Menu
© Pirelli
Nieuws

FIA neemt onmiddellijke maatregelen tijdens de GP van de Verenigde Staten: verdenking van onregelmatigheden bij een team

1 reactie | 689x gelezen
17-10-2024 09:03

ewald | Tijdens de Grand Prix van de Verenigde Staten heeft de FIA, de overkoepelende organisatie van de Formule 1, besloten om onmiddellijke actie te ondernemen. Dit naar aanleiding van vermoedens dat een team een truc toepast met de vloer van hun auto. Er heerst een groeiende bezorgdheid dat één van de teams een methode heeft gevonden om de rijhoogte aan te passen, wat een overtreding van de technische reglementen zou betekenen.

Bron: Formule1nieuws.nl

Technische regels rond rijhoogte onder vuur
Het vermoeden is dat een onbekend team de speling van de voorkant van de auto – beter bekend als de T-tray of bib – tussen de kwalificatie en de race aanpast. Dit zou hen een aanzienlijk aerodynamisch voordeel kunnen opleveren. Tijdens de kwalificatie vereist de auto een lage rijhoogte voor optimale prestaties bij weinig brandstof, terwijl tijdens de race de rijhoogte vaak hoger moet zijn vanwege de zwaardere brandstofbelasting. Het aanpassen van deze rijhoogte tussen de sessies zou de auto aanzienlijk sneller maken in beide situaties, maar dit is strikt verboden.

De invloed van aerodynamica en waarom het zo belangrijk is
Aerodynamica speelt een cruciale rol in de Formule 1, waar elke millimeter aanpassing aan de auto een groot verschil kan maken in prestaties. Het aanpassen van de rijhoogte beïnvloedt hoe lucht onder en over de auto stroomt, wat direct van invloed is op de neerwaartse kracht en de snelheid in bochten. Een lagere voorkant tijdens de kwalificatie betekent minder luchtweerstand en een hogere topsnelheid, terwijl een hogere voorkant tijdens de race stabiliteit biedt bij hogere brandstofbelading.

Vermeende inbreuk op parc fermé regels
De reglementen van de Formule 1 zijn duidelijk: zodra de auto in parc fermé staat, mogen er geen aanpassingen worden gedaan aan de aerodynamische configuratie, inclusief de rijhoogte. Dit betekent dat teams vanaf het einde van de kwalificatie tot de start van de race geen wijzigingen mogen doorvoeren. Het idee dat een team een manier heeft gevonden om dit te omzeilen, mogelijk door middel van een aanpassing vanuit de cockpit of via een mechanische interventie voor de race, heeft geleid tot speculaties binnen de paddock.

De FIA grijpt in: wijzigingen in controleprocedures
Hoewel er nog geen concreet bewijs is dat een team deze truc daadwerkelijk toepast, heeft de FIA aangekondigd dat het vanaf de Grand Prix van de Verenigde Staten de controleprocedures voor de T-tray aanpast. Deze nieuwe maatregelen omvatten mogelijk het aanbrengen van verzegelingen op onderdelen die gebruikt kunnen worden om de rijhoogte aan te passen. Dit om te waarborgen dat de regels strikt worden nageleefd en geen team op illegale wijze een voordeel kan behalen.

Een woordvoerder van de FIA liet weten: “Elke aanpassing aan de voorkant van de auto tijdens parc fermé is streng verboden volgens de reglementen. Hoewel er geen definitieve aanwijzingen zijn dat een team dit systeem toepast, blijven we waakzaam en passen we de procedures aan om deze regels nog strenger te controleren.”

Gevolgen voor de teams
De nieuwe controles kunnen verstrekkende gevolgen hebben voor de teams. Niet alleen worden de inspecties strenger, maar het is ook mogelijk dat teams die hun auto’s aan de limiet van de regelgeving hebben ontwikkeld, nu worden gedwongen om aanpassingen te doen om aan de nieuwe controlemaatregelen te voldoen. Dit kan leiden tot prestatieverlies voor bepaalde teams, vooral als zij hun voordeel haalden uit het optimaliseren van de rijhoogte.

Het is onduidelijk welk team verdacht wordt van deze truc, maar de timing van de interventie, net voor de Grand Prix van de Verenigde Staten, wijst erop dat de FIA geen enkel risico wil nemen. Het is ook een teken dat de strijd om elke fractie van een seconde in de Formule 1 zo intens is dat teams soms tot het uiterste gaan om het regelboek te omzeilen.

Conclusie: strengere controles tijdens de GP van de Verenigde Staten
Met de aanstaande Grand Prix van de Verenigde Staten in het vizier, heeft de FIA de teugels strak aangetrokken. Strengere controles en het aanbrengen van verzegelingen op kritieke onderdelen van de auto's moeten voorkomen dat teams het systeem misbruiken. De Formule 1 is een technische sport waar elk detail telt, en het naleven van de regels is essentieel om een eerlijke competitie te waarborgen. De komende race in Austin, Texas, belooft dus niet alleen op het circuit spannend te worden, maar ook achter de schermen, waar de strijd om technische superioriteit op het scherpst van de snede wordt gevoerd.


❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯

Reacties

Jan1947
Silver Member

De grenzen van de regelgeving opzoeken is de enige manier om de prestaties van een Formule 1 wagen te optimaliseren. En waar die grens precies ligt kan je alleen uitvinden door er af en toe eens overheen te gaan. Een normaal proces bij Research and Developing, Iedereen doet het, soms leidt het tot een verbetering, soms worden teams teruggefloten. Niks bijzonders en niks om dramatisch over te doen. En bedenkt wel: veel revolutionaire ontwikkelingen zijn ontstaan doordat ontwerpers de (toenmalige) regels overtreden hebben. We plukken daar nog dagelijks profijt van.

0 17-10-2024 12:41:55
;