Menu
© Mercedes
Nieuws

Ontdek waarom Lewis Hamilton's W15 letterlijk uit elkaar viel tijdens de Oostenrijkse Grand Prix!

0 reacties | 394x gelezen
03-07-2024 07:36

ewald | Lewis Hamilton had een moeilijke race op de Red Bull Ring, nadat hij vroeg in de Grand Prix van Oostenrijk schade had opgelopen aan zijn W15. Ondanks de tegenslagen kwam hij als vierde over de finish, terwijl George Russell zijn kansen benutte na botsingen tussen Max Verstappen en Lando Norris aan de kop van het veld.

Bron: Formule1nieuws.nl

Vloerproblemen voor Lewis Hamilton
Beide Mercedes-coureurs begonnen de race op medium banden, maar volgden verschillende strategieën na de eerste stint. Russell koos voor medium-medium-hard, terwijl Hamilton medium-hard-medium reed. Hamilton's race werd echter bemoeilijkt door een tijdstraf van vijf seconden voor een fout bij het betreden van de pitstraat. Het overschrijden van de witte lijn bij de ingang leverde de zevenvoudig F1-wereldkampioen de straf op, wat zijn vroege problemen verergerde nadat hij positie moest afstaan aan Carlos Sainz vanwege een overtreding bij het inhalen buiten de baan in bocht 1.

Hamilton's grootste probleem was echter schade aan de onderkant van zijn auto. De Britse coureur legde aan de media uit wat er aan de hand was: "Ik ben er niet helemaal zeker van, ik denk dat ik in bocht 1 wat schade opliep en toen begon de vloer gewoon uit elkaar te vallen," zei hij. "Ik weet niet precies wanneer ik de schade opliep."

Russell's boost voor het team
Hoewel Hamilton naast het podium eindigde, was hij erg blij voor zijn teamgenoot, aangezien Russell geen dergelijke problemen ondervond en in positie was om te profiteren toen de leiders aan het einde van de race botsten. Hamilton feliciteerde Russell tijdens de uitloopronde en zei: "Voor mij was het anders, maar voor George kun je zien dat hij het heel goed doet. Hij heeft al een Grand Prix gewonnen, wat enorm is voor iedereen, een enorme boost."

De reactie van Toto Wolff op Hamilton's moeilijke dag
Na de race onthulde Mercedes-teambaas Toto Wolff de omvang van Hamilton's tijdverlies door de schade aan de vloer, die opliep tot wel een kwart seconde per ronde. "Een redelijk goede start en toen in bocht 1, ronde één, de positie teruggeven was een harde klap," zei hij. "Maar het was vrij duidelijk dat we een tijdstraf van tien seconden zouden krijgen als we het niet deden. Daarna begon het te spiralen. Hij duwde heel hard bij het ingaan, je kunt zien hoe hard hij duwde, verloor de achterkant en toen kwam natuurlijk de volgende straf."

"Daarbovenop hadden we vloerschade door de rit over de kerbs, wat de meeste mensen waarschijnlijk hebben, maar zijn schade was aanzienlijk. Het waren tweeënhalve tiende per ronde door delen die afbraken op de kerbs."

Vooruitzichten voor Mercedes
Na de eerste overwinning van het team sinds Russell's overwinning in Brazilië in 2022, zei Wolff dat hij bemoedigd was door de toenemende competitiviteit van de W15 in de laatste races. De upgrades aan de auto hebben het apparaat ingrijpend verbeterd sinds het begin van het seizoen. "Qua snelheid waren we de derde snelste auto en dat zijn we al drie weekenden op rij," zei hij. "Het is zeer bemoedigend om die opwaartse trend te zien en de consolidatie van de trend."

"Maar dan gebeurt het racen op zondag en soms hebben we het aan de ontvangende kant en vandaag profiteerden we van het incident vooraan. Het is gewoon goed om die overwinning dit jaar in de pocket te hebben, het betekent dat er vier teams zijn die dit jaar races hebben gewonnen en het is slechts één jaar, 2022, waarin we geen race hebben gewonnen sinds 2012. Dat is goed om te weten en er is nu zeker een groot momentum in het team om naar een punt te gaan waar we in staat zijn, op echte prestaties, te vechten voor de overwinning en ik denk dat we dat zullen doen."


❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯

Reacties

;