Menu
© Pirelli
Nieuws

Waarom Lewis Hamilton zijn auto 'onbestuurbaar' noemde tijdens de Grand Prix van Azerbeidzjan

0 reacties | 287x gelezen
17-09-2024 09:45

ewald | De Grand Prix van Azerbeidzjan bracht voor Lewis Hamilton een race vol tegenslagen en uitdagingen, wat opnieuw de zwakheden van Mercedes' W15 blootlegde. Hamilton, zevenvoudig wereldkampioen Formule 1, moest vanuit de pitstraat starten nadat zijn team had besloten een nieuwe krachtbron in zijn bolide te plaatsen. Deze beslissing, genomen na een problematische kwalificatie waarin Hamilton slechts als zevende eindigde, was bedoeld om latere straffen in het seizoen te voorkomen. Toch leek het een zware tol te eisen, want de Brit kende een race die hij zelf bestempelde als een van zijn moeilijkste ooit.

Bron: Formule1nieuws.nl

Hamiltons moeilijke start en de cruciale beslissing van Mercedes
Na de teleurstellende kwalificatie op het Baku City Circuit, waarin Hamilton achter zijn teamgenoot George Russell eindigde, koos Mercedes ervoor om een strategische zet te doen. Het team besloot Hamiltons krachtbron te vervangen, ondanks de straf die dit met zich meebracht. De keuze om de motor in Baku te vervangen in plaats van in Austin, waar Hamilton doorgaans sterker presteert, bleek een gok. Toto Wolff, teambaas van Mercedes, legde uit: "We hadden twee opties.

Of we accepteren de straf hier, of we nemen het risico later in het seizoen. Austin biedt kansen, en daarom hebben we nu de straf genomen."
Hamilton startte daardoor vanuit de pitstraat, wat zijn race vrijwel vanaf het begin moeilijk maakte. Het Baku City Circuit staat bekend om zijn smalle straten en beperkte inhaalmogelijkheden, wat het voor de Mercedes-coureur bijna onmogelijk maakte om terrein goed te maken. Ondanks deze uitdaging bleef hij vechten, maar halverwege de race gaf hij over de boordradio aan dat de balans van zijn auto ver ondermaats was.

“Zie je hoe ik deze auto moet besturen?” – Hamiltons klachten tijdens de race
Tijdens de race klaagde Hamilton herhaaldelijk over de prestaties van zijn W15. “Zie je hoe ik deze auto moet besturen?” vroeg hij retorisch aan zijn race-ingenieur, een vraag die de frustratie van de Britse coureur goed samenvatte. Later onthulde Hamilton dat een fout in de montage van een onderdeel van zijn auto een groot probleem had veroorzaakt, wat leidde tot een dramatische onbalans tussen de voor- en achterzijde van de wagen. Deze fout, die pas na de kwalificatie werd ontdekt, bleek bepalend te zijn voor de verdere race.

Hamilton beschreef de auto als "onbestuurbaar" en gaf aan dat hij nooit eerder zo'n slechte balans had ervaren. "Ik had ontzettend veel grip aan de voorkant, maar niets aan de achterkant. Ik moest het stuur zo hard draaien dat ik de tractie aan de voorkant moest breken om door de bochten te komen. Het was een van de vreemdste manieren waarop ik ooit heb moeten rijden."

Mercedes' strategische keuze: een juiste beslissing of een gok?
De keuze van Mercedes om de motor van Hamilton in Azerbeidzjan te vervangen, blijft voer voor discussie. Wolff gaf toe dat het een moeilijke beslissing was: "We wisten dat dit een race van lijden zou worden. Inhalen is hier bijna onmogelijk, en zodra je dichtbij komt, oververhitten de banden. Het was een race waarin niets in ons voordeel werkte." Toch was Wolff stellig dat het beter was om nu de straf te nemen dan later in het seizoen, wanneer de kampioenschapsstrijd in een beslissende fase zou komen.

De problemen met de balans van de auto, gecombineerd met de uitdagende aard van het Baku City Circuit, maakten het een race om snel te vergeten voor Mercedes. Toch was er een klein lichtpuntje aan het einde van de race, toen een incident tussen Sergio Perez en Carlos Sainz ervoor zorgde dat Hamilton alsnog enkele punten wist te scoren. Dit incident zorgde ervoor dat Hamilton van de elfde naar de negende positie schoof, waarmee hij waardevolle punten wist te verzamelen, al was het resultaat verre van bevredigend.

De weg vooruit: hoe Mercedes kan herstellen van dit dieptepunt
De race in Azerbeidzjan heeft duidelijk gemaakt dat Mercedes nog steeds met grote uitdagingen kampt in het seizoen van 2024. Hoewel Hamilton en Russell in eerdere races competitief waren, blijven de zwakheden van de W15 zichtbaar op circuits met hoge snelheden en complexe layouts zoals in Baku. De inconsistentie in de prestaties van de auto is een zorgwekkend teken voor het team, dat blijft worstelen met het vinden van de juiste balans tussen snelheid en betrouwbaarheid.

Toto Wolff blijft optimistisch over de toekomst en benadrukte na de race dat het belangrijk is om lessen te trekken uit dit soort tegenslagen. "We moeten ons concentreren op de lange termijn. Dit seizoen is een marathon, geen sprint. Er zijn nog veel races te gaan en we blijven werken aan verbeteringen voor de W15."

De race in Azerbeidzjan als keerpunt voor Mercedes?
De Grand Prix van Azerbeidzjan was zonder twijfel een van de moeilijkste momenten voor Mercedes in 2024. De strategische beslissingen van het team, gecombineerd met de technische problemen van Hamiltons auto, leidden tot een race vol frustraties en gemiste kansen. Toch biedt deze ervaring waardevolle lessen voor het team. Mercedes zal de komende races moeten laten zien dat het kan leren van deze tegenslagen en sterker kan terugkeren, met als ultiem doel om weer mee te strijden aan de top van het Formule 1-kampioenschap.


❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯

Reacties

;