Menu
© Alpine
Nieuws

Esteban Ocon's woede-uitbarsting bij Alpine teamorders tijdens Canadese GP

0 reacties | 695x gelezen
10-06-2024 10:33

ewald | Tijdens de Canadese Grand Prix van 2024 kwam de interne spanning bij het Alpine-team naar boven. Esteban Ocon, bekend om zijn gedrevenheid en teamspirit, raakte zichtbaar gefrustreerd toen hij teamorders kreeg die hem zijn positie op het circuit kostten. In dit artikel geven we een gedetailleerd overzicht van de gebeurtenissen en analyseren we de impact op Ocon en het team.

Bron: Formule1nieuws.nl

De race en de cruciale momenten
Op een regenachtige zondag in Montreal begon Esteban Ocon de race met een uitdagende startpositie, ver achteraan het veld. Toch wist hij zich dankzij zijn vastberadenheid en rijvaardigheden naar voren te werken, zelfs toen hij laat in de race werd ingehaald door Daniel Ricciardo. Zijn teamgenoot Pierre Gasly volgde hem nauw op de hielen, wat leidde tot een beslissend moment in de laatste ronde.

Het radiotranscript: Ocon's reactie op teamorders
Tijdens de laatste fase van de race ontving Ocon een verzoek van zijn race-ingenieur Josh Peckett om Gasly voor te laten. De reden was om Gasly de kans te geven Ricciardo in te halen en zo meer punten voor het team te scoren. Hieronder volgt een volledige weergave van de radiocommunicatie die de frustraties van Ocon duidelijk weergeeft:

Engineer: "Esteban, we moeten Pierre erlangs laten, alsjeblieft. Het gat achter hem is twee seconden naar Hülkenberg."
Ocon: "Wat is de reden?"
Engineer: "We moeten proberen Ricciardo aan te vallen."
Ocon: "Ja, vergeet het maar!"
Engineer: "Oké, dat is een verzoek. Er zijn nog drie ronden te gaan."
Ocon: "Geven jullie de positie na afloop terug of niet?"
Engineer: "Daar ben ik mee bezig."
Ocon: "Oké, ik laat hem voorbij. Begrepen."

Ocon liet Gasly bij bocht 8 op ronde 69 van de 70-laps race passeren. Kort daarna kreeg hij te horen dat de posities niet zouden worden teruggewisseld, wat leidde tot zijn sarcastische reactie:

Ocon: "Ja, geweldig. Dank je, geweldig. Dank je."
Engineer: "Oké, de radio is nog aan."
Ocon: "Oké, maat. Ja, ja, je bent goed. Oké. Geen commentaar. Te aardig. Te aardig. Oké, maat."
Engineer: "Oké, luister. We zijn nog steeds tiende geworden. We hebben nog een punt, oké? Er is nog een lange weg te gaan. Oké, ik weet het, ik weet het. Ik weet dat het frustrerend is."
Ocon: "Ik heb gedaan wat ik moest doen, wat het belangrijkste is, maar jullie hebben niet gedaan wat jullie moesten doen. Dat is het."
Engineer: "Wat ik wil zeggen is dat we als tiende zijn geëindigd en dat we helemaal achteraan begonnen met weinig hoop om iets te bereiken. En dat komt grotendeels door jouw goede rijden en kalmte onder moeilijke omstandigheden. Je zou daar heel blij mee moeten zijn. En bedankt daarvoor."
Ocon: "Dank je. Ja, blij om met jullie te werken, Dave en Josh. Heel blij."
Ocon: "Bedankt voor de steun. Bedankt voor de steun."
Engineer: "Sorry maat, nog een lange weg te gaan. Nog 15 races, ja."

Ocon's reactie na de race
Na de race sprak Ocon met de media en herhaalde zijn teleurstelling over het feit dat hij de "nice guy" was geweest, maar dat dit niet in zijn voordeel had gewerkt. "Ik denk dat ik vandaag mijn deel van het werk heb gedaan," zei hij. "Maar ik denk niet dat het team hun deel van het werk heeft gedaan. Ik ben een teamspeler geweest en heb altijd de instructies opgevolgd die mij werden gegeven, altijd – dat is altijd het geval geweest en ik heb het vandaag nog eens laten zien. Maar de aardige jongen zijn loont niet altijd in de Formule 1 en dat stoort me enorm."

Toekomst bij Alpine en verder
Dit seizoen is het laatste van Ocon bij Alpine, nadat eerder deze maand werd aangekondigd dat ze na vijf jaar uit elkaar zullen gaan. De Fransman wordt in verband gebracht met een overstap naar Haas. Dit voegt nog meer druk toe op zijn huidige prestaties en zijn wens om het seizoen sterk af te sluiten.

De uitdagingen van teamorders
De spanningen binnen het Alpine-team tijdens de Canadese Grand Prix werpen een schaduw op hun seizoen en benadrukken de uitdagingen van teamorders in de Formule 1. Ocon's professionele houding en doorzettingsvermogen blijven bewonderenswaardig, ondanks de teleurstellingen die hij ervaart. Het blijft afwachten hoe deze dynamiek zich in de komende races zal ontwikkelen en welke impact het zal hebben op zijn toekomst in de sport.


❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯

Reacties

;