0 reacties | 534x gelezen
18-06-2024 08:58
ewald | De geruchtenmolen draait op volle toeren nu de F1-teams hun line-ups voor 2025 samenstellen. Een van de meest besproken onderwerpen is wie Esteban Ocon zal vervangen bij Alpine. Carlos Sainz is uitgesloten van de race om dit zitje, en Zhou Guanyu lijkt de favoriet te zijn.
Bron: Formule1Nieuws.nl
Waarom Carlos Sainz niet bij Alpine zal racen in 2025
Carlos Sainz, momenteel rijdend voor Ferrari, is niet langer in de race om bij Alpine te gaan rijden in 2025. Ondanks eerdere speculaties zijn de gesprekken tussen Sainz en Alpine niet verder gekomen dan de eerste verkennende fase. Sauber-coureur Zhou Guanyu lijkt nu de voornaamste kandidaat om het zitje van Esteban Ocon over te nemen. Sky F1-verslaggever Craig Slater meldde dat de besprekingen met zowel Sainz als Valtteri Bottas, de teamgenoot van Zhou bij Sauber, zijn vastgelopen.
Sainz, die eerder korte tijd bij Alpine (toen Renault) reed in 2017/18, heeft voor 2025 nog geen bevestigd zitje. Hij werd eerder dit jaar geïnformeerd dat hij aan het einde van het seizoen bij Ferrari zal worden vervangen door de zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton. De opties voor Sainz zijn nu beperkt tot Williams en Audi, dat in 2026 het bestaande Sauber-team zal overnemen. Er wordt gespeculeerd dat een aankondiging over de toekomstplannen van Sainz zal worden gedaan voorafgaand aan zijn thuisrace, de Grand Prix van Spanje in Barcelona.
Zhou Guanyu: De voornaamste kandidaat voor het Alpine-zitje
Alpine is op zoek naar een nieuwe coureur voor 2025 na de bevestiging dat Esteban Ocon aan het einde van het seizoen het team zal verlaten. Met de gesprekken met Sainz en Bottas op een dood spoor en Mick Schumacher, momenteel rijdend voor Alpine in het World Endurance Championship, onwaarschijnlijk voor een terugkeer naar de F1, heeft Slater gemeld dat Zhou Guanyu de leidende kandidaat is om Ocon te vervangen.
Zhou en Bottas zullen waarschijnlijk Sauber aan het einde van dit seizoen verlaten aangezien het team zich voorbereidt op de overgang naar Audi, na al Nico Hülkenberg van Haas te hebben vastgelegd voor 2025. Alpine ziet mogelijk commerciële voordelen in Zhou’s komst, gezien zijn connectie met de Chinese markt en een recente samenwerking tussen Alpine’s moederbedrijf Renault en het Chinese bedrijf Geely.
Financiële en commerciële overwegingen
Zhou Guanyu, die in 2022 de eerste Chinese coureur in de F1 werd, brengt aanzienlijke financiële ondersteuning met zich mee. Dit kan een belangrijke factor zijn in de beslissing van Alpine, vooral gezien de recente alliantie tussen Renault en Geely. Zhou’s aanwezigheid kan Alpine toegang geven tot de enorme Chinese automarkt, de grootste ter wereld.
Slater verklaarde: “Het is een lange en veranderlijke lijst. Namen zoals Jack Doohan, hun reservecoureur, en Victor Martins, die het goed doet in de Formule 2, worden ook overwogen. Maar de naam die steeds terugkomt, is Zhou Guanyu. Hij was eerder in de Alpine-academie en er zijn commerciële redenen waarom hij aantrekkelijk kan zijn voor hen.”
Toekomstplannen van Zhou Guanyu
Tijdens de Grand Prix van Canada onthulde Zhou dat zijn prioriteit is om een racezitje te bemachtigen voor 2025, waarbij hij benadrukte dat hij geen reservecoureur wil zijn. “Ik wil niet de reserve zijn, ik wil geen jaar overslaan. In de Formule 1 is het moeilijk om terug te komen als je een jaar niet racet. De auto's veranderen elk jaar en je moet je aanpassen,” legde Zhou uit.
Zijn sponsors zouden bereid zijn een astronomisch bedrag van 30-35 miljoen euro te bieden aan Haas om zijn plaats op de grid veilig te stellen. Echter, volgens gerespecteerde verslaggever Michael Schmidt, zal Haas waarschijnlijk vasthouden aan hun voorkeur voor een line-up van Esteban Ocon en Ferrari-junior Oliver Bearman.
Conclusie
Met Carlos Sainz uitgesloten van de race om het Alpine-zitje voor 2025, richt het team zich nu op Zhou Guanyu als de meest waarschijnlijke vervanger van Esteban Ocon. Zijn connectie met de Chinese markt en de financiële steun die hij met zich meebrengt, maken hem een aantrekkelijke optie voor Alpine en Renault. De komende maanden zullen cruciaal zijn voor de definitieve beslissingen van de teams en coureurs, maar één ding is duidelijk: de toekomst van Zhou Guanyu in de Formule 1 ziet er veelbelovend uit.
❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯
Reacties