0 reacties | 280x gelezen
21-09-2024 13:35
ewald | De Formule 1 Grand Prix van Singapore 2024 belooft een spectaculair raceweekend te worden, met verrassende resultaten tijdens de derde vrije training (VT3) op het iconische Marina Bay Street Circuit. McLaren maakte indruk, terwijl Red Bull te kampen had met wisselende prestaties. In dit artikel analyseren we de belangrijkste momenten van VT3 en kijken we vooruit naar wat de race kan brengen.
Bron: Formule1nieuws.nl
Lando Norris zet indrukwekkende tijd neer
McLaren-coureur Lando Norris was de onbetwiste leider tijdens de derde vrije training. Hij zette een tijd neer van 1:29.646 op de zachte banden en liet de concurrentie ver achter zich. Deze tijd was bijna een halve seconde sneller dan Mercedes-coureur George Russell, die de tweede plaats innam. Oscar Piastri, de teamgenoot van Norris, wist ook indruk te maken en eindigde op de derde plaats, hoewel hij bijna 0,8 seconden achterstand had op zijn teamgenoot.
De prestaties van McLaren in Singapore laten zien dat het team klaar is om mee te doen in de top van het veld, vooral op een technisch veeleisend circuit zoals Marina Bay. Norris liet met zijn snelste tijd duidelijk zien dat hij dit weekend een van de belangrijkste kanshebbers zal zijn voor een podiumplaats.
Gemengde gevoelens bij Red Bull Racing
Bij Red Bull Racing kende het team een dag met gemengde resultaten. Max Verstappen, de huidige wereldkampioen, eindigde VT3 als vierde, met een tijd van 0,894 seconden achter Norris. Hoewel Verstappen aanvankelijk meldde dat de balans van zijn auto "veel beter" aanvoelde dan tijdens de sessies op vrijdag, bleek de snelheid toch niet voldoende om de McLaren's en Mercedes voor te blijven.
Aan de andere kant kende teamgenoot Sergio Perez een moeilijke sessie. Hij eindigde pas op de vijftiende plaats, buiten de top 10. Dit resultaat zet extra druk op Perez, aangezien het team hooggespannen verwachtingen had voor dit raceweekend. Het blijft afwachten of Perez zijn prestaties in de kwalificatie kan verbeteren.
Ferrari's strijd om de koppositie
Ferrari liet tijdens het eerste deel van de sessie veelbelovende tijden zien. Charles Leclerc en Carlos Sainz reden beiden op de medium banden en waren op dat moment sneller dan de Red Bulls. Leclerc klokte een tijd van 1:31.525, net onder de tijd van zijn teamgenoot Sainz. Met Verstappen slechts 0,07 seconden achter Leclerc was de strijd om de eerste positie uiterst competitief.
Toch konden de Ferrari's deze tijden niet evenaren op de zachte banden, waardoor ze uiteindelijk op de vijfde en zesde plaats eindigden. Ondanks de terugval in VT3 blijven Leclerc en Sainz gevaarlijke uitdagers, vooral op een circuit dat bekend staat om zijn strategische complexiteit.
De opkomst van Williams en Aston Martin
Een van de verrassingen van VT3 was de solide prestatie van Williams-coureur Alexander Albon, die als achtste eindigde met een tijd van 1:30.949, slechts iets meer dan een seconde achter Norris. Ook Fernando Alonso van Aston Martin leverde een sterke prestatie en eindigde op de tiende plaats, ondanks de bekende uitdagingen van het team op langzamere circuits zoals Marina Bay.
Voor Williams en Aston Martin kan dit een cruciale race zijn in hun strijd om meer punten te scoren in het constructeurskampioenschap. Albon's indrukwekkende snelheid op de medium en zachte banden geeft hoop voor een mogelijke top 10-klassering in de race.
Een gevecht met de elementen: het Singaporese circuit
Het Marina Bay Street Circuit staat bekend als een van de meest veeleisende circuits van de kalender. Niet alleen vanwege de technische aard van het circuit, maar ook door de hoge luchtvochtigheid en de constante dreiging van regen. In de vroege fase van VT3 werd de sessie zelfs kort onderbroken vanwege een onverwachte bezoeker op de baan: een hagedis. Het incident zorgde voor een rode vlag, maar nadat het dier veilig was verwijderd, kon de sessie zonder verdere problemen worden hervat.
Deze unieke omstandigheden maken de race in Singapore altijd onvoorspelbaar, waarbij kleine fouten grote gevolgen kunnen hebben. Dit biedt mogelijkheden voor strategische verrassingen, vooral bij teams die risico's durven te nemen met hun bandenkeuze of pitstop-strategieën.
De verwachtingen voor de kwalificatie en race
Met McLaren op een duidelijke stijgende lijn en Red Bull zoekend naar consistentie, belooft de kwalificatie voor de Grand Prix van Singapore spannend te worden. De prestaties in VT3 wijzen erop dat Norris en Russell de voornaamste kandidaten zijn voor de pole position, terwijl Verstappen mogelijk nog iets achter de hand houdt voor de kwalificatie.
Ferrari lijkt sterk, maar het team moet zijn prestaties op de zachte banden verbeteren om echt te kunnen concurreren voor de voorste rijen. Voor Sergio Perez staat er veel op het spel, aangezien hij zijn teleurstellende VT3-resultaat snel zal willen vergeten en zich opnieuw zal willen bewijzen in de kwalificatie.
We verwachten dat de race een strategische uitdaging zal zijn, vooral omdat de lange duur en de kans op safety cars typisch zijn voor de Grand Prix van Singapore. Dit biedt kansen voor teams die kunnen profiteren van een afwijkende strategie en de juiste beslissingen nemen op cruciale momenten.
McLaren op pole koers, maar Verstappen blijft gevaarlijk
De laatste vrije training in Singapore heeft duidelijk gemaakt dat McLaren een serieuze kanshebber is voor zowel de pole position als de overwinning op zondag. Lando Norris en Oscar Piastri tonen indrukwekkende vorm en lijken klaar om Red Bull uit te dagen. Toch blijft Verstappen, ondanks zijn vierde plaats in VT3, een geduchte tegenstander die altijd het onverwachte kan leveren.
Het belooft een intens raceweekend te worden op het Marina Bay Street Circuit, waarbij elke fout fataal kan zijn. Blijf op de hoogte voor meer updates en volg onze live verslaggeving van de kwalificatie en de race.
Uitslag derde vrije training GP Singapore 2024 |
Positie | Nummer | Coureur | Team | Tijd | Verschil | Rondes |
1 | 4 | Lando Norris | McLaren Mercedes | 1:29.646 | 16 | |
2 | 63 | George Russell | Mercedes | 1:30.125 | +0.479s | 19 |
3 | 81 | Oscar Piastri | McLaren Mercedes | 1:30.431 | +0.785s | 16 |
4 | 1 | Max Verstappen | Red Bull Racing Honda RBPT | 1:30.540 | +0.894s | 16 |
5 | 16 | Charles Leclerc | Ferrari | 1:30.559 | +0.913s | 20 |
6 | 55 | Carlos Sainz | Ferrari | 1:30.807 | +1.161s | 20 |
7 | 44 | Lewis Hamilton | Mercedes | 1:30.864 | +1.218s | 19 |
8 | 23 | Alexander Albon | Williams Mercedes | 1:30.949 | +1.303s | 13 |
9 | 43 | Franco Colapinto | Williams Mercedes | 1:30.989 | +1.343s | 15 |
10 | 14 | Fernando Alonso | Aston Martin Aramco Mercedes | 1:31.082 | +1.436s | 23 |
11 | 22 | Yuki Tsunoda | RB Honda RBPT | 1:31.114 | +1.468s | 16 |
12 | 27 | Nico Hulkenberg | Haas Ferrari | 1:31.187 | +1.541s | 14 |
13 | 20 | Kevin Magnussen | Haas Ferrari | 1:31.265 | +1.619s | 14 |
14 | 10 | Pierre Gasly | Alpine Renault | 1:31.367 | +1.721s | 22 |
15 | 11 | Sergio Perez | Red Bull Racing Honda RBPT | 1:31.440 | +1.794s | 15 |
16 | 31 | Esteban Ocon | Alpine Renault | 1:31.559 | +1.913s | 20 |
17 | 3 | Daniel Ricciardo | RB Honda RBPT | 1:31.561 | +1.915s | 17 |
18 | 18 | Lance Stroll | Aston Martin Aramco Mercedes | 1:31.719 | +2.073s | 24 |
19 | 77 | Valtteri Bottas | Kick Sauber Ferrari | 1:32.098 | +2.452s | 17 |
20 | 24 | Zhou Guanyu | Kick Sauber Ferrari | 1:32.652 | +3.006s | 19 |
❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯
Reacties