0 reacties | 387x gelezen
11-08-2024 12:40
ewald | Toen Zak Brown eind 2016 toetrad tot McLaren, stond hij voor een schijnbaar onmogelijke taak. Het eens zo prestigieuze Formule 1-team bevond zich in een diep dal, zowel op als naast de baan. De prestaties waren verre van wat men gewend was van het team uit Woking, en de financiële situatie was alarmerend. Brown omschreef het destijds als een "behoorlijk angstaanjagende" situatie, een uitdrukking die de ernst van de omstandigheden waarin hij het team aantrof goed weergeeft.
Bron: Formule1nieuws.nl
De technische samenwerking met Honda, die begon in 2015, was uitgelopen op een fiasco. McLaren eindigde in zowel 2015 als 2017 als negende in het constructeurskampioenschap, een schokkende prestatie voor een team met zo'n rijke geschiedenis. Coureurs Fernando Alonso en Jenson Button, met drie wereldkampioenschappen tussen hen in, konden hun frustraties niet verbergen. Alonso's beroemde "GP2-engine" opmerking tijdens de Grand Prix van Japan in 2015 illustreerde de onvrede over de situatie.
Het herstelplan: Investering en herstructurering
Brown realiseerde zich snel dat McLaren niet alleen te maken had met slechte prestaties op het circuit, maar ook met een groot financieel tekort. Het team verloor aanzienlijke hoeveelheden geld en had dringend behoefte aan investeringen in technologie, personeel en coureurs om weer competitief te worden. De auto's waren grotendeels sponsorloos, wat de slechte financiële positie verder benadrukte. McLaren moest drastische maatregelen nemen om het tij te keren.
Een van de eerste stappen die Brown ondernam, was het aantrekken van nieuwe sponsors en het herstructureren van het management. Ook werd de samenwerking met Honda beëindigd, en werd er overgestapt naar Renault-motoren in de hoop de prestaties te verbeteren. Hoewel deze overstap niet het gewenste resultaat opleverde, legde het wel de basis voor verdere veranderingen binnen het team.
De opkomst van nieuwe talenten
Ondanks de moeilijke start van Brown's ambtstermijn, begon McLaren langzaam maar zeker vooruitgang te boeken. Het team ging op zoek naar jong talent en slaagde erin om Lando Norris en Oscar Piastri aan zich te binden. Beide coureurs boekten hun eerste overwinningen in 2024, respectievelijk in Miami en Hongarije, en McLaren begon zich opnieuw te profileren als een team om rekening mee te houden.
Brown heeft zijn spijt betuigd dat McLaren tijdens Alonso's tijd bij het team geen betere auto kon leveren. Alonso, die bekend staat om zijn immense talent, blijft een speciaal plekje in Brown's hart houden. De huidige successen van Norris en Piastri zijn echter een teken dat McLaren eindelijk weer op de goede weg is.
De toekomst: op weg naar nieuw succes
Met de prestaties van 2024 in het achterhoofd, lijkt McLaren dichterbij dan ooit om opnieuw mee te strijden voor de wereldtitel. Het team heeft in de laatste tien races van het seizoen slechts 42 punten achterstand op Red Bull in het constructeurskampioenschap, een indrukwekkende prestatie gezien waar het team enkele jaren geleden stond.
De transformatie van McLaren onder leiding van Zak Brown is een schoolvoorbeeld van hoe een combinatie van strategische investeringen, talentontwikkeling en managementherstructurering een team kan doen herrijzen uit de as. Terwijl de focus nu ligt op het verder verbeteren van de prestaties en het winnen van kampioenschappen, is het duidelijk dat McLaren zich opnieuw heeft gevestigd als een kracht om rekening mee te houden in de Formule 1.
❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯
Reacties