Menu
© Mercedes
Nieuws

Mercedes' nieuwe voorvleugel voor W15 zet Formule 1 wereld op zijn kop!

0 reacties | 32515x gelezen
06-06-2024 11:10

ewald | De introductie van een radicaal nieuwe voorvleugel door Mercedes tijdens de Grand Prix van Monaco markeert een belangrijke stap in hun streven naar herstel in het 2024 Formule 1 seizoen. Dit artikel biedt een diepgaand inzicht in de technische aspecten van deze upgrade en de potentiële impact op de prestaties van het team.

Bron: Formule1nieuws.nl

Mercedes' strijd om terug te keren aan de top
Sinds het begin van het 2024 seizoen kampt Mercedes met tegenvallende prestaties. Het team, dat jarenlang de Formule 1 gedomineerd heeft, staat momenteel vierde in het constructeurskampioenschap, ver achter op McLaren, dat bijna tweemaal zoveel punten heeft. Dit is een schril contrast met dezelfde periode vorig jaar, toen Mercedes stevig op de tweede plaats stond.

Het team uit Brackley heeft vanaf het begin van de nieuwe generatie auto's enkele afwijkende keuzes gemaakt. De 'zero-sidepod' concept, geïntroduceerd aan het begin van het 2022 seizoen, bleek al snel een mislukking. Pas na anderhalf jaar werd deze filosofie verlaten, en de gevolgen van die beslissing zijn nog steeds merkbaar.

Technische details van de nieuwe voorvleugel
Tijdens de Grand Prix van Monaco onthulde Mercedes een nieuwe voorvleugel, waarvan het meest opvallende kenmerk de verwijdering van de 'legality wire' is. Deze draad, oorspronkelijk geïntroduceerd om de luchtstroom naar de vloer van de auto en het onderkuipgebied te verbeteren, genereerde een krachtige vortex genaamd de Y250. Deze vortex was cruciaal voor de aerodynamische prestaties van oudere auto's.

Veranderingen in het ontwerp
Naast het verwijderen van de legality wire zijn er ook wijzigingen aangebracht aan de eindplaat, de neusbedekking en de hoofdvlaklijnen van de voorvleugel. Het belangrijkste doel van het nieuwe ontwerp is het consistent genereren van meer downforce onder verschillende omstandigheden en in verschillende soorten bochten. De onderste flap van de voorvleugel is nu veel smaller, vooral in het buitenste gedeelte, terwijl de flap erboven juist breder is.

Voordelen van het nieuwe ontwerp
Een van de belangrijkste voordelen van het nieuwe ontwerp is de verbeterde controle over de beweegbare flapsecties. Dit betekent dat aanpassingen van circuit tot circuit groter zullen zijn, wat een betere aanpassing aan de specifieke kenmerken van een bepaald circuit mogelijk maakt. De echte test van het nieuwe ontwerp zal plaatsvinden tijdens de volgende race in Canada, vanwege de kenmerkende langzame bochten.

Resultaten en toekomstige upgrades
Hoewel George Russell in Monaco betere resultaten behaalde dan Lewis Hamilton, die de oude versie van de voorvleugel gebruikte, biedt de aard van het Monaco-circuit geen volledig beeld van het potentieel van het nieuwe ontwerp. Desalniettemin heeft Mercedes waardevolle gegevens verzameld door de twee coureurs met verschillende specificaties te vergelijken, wat hen alleen maar kan helpen.

Mercedes heeft aangekondigd dat er nog verschillende upgrades in de pijplijn zitten, die we waarschijnlijk zullen zien in Spanje en België. Het team van ingenieurs hoopt dat ze de juiste weg hebben gevonden om Mercedes terug te brengen naar waar ze thuishoren, in de spannende strijd die momenteel wordt uitgevochten door Red Bull, McLaren en Ferrari.


❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯

Reacties

;