1 reactie | 898x gelezen
08-09-2024 21:44
ewald | Red Bull Racing heeft de afgelopen jaren onmiskenbaar gedomineerd in de Formule 1. Het team behaalde ongekende successen met de RB19 en RB20, en Max Verstappen vestigde zich als een van de grootste coureurs van zijn generatie. Toch klinken er nu, aan de vooravond van het seizoen 2024, zorgen over de nieuwe RB21. Beslissingen die zijn genomen tijdens de ontwikkeling van de wagen lijken voor enige onzekerheid te zorgen binnen het team. Wat is er precies aan de hand, en wat betekent dit voor hun titelkansen in het komende seizoen?
Bron: Formule1nieuws.nl
Red Bull's beslissingen onder de loep
Tijdens het seizoen 2023 heeft Red Bull, met name in de tweede helft van het jaar, te maken gehad met verschillende uitdagingen. Ondanks hun indrukwekkende start, waarbij ze de meeste races domineerden, begonnen problemen zich op te stapelen. De keuzes die zijn gemaakt in de ontwikkeling van de RB21 lijken nu voor sommigen binnen het team, en daarbuiten, een bron van zorg te zijn.
Een van de grootste kritiekpunten is het gebrek aan een specifieke aero-aanpassing voor de Italiaanse Grand Prix in Monza. Terwijl veel teams kozen voor een low-downforce pakket, hield Red Bull vast aan hun bestaande configuratie. Dit werd door sommigen gezien als een teken van arrogantie, een houding van 'onoverwinnelijkheid' die uiteindelijk tegen hen werkte.
Guenther Steiner, voormalig teambaas van Haas, gaf in een interview aan dat het team mogelijk te zelfverzekerd was na hun vroege successen. “Ze hadden geen Monza-spec ontwikkeld omdat ze dachten dat hun wagen sowieso goed genoeg was,” zei Steiner. Dit heeft hen echter een stap teruggezet in de strijd met teams zoals McLaren en Mercedes, die wel zwaar hebben geïnvesteerd in race-specifieke aanpassingen.
Technische uitdagingen: is de RB21 een misser?
Een ander punt van zorg is de technische basis van de RB21. Pierre Waché, technisch directeur van Red Bull, heeft toegegeven dat de ontwikkeling van de wagen mogelijk té grensverleggend is geweest. “We hebben de limieten misschien te ver gepusht,” verklaarde hij in een eerder interview. Dit leidde tot een auto met eigenschappen die niet helemaal overeenkwamen met de rijstijl van hun topcoureur, Max Verstappen.
Hoewel de aerodynamische prestaties op papier indrukwekkend zijn, blijkt dat deze moeilijk te vertalen zijn naar praktische winst op het circuit. Problemen met de balans en de algemene rijdbaarheid van de wagen zorgen ervoor dat de RB21, in tegenstelling tot zijn voorganger, minder vergevingsgezind is. Verstappen zelf heeft meermaals aangegeven dat de huidige configuratie niet meer genoeg zal zijn om op lange termijn competitief te blijven. Hij pleit voor een drastische herziening van het ontwerp voor het seizoen 2025.
Budget cap en strategische keuzes
Een complicerende factor voor Red Bull is de budgetlimiet die door de FIA is opgelegd. De introductie van de budget cap heeft de strategische beslissingen van teams zoals Red Bull aanzienlijk beïnvloed. Waar het team voorheen onbeperkt kon investeren in de ontwikkeling van hun auto’s, moeten ze nu elke euro zorgvuldig afwegen.
Het probleem met de RB21 is dat er te weinig tijd is om de huidige problemen te verhelpen binnen het budget en de tijdslimiet die nog rest voor het seizoen 2024. Waché gaf aan dat elk nieuw pakket dat ze introduceren ook door het budgetplafond wordt beperkt. "Wat we nu uitgeven voor dit jaar, gaat ten koste van wat we kunnen investeren in 2025,” verklaarde hij.
Het is duidelijk dat het team zich in een dilemma bevindt. Moeten ze blijven investeren in de huidige wagen, met het risico dat het niet de gewenste resultaten oplevert? Of moeten ze hun pijlen richten op 2025, met het gevaar dat ze het huidige seizoen uit handen laten glippen?
Verstappen: een stem van bezorgdheid
Max Verstappen, doorgaans zeer terughoudend in het uiten van kritiek op zijn team, heeft zijn ontevredenheid over de huidige gang van zaken niet onder stoelen of banken gestoken. In een interview na de Italiaanse Grand Prix gaf hij aan dat het "niet realistisch" is om beide titels te behouden als er geen fundamentele veranderingen worden doorgevoerd.
Verstappen benadrukte dat de problemen met de RB21 geen eenvoudige oplossing hebben. Hij pleitte zelfs voor een volledige herziening van het concept, iets wat vrijwel onmogelijk is binnen de resterende tijd voor 2024. “Met dit concept kunnen we niet verder,” zei hij. “We moeten ons richten op een nieuwe aanpak voor volgend jaar.”
Zijn woorden weerspiegelen een groeiend besef binnen het team dat de tijd van dominantie misschien wel ten einde loopt. Terwijl andere teams, zoals McLaren en Mercedes, grote stappen zetten, lijkt Red Bull vast te zitten in een ontwerpfilosofie die hen geen verdere vooruitgang biedt.
Conclusie: wat betekent dit voor 2024?
De toekomst van Red Bull in 2024 is allesbehalve zeker. Hoewel ze nog steeds een van de sterkste teams op de grid zijn, lijkt hun dominantie te wankelen. De uitdagingen die ze tegenkomen, van technische tekortkomingen tot strategische fouten, kunnen hen duur komen te staan in de strijd om het kampioenschap.
Met Verstappen aan het roer en een team dat bekendstaat om zijn vermogen om zich snel aan te passen, is het echter niet uitgesloten dat ze deze storm kunnen doorstaan. Toch is duidelijk dat 2024 een cruciaal jaar wordt voor Red Bull, waarin elke beslissing een grote impact zal hebben op hun toekomstige successen.
❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯
Reacties
Door overschrijding van de budgetlimiet (budget cap)heeft de FIA RB een beperking
van het gebruik van. de windtunnel opgelegd destijds.Daar plukken ze nu de wrange vruchten van.
Terwijl de aërodynamica in de huidige F1 een cruciale rol speelt.