Menu
© Mercedes
Nieuws

FIA stelt George Russell ter discussie: waarom hij geen gridstraf kreeg in Azerbeidzjan

0 reacties | 408x gelezen
14-09-2024 22:41

ewald | George Russell, de Britse coureur van het Mercedes-AMG Petronas Formula 1 Team, is door de stewards van de FIA opgeroepen voor een mogelijke overtreding tijdens de kwalificatie voor de Grand Prix van Azerbeidzjan. Russell zou in strijd hebben gehandeld met de reglementen door niet voldoende te vertragen bij gele vlaggen tijdens het eerste kwalificatiesegment (Q1) op het Baku City Circuit.

Bron: Formule1nieuws.nl

Russell onder de loep voor overtreding gele vlag regels
De incidentmelding vond plaats tien minuten na de start van Q1, waarbij Carlos Sainz de uitloopzone inreed bij bocht 2. George Russell, die als volgende de bocht naderde, zou volgens de beschuldiging niet voldoende hebben gereageerd op de gele vlaggen. De stewards hadden om 19.30 uur lokale tijd (16.30 uur BST) een bespreking gepland met Russell en een vertegenwoordiger van het Mercedes-team om het incident te bespreken.

Geen gridstraf, maar een officiële berisping
Na grondig overleg concludeerden de stewards dat Russell weliswaar geen gridstraf verdiende, maar wel een officiële berisping zou ontvangen. In hun beslissing maakten de stewards een vergelijking met een soortgelijk incident met Charles Leclerc eerder dat weekend. Echter, er waren enkele belangrijke verschillen tussen beide gevallen.
In de officiële verklaring van de stewards stond: “Dit was een zeer vergelijkbare situatie met de eerdere beslissing over Charles Leclerc, met enkele cruciale verschillen.
Sainz reed de uitloopzone in bij bocht 2, en Russell, die volgde, was al volledig toegewijd aan zijn remactie toen de gele vlag werd getoond aan de rechterkant van de uitloopzone.”

Beperkte zichtbaarheid van de vlag en remverplichtingen
De stewards voegden eraan toe dat Russell de vlag waarschijnlijk niet had kunnen zien voordat hij de bocht indraaide. Bovendien zou het voor Russell onmogelijk zijn geweest om zijn remactie aan te passen op het moment dat de gele vlag werd getoond. Pas na het nemen van de bocht kon hij weer versnellen. Een ander belangrijk punt in deze zaak was de locatie van het verlichte groene lichtpaneel tussen bocht 2 en 3. Dit paneel was volgens de stewards op een grotere afstand geplaatst en moeilijker zichtbaar, wat een verdere verzachtende omstandigheid vormde in vergelijking met de situatie van Leclerc.

De impact van de DRS uitschakeling
Daarnaast benadrukten de stewards dat Russell geen voordeel had van het gebruik van de Drag Reduction System (DRS) in dat gedeelte van het circuit, omdat het systeem automatisch was uitgeschakeld als gevolg van de gele vlag situatie. Dit zorgde ervoor dat hij geen tijdswinst kon behalen in dat deel van het circuit.

Vergelijking met Leclerc’s zaak en verzachtende omstandigheden
De stewards maakten in hun verklaring duidelijk dat, hoewel de zaak van Russell veel gelijkenissen vertoonde met die van Leclerc, er meerdere verzachtende omstandigheden in het spel waren die een gridstraf onnodig maakten. In plaats daarvan werd gekozen voor een berisping, mede vanwege het feit dat de gele vlag op een lastig waarneembare plek werd getoond en Russell al volledig toegewijd was aan zijn remactie.

De stewards sloten hun verklaring af met de aanbeveling dat deze kwestie tijdens de volgende rijdersvergadering verder verduidelijkt zou moeten worden. Ze benadrukten ook dat deze specifieke straf niet als bindend precedent voor toekomstige vergelijkbare gevallen zou moeten dienen.

Reflectie van Russell na de kwalificatie
Russell sprak na de kwalificatie met journalisten en gaf aan tevreden te zijn met zijn prestaties in de sessie. Hij kwalificeerde zich als vijfde en verklaarde dat dit ongeveer was waar het team had verwacht te eindigen, gezien hun prestatie in de vrije trainingen.

“We dachten na de derde vrije training dat P4 realistisch was,” zei Russell. “Ik denk dat we een beetje minder brandstof hadden dan de meeste anderen en een iets hoger motorvermogen. Dus ik ben redelijk tevreden.”
Hij gaf verder aan dat Ferrari op stratencircuits zoals Baku altijd lijkt te excelleren, vooral wanneer ze gebruik maken van de C5-banden. Dit fenomeen is volgens Russell al vijf jaar zichtbaar en Mercedes is nog steeds bezig om te achterhalen waarom Ferrari telkens zo sterk is op deze circuits.

Toekomstverwachtingen voor de race
Russell start de Grand Prix van Azerbeidzjan vanaf de derde rij, naast teamgenoot Lewis Hamilton. Mercedes zal zich moeten focussen op een sterke race-setup, aangezien de verschillen met de topteams nog aanzienlijk zijn. Hoewel Russell niet geheel tevreden was met de vijf tienden die hij achterstand had op de snelste coureurs, voelde hij zich positief over de balans van zijn auto en zijn eigen prestatie.

“Je kunt altijd zeggen dat je misschien nog iets meer eruit had kunnen halen, maar dit voelde echt als alles wat erin zat vandaag,” concludeerde Russell.

Verzachtende omstandigheden
Het incident rond George Russell tijdens de kwalificatie in Azerbeidzjan zorgde voor enige discussie, maar de uiteindelijke beslissing van de stewards om slechts een berisping uit te delen, werd gezien als een eerlijke afhandeling. Met verzachtende omstandigheden zoals de beperkte zichtbaarheid van de gele vlag en de technische beperkingen door het uitgeschakelde DRS-systeem, vermeden Russell en Mercedes een zwaardere straf. De focus ligt nu volledig op de race, waarin Mercedes hoopt een sterke strategie te volgen en hun positie in het kampioenschap te verbeteren.


❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯

Reacties

;