Menu
© Williams
Nieuws

Flexibele vleugels en de technische reglementen van de FIA in de Formule 1

0 reacties | 403x gelezen
20-06-2024 10:18

ewald | Het debat rondom flexibele vleugels in de Formule 1 is opnieuw opgelaaid tijdens het midden van het seizoen 2024. Flexibele vleugels zijn geen nieuw fenomeen; het onderwerp komt regelmatig terug en veroorzaakt vaak opschudding binnen de teams en de FIA. In dit artikel onderzoeken we wat de technische reglementen van de FIA toestaan en wat als illegaal wordt beschouwd. Daarnaast kijken we naar de recente beschuldigingen en geruchten binnen het F1-circuit.

Bron: Formule1Nieuws.nl

Wat zijn flexibele vleugels?
Flexibele vleugels, of "flexi-wings," verwijzen naar de aerodynamische onderdelen van een Formule 1-auto die onder belasting buigen of vervormen. Dit kan de efficiëntie en prestaties van de auto verbeteren door de aerodynamische eigenschappen dynamisch aan te passen tijdens de race. Hoewel een bepaalde mate van flexibiliteit onvermijdelijk is, stelt de FIA strikte limieten aan hoeveel een vleugel mag buigen.

Technische reglementen over vleugelflexibiliteit
De technische reglementen met betrekking tot de flexibiliteit van de voorvleugel zijn vastgelegd in Artikel 3.15.4 van het FIA-reglement. Deze voorschriften specificeren de methoden voor het testen van de flexibiliteit van de voorvleugel en de toegestane toleranties.

• Wanneer een belasting van 1000 newton (ongeveer 100 kilogram) gelijkmatig wordt toegepast op beide zijden van de vleugel, mag de verticale doorbuiging niet meer dan 15 mm bedragen.
• Wanneer de belasting aan één zijde van de vleugel wordt toegepast, mag de doorbuiging niet meer dan 20 mm bedragen.
• De achterrand van een voorvleugelflap mag niet meer dan 5 mm doorbuigen bij een belasting van 60 newton.

Huidige controverse en recente beschuldigingen
Recentelijk is er veel speculatie geweest over de mogelijke illegale flexibiliteit van voorvleugels, met name die van Mercedes en McLaren. Helmut Marko van Red Bull uitte zijn zorgen over de vleugels van George Russell en Lewis Hamilton tijdens de Grand Prix van Canada, waarbij hij suggereerde dat deze vleugels zichtbaar bogen tijdens de race. Hoewel de vleugels door de technische keuring kwamen, blijft de verdenking bestaan dat sommige teams de grenzen van de reglementen opzoeken.

Reacties en acties van de FIA
Tot nu toe heeft de FIA geen teams schuldig bevonden aan het overtreden van de reglementen. Mocht de situatie verergeren, kan de FIA overwegen een technische richtlijn in te voeren om de reglementen verder aan te scherpen. Tijdens het seizoen 2023 werd TD018 geïntroduceerd om misbruik van vleugelflexibiliteit te voorkomen, hoewel geen enkel team expliciet werd gesanctioneerd.

De standpunten van teams en experts
Red Bull's Christian Horner heeft opgemerkt dat de FIA wellicht 'blind speelt' en dat alle voorvleugels technisch gezien voldoen aan de keuringen. Volgens Michael Schmidt van Auto Motor und Sport variëren de manieren waarop vleugels buigen tussen teams; sommige vleugels buigen naar buiten, terwijl andere flappen naar achteren draaien. Het doel is om de downforce bij hoge snelheden te verminderen.

Debat blijft ingewikkeld
Het debat over flexibele vleugels blijft een ingewikkeld en vaak controversieel aspect van de Formule 1. Terwijl teams de grenzen van de technische reglementen opzoeken, blijft de FIA waakzaam om te zorgen dat de competitie eerlijk blijft. De voortdurende inspecties en mogelijke aanpassingen in de reglementen benadrukken de delicate balans tussen innovatie en regelnaleving in de sport.


❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯

Reacties

;