0 reacties | 1010x gelezen
25-06-2024 09:33
ewald | Ferrari-teambaas Fred Vasseur heeft zijn bedenkingen geuit over een recente test uitgevoerd door Red Bull met Max Verstappen op Imola, vlak voor het Spaanse Grand Prix-weekend in Barcelona. Deze test, uitgevoerd met de RB18 uit 2022, heeft de aandacht getrokken van verschillende teams in de Formule 1-wereld.
Bron: Formule1nieuws.nl
Red Bull's test op Imola
Tijdens het weekend van de Spaanse Grand Prix werd bekend dat Red Bull een testdag had georganiseerd met Max Verstappen op het circuit van Imola. Deze test, uitgevoerd met de RB18, viel onder de regels die teams toestaan om privé-tests uit te voeren met auto's die minstens twee jaar oud zijn. Volgens deze regels mogen teams dergelijke tests uitvoeren met speciale door Pirelli ontworpen banden.
Toegestane privé-tests
De Test van Eerdere Auto's (TPC) wordt vaak gebruikt door teams om junior coureurs de kans te geven ervaring op te doen met een hedendaagse F1-auto zonder waardevolle officiële testtijd op te offeren. Zo heeft Kimi Antonelli onlangs getest in de Mercedes W13 en zullen Mick Schumacher en Jack Doohan binnenkort een test uitvoeren met de A522 van Alpine op Paul Ricard.
Vasseur's zorgen over ontwikkelingswerk
Hoewel Red Bull de test niet openbaar maakte zoals veel teams doen met hun TPC-runs, suggereert Ferrari-teambaas Fred Vasseur dat de test meer gericht was op ontwikkeling dan op iets anders. "Over het seizoen zullen we waarschijnlijk iets minder dan tien TPC-tests doen," verklaarde Vasseur. "Maar je kunt niet differentiëren tussen deze tests; het is meer ontwikkeling dan iets anders als je een TPC één week voor een Grand Prix doet."
Heldere regels voor tests nodig
Vasseur benadrukte dat hij geen probleem heeft met de test zelf, aangezien deze binnen de regelgeving valt, maar hij pleitte voor duidelijke regels om onderscheid te maken tussen tests met huidige coureurs en tests die kansen bieden aan junioren. "Als we het moeten controleren, moeten we de twee aspecten scheiden – de dagen die we doen met onze coureurs en de dagen die we doen met de niet-racecoureurs."
De voordelen voor Red Bull
Paul Monaghan, hoofdingenieur bij Red Bull, legde uit dat de test Verstappen een referentiepunt gaf over hoe de auto, waarmee hij grotendeels domineerde, presteerde en aanvoelde op Imola. Dit was vooral nuttig gezien de recente uitdagingen met het rijden over kerbs. "We hebben geprobeerd Max een referentie te geven van een eerdere auto," verklaarde Monaghan. "Door die auto uit te laten rijden, konden we Max een referentie geven om vanaf te oordelen en hij heeft ons feedback kunnen geven."
Feedback en data-analyse
De feedback van Verstappen helpt Red Bull om de huidige zwaktes en sterktes van de auto beter te beoordelen in vergelijking met eerdere seizoenen. "We kunnen zijn opmerkingen vergelijken met de data en beoordelen of we beter of slechter zijn dan sommige andere teams," aldus Monaghan. "Deze feedback verandert niet; we geven hem gewoon een ander referentiepunt."
❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯
Reacties