0 reacties | 252x gelezen
26-09-2024 13:39
ewald | De Grand Prix van Singapore is altijd al een van de meest uitdagende races op de Formule 1-kalender geweest. Voor Mercedes was het weekend van 2023 geen uitzondering. Hoewel het team vooraf hoge verwachtingen had, bleek het weekend complexer te verlopen dan gehoopt. Een anomalie tijdens de kwalificatie op zaterdag redde echter een weekend dat anders had kunnen eindigen in teleurstelling. In dit artikel analyseren we hoe Mercedes zich door deze tegenslag heen wist te worstelen en hoe het team het potentieel van de W14 optimaal heeft benut.
Bron: Formule1nieuws.nl
Een moeizame start op vrijdag
De vrijdag van het raceweekend liet voor Mercedes geen rooskleurig beeld zien. Tijdens de eerste en tweede vrije trainingen (FP1 en FP2) hadden beide coureurs, George Russell en Lewis Hamilton, moeite om competitieve tijden neer te zetten. Waar Mercedes normaal gesproken de snelheid van het Williams-team zou overtreffen, zagen we in Singapore dat de W14 niet goed presteerde op het Marina Bay Circuit. Vooral het gebrek aan grip en balans was zorgwekkend, en de tijden lagen ver onder de verwachtingen.
Een belangrijk punt van zorg was de interactie van de Mercedes met de banden. Zoals vaak het geval is op circuits zoals Singapore, is bandenbeheer cruciaal. Tijdens de trainingen was het duidelijk dat Mercedes niet het maximale uit de banden kon halen, wat resulteerde in teleurstellende tijden. Russell klaagde al vroeg in het weekend over het gebrek aan grip, terwijl Hamilton de balans van de auto als "onvoorspelbaar" omschreef.
De sleutelrol van de technische afdeling
De situatie leek hopeloos na de derde vrije training, waarin geen significante verbetering zichtbaar was. Het was duidelijk dat Mercedes iets drastisch moest veranderen om competitief te zijn tijdens de kwalificatie. Hier kwam de technische staf in Brackley in beeld, die achter de schermen een cruciale rol speelde in de ommekeer van het weekend.
Het team voerde op zaterdag belangrijke veranderingen door aan de afstelling van de auto, met name gericht op de korte runs. Hoewel deze aanpassingen geen garantie boden voor succes tijdens de race, gaven ze de coureurs de kans om te vechten voor een sterke startpositie. Dit bleek cruciaal, aangezien de kwalificatie in Singapore vaak bepalend is voor het uiteindelijke raceverloop, gezien het uitdagende inhaaltraject op dit smalle stratencircuit.
Een verrassend sterke kwalificatie
Ondanks de teleurstellende resultaten in de trainingen, wisten Russell en Hamilton tijdens de kwalificatie te verrassen. Dankzij een plotselinge opleving in prestaties wisten beide coureurs zich in de top vijf te kwalificeren, met Hamilton zelfs op de tweede startrij. Deze prestatie kwam onverwacht, gezien de eerdere problemen tijdens de trainingen.
Volgens James Allison, technisch directeur van Mercedes, was dit resultaat te danken aan de ingenieurs in Brackley, die snel en effectief reageerden op de data van de trainingen. Door enkele strategische aanpassingen kon Mercedes het maximale uit de auto halen tijdens de kwalificatie, ondanks de aanhoudende problemen met de banden.
Race: een gemiste kans door strategische keuzes
Hoewel de kwalificatie bemoedigend was, verliep de race minder voorspoedig. Een strategische fout bij de start van Hamilton bleek kostbaar. De zevenvoudig wereldkampioen begon de race op de zachte band, wat een risicovolle keuze bleek te zijn. Al snel verloor hij posities en eindigde uiteindelijk op een teleurstellende zesde plaats. Russell, die op de mediums startte, wist zijn vierde positie te behouden, maar kon niet echt een vuist maken tegen Ferrari’s Charles Leclerc.
Allison reflecteerde na afloop op het raceweekend en gaf aan dat de beslissing om Hamilton op de softs te laten starten een duidelijke miscalculatie was. Hoewel de kwalificatie hoop had gegeven, bleek de race een stuk uitdagender, vooral op het gebied van lange runs. De afstellingen die op zaterdag voor snelheid zorgden tijdens één ronde, bleken op zondag niet even effectief voor consistentie over de lange afstanden.
Het leerproces voor Mercedes
Het Singapore-weekend heeft wederom laten zien hoe belangrijk het is om flexibel en snel te kunnen reageren op veranderingen. Voor Mercedes was dit een race waarin het team in staat was om zich te herstellen van een moeilijke start, maar waar ook fouten werden gemaakt die kostbaar bleken voor het eindresultaat.
James Allison benadrukte dat er veel te leren valt uit dit weekend. De anomalie tijdens de kwalificatie was een welkome verrassing, maar het team moet blijven werken aan consistentie gedurende het hele weekend. Vooral het bandenbeheer en de raceafstellingen blijven punten van aandacht voor de komende races.
Een weekend van gemengde gevoelens
Voor Mercedes was de Grand Prix van Singapore 2023 een weekend vol hoogte- en dieptepunten. Het team toonde veerkracht door na een teleurstellende vrijdag sterk terug te komen in de kwalificatie, maar kon deze prestatie niet doorzetten tijdens de race. Het gebruik van de verkeerde bandenstrategie voor Hamilton en de aanhoudende problemen met de afstelling voor lange runs zorgden ervoor dat het team uiteindelijk genoegen moest nemen met een vierde en zesde plaats.
Mercedes blijft echter een van de meest flexibele en snel aanpassende teams op de grid, en de lessen uit Singapore zullen zeker bijdragen aan een sterkere prestatie in de komende races. Het is duidelijk dat, hoewel de anomalie op zaterdag een reddingsboei was, er nog steeds werk aan de winkel is om het volledige potentieel van de W14 te benutten in zowel kwalificaties als races.
❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯
Reacties