2 reacties | 841x gelezen
22-07-2024 09:40
ewald | Red Bull Racing stond recentelijk in het middelpunt van controverse tijdens de Hongaarse Grand Prix, waarbij senior adviseur Helmut Marko de volledige verantwoordelijkheid bij het team legde voor de mislukte strategie die Max Verstappen's race ruïneerde. De race in Hongarije was een duidelijk voorbeeld van hoe strategische fouten kunnen leiden tot ongewenste resultaten, zelfs voor een team dat doorgaans zo dominant is als Red Bull.
Bron: Formule1nieuws.nl
Strategische blunders kosten Verstappen de overwinning
Tijdens de Hongaarse GP was Max Verstappen zichtbaar gefrustreerd over de radio, terwijl hij herhaaldelijk zijn ongenoegen uitte aan zijn race-ingenieur Gianpiero ‘GP’ Lambiase. Het was de strategie die de woede van Verstappen aanwakkerde. Zowel Mercedes' Lewis Hamilton als Ferrari's Charles Leclerc wisten hem tijdens de tweede reeks pitstops te passeren, een situatie die Verstappen als volgt samenvatte: “Het is indrukwekkend hoe we onszelf lieten inhalen en mijn race volledig verknald hebben.”
Verstappen kon Hamilton niet opnieuw inhalen tijdens de tweede stint en raakte zelfs betrokken bij een botsing met zijn voormalige titelrivaal in een poging tijdens de derde en laatste stint. Verstappen eindigde uiteindelijk op de vijfde plaats, een teleurstellend resultaat voor de wereldkampioenschapsleider.
Helmut Marko neemt de schuld op zich
Helmut Marko gaf toe dat de fout volledig bij Red Bull lag en dat de verwachtingen rond het inhalen verkeerd waren ingeschat. “Het is duidelijk dat dit geheel de fout van het team is,” vertelde Marko aan de Oostenrijkse omroep ORF. “Alle simulaties gaven een andere delta voor inhaalmanoeuvres aan. Maar we hebben het compleet verkeerd ingeschat en Mercedes heeft daarvan geprofiteerd.”
Volgens Marko waren de teamradio frustraties van Verstappen begrijpelijk, gezien de verkeerde beslissingen die genomen waren. “We hebben bewust deze situatie geaccepteerd omdat we dachten dat we later op nieuwere banden sneller zouden zijn. Maar dat was niet het geval en we konden Hamilton niet passeren. Dat is onze fout en de positie waarin Max terugkwam na de eerste pitstop was ook onze fout. We geven toe dat we een grote inschattingsfout hebben gemaakt.”
Red Bull introduceert upgrades, maar McLaren neemt de leiding
De dramatische race in Hongarije had verdere gevolgen voor Red Bull, met Mercedes en McLaren die aanzienlijke terreinwinst boekten. Red Bull introduceerde een groot upgradepakket voor de RB20, maar dit was niet voldoende om McLaren te weerstaan, die naar een 1-2 finish stormden. Oscar Piastri behaalde zijn eerste Grand Prix-overwinning, gevolgd door Lando Norris.
Met Verstappen slechts op de vijfde plaats en Sergio Perez herstellend naar de zevende plaats, heeft McLaren Red Bull's voorsprong in het constructeurskampioenschap teruggebracht tot 51 punten met nog slechts één race te gaan voor de zomerpauze. Marko erkende dat deze pauze hard nodig is voor Red Bull. “We hebben het dringend nodig,” zei Marko verwijzend naar de zomerpauze. “In de eerste drie races dachten we dat we een vergelijkbaar seizoen zouden hebben als vorig jaar, maar toen was er ineens de ommekeer.”
Verstappen’s frustratie en toekomstperspectief
Na de race werd Verstappen gevraagd of zijn kritiek op Red Bull tijdens de teamradio in Hongarije te ver ging. Zijn reactie was duidelijk: “Ze kunnen allemaal oprotten,” zei hij. “Natuurlijk ben ik geïrriteerd, maar ik ben eerder geïrriteerd geweest – soms druk je op de radio om je mening te uiten en dat deed ik vandaag in de hoop dat de tweede pitstop een betere beslissing zou zijn. Maar dat was het niet.”
Verstappen's voorsprong in het rijderskampioenschap is ook geslonken, met Lando Norris die nu op 76 punten achterstand staat.
Met nog veel races te gaan, blijft de strijd om het kampioenschap spannend, maar Red Bull zal zich geen verdere fouten kunnen veroorloven. Helmut Marko en het team zullen hard moeten werken om hun strategische fouten te corrigeren en hun dominantie terug te winnen in het resterende seizoen.
❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯
Reacties
hoe ge het ook bekijkt, verstappen is degene geweest, die wa spanning in de race bracht :-)
Wheel to wheel racing,wie het eerst remt gaat door.In dit geval Lewis.