0 reacties | 2795x gelezen
03-07-2024 07:21
ewald | McLaren heeft een opmerkelijke video gedeeld van Sky Sports-analist Anthony Davidson die gebruik maakt van onboard camera’s om te laten zien dat Max Verstappen onder remmen bewoog tijdens de Grand Prix van Oostenrijk.
Bron: Sky Sports
Analyse van het incident tussen Verstappen en Norris
Op het officiële McLaren-account is een clip gedeeld van Sky F1's Anthony Davidson die de controversiële aanraking tussen Max Verstappen en Lando Norris tijdens de Oostenrijkse Grand Prix analyseert op X. Davidson, een voormalig Formule 1-testcoureur en nu Sky Sports-analist, gebruikt onboard camera’s om te illustreren dat Verstappen meerdere keren bewoog tijdens het remmen bij verschillende inhaalpogingen van Norris.
Davidson: ‘Duidelijker kan het niet…’
McLaren deelde de clip van Davidson met het bijschrift: “Grondige analyse van voormalig F1-testcoureur en expert-analist Anthony Davidson over niet alleen het incident tussen Lando en Max, maar ook eerdere voorvallen… ????” Davidson begint met het analyseren van Norris' eerste poging om Verstappen in te halen op ronde 55. Hij gebruikt hierbij clips van Norris' viziercamera en de naar achteren gerichte camera op de RB20. Vanuit deze hoeken toont Davidson hoe Norris naar rechts schiet om Verstappen in te halen juist wanneer Verstappen de 100-meter markering nadert, de standaard remplek voor de bocht.
Bewegingen van Verstappen onder remmen
Davidson laat zien dat Verstappen duidelijk naar rechts beweegt om te verdedigen, nadat hij al was begonnen met remmen. Hij concludeert dat Verstappen in dat fragment “schuldig is, naar mijn mening.” Davidson prijst ook Norris voor zijn snelle reactie en vermogen om af te remmen bij de plotselinge beweging van Verstappen. Hij wijst op eerdere incidenten waar de achtervolgende auto in botsing kwam met Verstappen toen deze onder het remmen bewoog.
Meer inhaalpogingen van Norris
Davidson gaat verder met de inhaalpoging van Norris op ronde 59, waar Norris zijn move maakt en zijn banden blokkeert. De McLaren-coureur moest de positie die hij had gewonnen teruggeven, omdat hij de inhaalactie buiten de baan had voltooid. Davidson wijst erop dat Verstappen wederom een subtiele beweging naar Norris maakte tijdens het remmen. Op ronde 63 observeert Davidson dat “Norris wat vertrouwen heeft verloren in zijn tegenstander.” Norris beweegt naar rechts in een poging om Verstappen in te halen, maar doet dit door erg wijd te rijden. Davidson merkt op dat dit een verlies van vertrouwen in zijn rivaal aantoont. “Hij gaat doelbewust veel dichter bij de apex dan hij zou moeten doen in die bocht,” merkt Davidson op, “maar hij remt perfect.”
Verleden als precedent
Davidson haalt ook een clip uit 2019 aan, waarin Verstappen een soortgelijke beweging maakte op Charles Leclerc. In die clip maken de coureurs duidelijk contact en duwt Verstappen Leclerc van de baan. Verstappen werd niet bestraft voor de actie. Davidson gebruikt dit als precedent om tegen het standpunt van Red Bull in te gaan dat Norris Verstappen van de baan zou hebben geduwd. “Je krijgt daar geen straf voor, zoals we in het verleden hebben gezien.”
Slotanalyse en conclusie
Davidson sluit af met Norris’ move op ronde 64, waar hij erin slaagde om Verstappen van de racelijn te drukken en zelf ruimte op de baan te claimen. De analist noemt dit een eerlijke actie, aangezien Norris Verstappen de vereiste hoeveelheid ruimte gaf – de breedte van een auto – om de slingshotmanoeuvre uit te voeren. De ruimte krimpt echter als Verstappen naar buiten beweegt. Davidson eindigt de clip met de vraag: “Is er nog steeds een autobreedte over?”
Het Verstappen-Norris incident
Het incident tussen Verstappen en Norris heeft geleid tot verschillende conclusies:
• Max Verstappen beschuldigd van meerdere FIA-regelbreuken na ‘uiterst gevaarlijke’ bewegingen.
• Helmut Marko legt de schuld bij de ‘onnodig felle’ clash tussen Verstappen en Norris.
Norris had de kans om Verstappen te bestrijden voor de leiding van de Oostenrijkse Grand Prix na een langzame bandwissel die de voorsprong van de Red Bull-coureur opvrat. Een vurige 10-ronde strijd begon, met verschillende inhaalpogingen voordat de twee coureurs botsten. Verstappen kreeg een straf van 10 seconden voor het veroorzaken van de botsing, maar veel analisten vinden deze straf niet voldoende. Door het delen van de clip lijkt McLaren het eens te zijn met de beoordeling van Marc Priestley dat het vreemd is dat de FIA-stewards Verstappen niet ook hebben bestraft voor het bewegen onder remmen – een regel die Verstappen zelf de FIA inspireerde in te voeren. De regel legt effectief een eerdere informele overeenkomst vast dat coureurs niet zullen bewegen om te verdedigen tijdens het remmen. Bewegingen onder remmen kunnen als grillig worden gezien en kunnen leiden tot contact.
Wat McLaren's intentie ook is bij het delen van de Davidson-clip op X, het zal zeker de vlammen aanwakkeren in de voortdurende strijd tussen Verstappen en Norris.
❮ Vorig bericht
| Volgend bericht ❯