Menu
© Mercedes
Nieuws

Mercedes' flexi voorvleugel: het 'eureka moment' voor het team uit Brackley

0 reacties | 621x gelezen
11-06-2024 12:00

ewald | De recente vooruitgang van Mercedes in de Formule 1 wordt breed gezien als een cruciale ontwikkeling in de huidige grond-effect aerodynamische era. Volgens Tom Clarkson is de nieuwe flexi voorvleugel van Mercedes niet minder dan een 'eureka moment', vergelijkbaar met de doorbraken die Red Bull en McLaren eerder behaalden. Deze innovatie zou wel eens de sleutel kunnen zijn tot consistent succes voor het team uit Brackley.

Bron: F1 Nation Podcast

De introductie van de flexi voorvleugel
Mercedes introduceerde hun nieuwste upgrade tijdens de Grand Prix van Monaco, waarbij de veranderingen een nieuwe vloer, achtervleugel en de opvallende nieuwe voorvleugel omvatten. Deze voorvleugel, die voor het eerst door George Russell werd gebruikt, kreeg lof voor de verbeterde balans en controle over de luchtstroom rondom de banden. De FIA verklaarde dat "het vergroten van de inboard flap chord het balansbereik van de voorvleugel heeft vergroot" en dat "herverdeling van de outboard element chord de tipvorticiteit heeft veranderd en verbeterd".

Positieve reacties van de coureurs
Russell was zeer tevreden met de nieuwe voorvleugel in Monaco, en de upgrade werd vervolgens ook op Lewis Hamilton's W15 gemonteerd voor de race in Canada. Dit resulteerde in het beste kampioenschapsresultaat van het seizoen voor Mercedes, met Russell als derde en Hamilton direct daarachter.

De analyse van Tom Clarkson
Tom Clarkson, een gerespecteerde F1-analist, benadrukte de significantie van deze ontwikkeling op de F1 Nation podcast. Hij stelde dat de nieuwe voorvleugel een aanzienlijke bijdrage leverde aan de recente verbeteringen van Mercedes. Clarkson benadrukte dat, hoewel James Allison, de technisch directeur van Mercedes, zou zeggen dat er niet één enkel element verantwoordelijk is voor de vooruitgang, de nieuwe voorvleugel wel degelijk een cruciale factor is geweest.

Vergelijking met andere teams
Clarkson merkte op dat Red Bull al vroeg in de huidige regelgeving een vergelijkbare doorbraak had bereikt met hun voorvleugel, en dat McLaren dit vorig jaar vanaf de Grand Prix van Oostenrijk ook succesvol had geïmplementeerd. Nu lijkt Mercedes deze technologie onder de knie te hebben, wat hen een sterke positie geeft in de strijd om het kampioenschap.

De impact op het seizoen 2024
De verbetering van Mercedes betekent dat de concurrentie in de Formule 1 intenser wordt. Clarkson voorspelt een spannende tijd voor de sport, met teams als McLaren en Mercedes die steeds dichter bij het dominante Red Bull komen. Hij wees op de pole position van Russell in Barcelona en benadrukte dat de prestaties van Mercedes een teken zijn dat ze terug zijn aan de top, hoewel Red Bull nog steeds een voordeel heeft op hogesnelheidsbanen.

Flexi voorvleugel
Met de introductie van de flexi voorvleugel lijkt Mercedes klaar om elke race competitief te zijn. Deze technologische vooruitgang zou wel eens het verschil kunnen maken in de strijd om het kampioenschap, waarbij Mercedes zich opnieuw als een serieuze uitdager positioneert.


❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯

Reacties

;

Copyright 2002 - 2025 Formule1Nieuws.nl

Formule1Nieuws.nl is onderdeel van Wizzler Media