Menu
© Ferrari
Nieuws

Ferrari lost stuiterproblemen op: Cruciale doorbraak na ontdekking van windtunnelafwijking

0 reacties | 389x gelezen
26-09-2024 10:31

ewald | Ferrari heeft een belangrijke doorbraak bereikt in hun strijd tegen de stuiterproblemen van hun 2024 Formule 1-wagen. Deze problemen, die de prestaties van de auto ernstig beïnvloedden, werden veroorzaakt door een afwijking in de windtunnelgegevens. Door deze afwijking op te lossen, heeft Ferrari hun auto aanzienlijk verbeterd, wat een positief effect zal hebben op hun prestaties voor de rest van het seizoen.

Bron: Formule1nieuws.nl

Windtunnel en baan: de grote discrepantie
De kern van het probleem voor Ferrari lag in de discrepantie tussen de data van de windtunnel en de daadwerkelijke prestaties op de baan. Volgens Jock Clear, senior prestatie-ingenieur bij Ferrari, was het niet eenvoudig om deze afwijking te identificeren. Het windtunnelonderzoek had positieve resultaten opgeleverd, maar eenmaal op de baan begonnen de problemen pas echt zichtbaar te worden, vooral in hogesnelheidsbochten.

Een van de belangrijkste oorzaken van deze discrepantie is de complexiteit van de grondeffectauto’s die sinds de invoering van het nieuwe reglement in 2022 de Formule 1 domineren. Terwijl de windtunnel in staat is om data te verzamelen over de aerodynamische eigenschappen van de auto, slaagt deze er niet in om de dynamische omstandigheden op de baan volledig na te bootsen. Dit zorgt voor problemen, vooral wanneer de auto dicht bij de grond rijdt, zoals het geval is met de huidige grondeffectregels.

De impact van de Spaanse Grand Prix en de aangepaste vloer
Tijdens de Spaanse Grand Prix introduceerde Ferrari een nieuwe vloer voor hun SF-24 bolide, die was ontworpen om de prestaties te verbeteren en de grip in de hogesnelheidsbochten te verhogen. Echter, deze update bleek een onverwacht neveneffect te hebben. De auto begon in deze bochten hevig te stuiteren, wat leidde tot een verlies aan snelheid en stabiliteit. Dit was een zorgwekkend probleem voor Ferrari, aangezien het stuiteren een negatief effect heeft op zowel de prestaties als de betrouwbaarheid van de auto.

De keuze om de vloer in Silverstone terug te draaien was een noodzakelijke stap om de prestaties van de auto te stabiliseren. Het team bleef echter niet stilzitten en voerde aanpassingen door aan de onderkant van de auto voor de Hongaarse Grand Prix. Deze aanpassingen zorgden ervoor dat Ferrari een stabielere basis had om op voort te bouwen, wat resulteerde in verbeterde prestaties, met name tijdens de races in Baku en Singapore.

Het identificeren van de oorzaak: een ingewikkeld proces
Volgens Clear was het identificeren van de oorzaak van de stuiterproblemen geen eenvoudig proces. Het team moest diep graven om de anomalie tussen de windtunneldata en de baanprestaties bloot te leggen. Dit vergde tijd en geduld, maar uiteindelijk konden ze de afwijking in de windtunnelcorrecties vinden die verantwoordelijk was voor de problemen.

Clear benadrukte dat dit soort uitdagingen deel uitmaakt van de voortdurende ontwikkeling in de Formule 1. Het is niet ongebruikelijk dat nieuwe ontwikkelingen niet meteen het gewenste resultaat opleveren. De teams moeten voortdurend aanpassen en leren van de feedback die ze op de baan krijgen.

Het belang van bodemvrijheid bij grondeffectauto’s
Een van de grootste uitdagingen van de huidige generatie grondeffectauto’s is de gevoeligheid voor variaties in bodemvrijheid. Kleine veranderingen in de afstand tussen de vloer van de auto en de baan kunnen grote gevolgen hebben voor de hoeveelheid neerwaartse kracht die wordt gegenereerd. Dit maakt de auto’s zeer gevoelig voor stuiteren, vooral in situaties waar de auto op hoge snelheid over hobbelige oppervlakken rijdt.

Clear legde uit dat het windtunnelonderzoek niet altijd in staat is om deze dynamische omstandigheden nauwkeurig te simuleren. De tests in de windtunnel kunnen weliswaar waardevolle gegevens opleveren, maar wanneer de auto op de baan komt en wordt blootgesteld aan variabele factoren zoals kerbstones of oneffenheden in het asfalt, ontstaan er vaak afwijkingen die in de tunnel niet zichtbaar zijn.

Vooruitgang en de lessen voor de toekomst
Ferrari heeft inmiddels veel geleerd van hun ervaringen in 2024 en is vastbesloten om de resterende uitdagingen het hoofd te bieden. Volgens Clear is het team nu beter voorbereid om toekomstige problemen op te lossen en om te gaan met de natuurlijke fluctuaties in de ontwikkeling van de auto. Hoewel ze niet altijd onmiddellijk resultaat zien, blijft het team vertrouwen houden in hun proces en is het vastberaden om hun concurrentiepositie te verbeteren.

De verbeteringen die Ferrari heeft doorgevoerd, geven hen een solide basis om voort te bouwen. De succesvolle prestaties van Charles Leclerc in Baku en de veelbelovende snelheid in Singapore zijn aanwijzingen dat Ferrari op de goede weg is. Het team blijft echter waakzaam voor nieuwe uitdagingen en is bereid om snel in te grijpen wanneer er nieuwe problemen ontstaan.

De weg vooruit voor Ferrari
Hoewel Ferrari aanzienlijke vooruitgang heeft geboekt, blijft het duidelijk dat de ontwikkeling van de SF-24 een voortdurende uitdaging zal blijven. De introductie van nieuwe technologieën en aerodynamische ontwikkelingen gaat gepaard met onzekerheden, maar Ferrari is vastbesloten om deze problemen aan te pakken en hun prestaties te optimaliseren.

Het oplossen van de stuiterproblemen is een belangrijke mijlpaal, maar het team blijft zich concentreren op verdere verbeteringen, vooral met het oog op de komende Grands Prix. Ferrari weet dat de strijd om de podiumplekken nog lang niet voorbij is, en blijft vastberaden om hun auto’s competitief te houden in het restant van het seizoen.

Nodige aanpassingen doorgevoerd
Ferrari heeft met succes de oorzaak van hun stuiterproblemen geïdentificeerd en heeft de nodige aanpassingen doorgevoerd om hun prestaties te verbeteren. Door nauwgezette analyses en voortdurende aanpassingen is het team erin geslaagd hun auto stabieler en sneller te maken. De komende races zullen laten zien of deze inspanningen voldoende zijn om Ferrari terug te brengen naar de top van het klassement. Eén ding is zeker: Ferrari zal niet rusten totdat ze hun volledige potentieel hebben bereikt.


❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯

Reacties

;