBPT | 56 | +19.412s | 2 | 6 |
4 | 4 | Lando Norris | McLaren Mercedes | 56 | +20.354s | 1 | 5 |
5 | 81 | Oscar Piastri | McLaren Mercedes | 56 | +21.921s | 5 | 4 |
6 | 63 | George Russell | Mercedes | 56 | +56.295s | 20 | 3 |
7 | 11 | Sergio Perez | Red Bull Racing Honda RBPT | 56 | +59.072s | 9 | 2 |
8 | 27 | Nico Hulkenberg | Haas Ferrari | 56 | +62.957s | 11 | 1 |
9 | 30 | Liam Lawson | RB Honda RBPT | 56 | +70.563s | 19 | 0 |
10 | 43 | Franco Colapinto | Williams Mercedes | 56 | +71.979s | 15 | 0 |
11 | 20 | Kevin Magnussen | Haas Ferrari | 56 | +79.782s | 8 | 0 |
12 | 10 | Pierre Gasly | Alpine Renault | 56 | +90.558s | 6 | 0 |
13 | 14 | Fernando Alonso | Aston Martin Aramco Mercedes | 55 | +1 lap | 7 | 0 |
14 | 22 | Yuki Tsunoda | RB Honda RBPT | 55 | +1 lap | 10 | 0 |
15 | 18 | Lance Stroll | Aston Martin Aramco Mercedes | 55 | +1 lap | 13 | 0 |
16 | 23 | Alexander Albon | Williams Mercedes | 55 | +1 lap | 14 | 0 |
17 | 77 | Valtteri Bottas | Kick Sauber Ferrari | 55 | +1 lap | 16 | 0 |
18 | 31 | Esteban Ocon | Alpine Renault | 55 | +1 lap | 12 | 0 |
19 | 24 | Zhou Guanyu | Kick Sauber Ferrari | 55 | +1 lap | 18 | 0 |
NC | 44 | Lewis Hamilton | Mercedes | 1 | DNF | 17 | 0 |
❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯
Reacties
Max had bij het duel met Lando niet aan de knopjes gezeten (bip-systeem),Wat hij
Bij de kwalificatie sprintrace wel deed.Misschien bang voor een taakstraf?