4 reacties | 280x gelezen
22-09-2024 16:01
ewald | De Singapore Grand Prix van 2024 zal de geschiedenis ingaan als een race vol verrassingen en spanning. In een ongekende wending wist Lando Norris, na vijf eerdere pogingen vanaf pole, eindelijk zijn eerste overwinning van het seizoen veilig te stellen. In een race die vol zat met strategische meesterzetten, indrukwekkende inhaalacties en technische uitdagingen, eindigde Norris voor Max Verstappen en zijn teamgenoot Oscar Piastri. Deze overwinning is niet alleen belangrijk voor McLaren, maar ook voor de dynamiek van het kampioenschap, waarin Verstappen nog steeds de leider is, maar zijn voorsprong zag slinken.
Bron: Formule1nieuws.nl
Lando Norris start sterk en behoudt leiding
Vanaf de eerste meters liet Lando Norris zien dat hij vastbesloten was om zijn pole positie om te zetten in een overwinning. Terwijl Verstappen worstelde om zijn tweede positie te behouden tegen de aanvallen van Lewis Hamilton, reed Norris weg van het veld en bouwde gestaag een voorsprong op. De eerste ronden waren cruciaal, aangezien bandenmanagement en racepace vanaf het begin een sleutelrol speelden. McLaren gaf Norris duidelijke instructies om een buffer van vijf seconden te creëren, waardoor hij niet alleen de druk van Verstappen wist te ontlopen, maar ook zijn banden optimaal kon beheren voor de lange stint die volgde.
Verstappen, hoewel snel, kon niet op tegen de consistentie van Norris en moest al vroeg in de race accepteren dat de overwinning buiten bereik zou blijven. De strijd om de tweede plaats bleef echter spannend, aangezien Piastri en Russell elk hun eigen kansen creëerden om de Red Bull-coureur uit te dagen.
Strategische keuzes bepalen het middenveld
Een van de belangrijkste aspecten van de Singapore GP was de strategische complexiteit van de race. Terwijl de meeste teams kozen voor een traditionele éénstopstrategie, waren er enkele verrassingen in de pitlane. Vooral bij Ferrari en Mercedes zagen we enkele gewaagde keuzes. Carlos Sainz was een van de eerste rijders die voor een vroege pitstop koos, een beslissing die hem uiteindelijk duur kwam te staan. Zijn pitstop bracht hem terug in het verkeer, waar hij waardevolle tijd verloor achter langzamere auto's zoals die van Alex Albon en Nico Hülkenberg.
Ondertussen worstelde Charles Leclerc, die een indrukwekkende opmars maakte door het veld, lange tijd met de Haas van Hülkenberg. Het duurde tot ronde 29 voordat hij eindelijk een gewaagde inhaalactie uitvoerde om naar de vierde plaats te klimmen. Dit was een cruciaal moment voor Ferrari, dat wanhopig op zoek is naar consistente podiumplaatsen in hun strijd om het constructeurskampioenschap.
Incidenten en technische uitdagingen
Zoals gebruikelijk op het Marina Bay Street Circuit, ontbraken ook dit jaar de incidenten niet. Kevin Magnussen was een van de slachtoffers van het smalle, bochtige stratencircuit toen hij in ronde 60 de muur raakte en een lekke band opliep. Dit betekende het einde van zijn race, terwijl hij op koers lag voor een puntenfinish voor Haas.
Alex Albon werd al vroeg in de race geplaagd door technische problemen. Een koelprobleem dwong de Williams-coureur om zijn race in ronde 17 te beëindigen, wat een tegenvaller was voor een team dat op zoek is naar betere resultaten in het middenveld.
Een ander opvallend incident was de fout van Norris zelf. In ronde 30 raakte hij licht de muur bij bocht 14, waardoor hij enige schade aan zijn voorvleugel opliep. Gelukkig voor McLaren had dit geen significante invloed op zijn tempo, en hij kon zijn race zonder verdere problemen voortzetten. Deze momentopname toonde echter aan hoe dun de lijn is tussen succes en falen op een circuit zoals Singapore.
McLaren domineert, Red Bull zoekt naar antwoorden
Hoewel Red Bull het seizoen domineerde met Max Verstappen, was de Singapore GP een reminder dat geen enkele hegemonie voor altijd duurt. McLaren, dat vorig seizoen nog worstelde om in het middenveld te blijven, heeft dit jaar enorme stappen gezet. Met zowel Norris als Piastri op het podium, verstevigde het team hun tweede positie in het constructeurskampioenschap, terwijl Red Bull zich moest troosten met de tweede en tiende plaats voor Verstappen en Pérez.
Het contrast tussen de twee teams kon niet groter zijn. Terwijl McLaren nieuwe hoogten bereikte, blijven er vragen hangen bij Red Bull, vooral rondom de prestaties van Sergio Pérez, die moeite heeft om zich te meten met zijn teamgenoot en andere topcoureurs. Zijn tiende plaats in Singapore is symptomatisch voor een moeilijk seizoen waarin hij niet in staat is geweest om regelmatig in de top vijf te eindigen.
Kampioenschapsimplicaties
Met nog enkele races te gaan in het 2024-seizoen, begint de strijd om het kampioenschap opnieuw spannend te worden. Max Verstappen blijft de leider in het klassement, maar zijn voorsprong op Lando Norris is geslonken tot 52 punten. Met 186 punten nog te behalen, kan dit het spannendste kampioenschap in jaren worden.
Oscar Piastri, de rijzende ster bij McLaren, heeft zichzelf ook stevig in de top drie van het kampioenschap geplaatst. Zijn consistente prestaties en snelle aanpassing aan de Formule 1 hebben hem een belangrijke speler gemaakt in zowel het rijders- als het constructeurskampioenschap.
Resultaten Singapore GP 2024
GP Singapore 2024 - Marina Bay Street Circuit |
Pos | Nr | Coureur | Team | Ronden | Tijd | Grid | Punten |
1 | 4 | Lando Norris | McLaren Mercedes | 62 | 1:40:52.571 | 1 | 25 |
2 | 1 | Max Verstappen | Red Bull Racing Honda RBPT | 62 | +20.945s | 2 | 18 |
3 | 81 | Oscar Piastri | McLaren Mercedes | 62 | +41.823s | 5 | 15 |
4 | 63 | George Russell | Mercedes | 62 | +61.040s | 4 | 12 |
5 | 16 | Charles Leclerc | Ferrari | 62 | +62.430s | 9 | 10 |
6 | 44 | Lewis Hamilton | Mercedes | 62 | +85.248s | 3 | 8 |
7 | 55 | Carlos Sainz | Ferrari | 62 | +96.039s | 10 | 6 |
8 | 14 | Fernando Alonso | Aston Martin Aramco Mercedes | 61 | +1 lap | 7 | 4 |
9 | 27 | Nico Hulkenberg | Haas Ferrari | 61 | +1 lap | 6 | 2 |
10 | 11 | Sergio Perez | Red Bull Racing Honda RBPT | 61 | +1 lap | 13 | 1 |
11 | 43 | Franco Colapinto | Williams Mercedes | 61 | +1 lap | 12 | 0 |
12 | 22 | Yuki Tsunoda | RB Honda RBPT | 61 | +1 lap | 8 | 0 |
13 | 31 | Esteban Ocon | Alpine Renault | 61 | +1 lap | 15 | 0 |
14 | 18 | Lance Stroll | Aston Martin Aramco Mercedes | 61 | +1 lap | 17 | 0 |
15 | 24 | Zhou Guanyu | Kick Sauber Ferrari | 61 | +1 lap | 20 | 0 |
16 | 77 | Valtteri Bottas | Kick Sauber Ferrari | 61 | +1 lap | 19 | 0 |
17 | 10 | Pierre Gasly | Alpine Renault | 61 | +1 lap | 18 | 0 |
18 | 3 | Daniel Ricciardo | RB Honda RBPT | 61 | +1 lap | 16 | 0 |
19 | 20 | Kevin Magnussen | Haas Ferrari | 57 | DNF | 14 | 0 |
NC | 23 | Alexander Albon | Williams Mercedes | 15 | DNF | 11 | 0 |
FASTEST LAP FOR DANIEL RICCIARDO!
— Formula 1 (@F1) September 22, 2024
The Aussie pitted on the penultimate lap ????#F1 #SingaporeGP pic.twitter.com/T46xPnNgLW
❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯
Reacties
Die Hollander zorgt er in zijn eentje voor dat ze nog bovenaan staan bij de coureurs en nog niet zijn ingehaalt door meerdere teams ;-).
@bvonk
dankzij newey, want sinds hij weg is, heeft max niemeer gepresteerd. Raar, zo is het bij zen andere teams ook gegaan
Waar Norris 2x tegen de muur aanreed,reed Max een feilloze race en bewees dat
Hij volledig terug is.Bovendien kreeg hij hulp uit een verrassende hoek,Daniel
Al met al wordt het spannend naar de nog volgende races.
red bull is voltooid verleden tijd. Ze hebben hun beste kracht (newey) late gaan. Nu zitte ze opgescheept met dien hollander :-D ;-)