4 reacties | 595x gelezen
05-06-2024 14:14
ewald | Alpine Racing heeft aangekondigd dat Jack Doohan de Alpine A524 van Esteban Ocon zal besturen tijdens de eerste vrije training (FP1) van de Grand Prix van Canada. Deze beslissing markeert Doohan's vijfde deelname aan een FP1-sessie in zijn carrière, en het team maakt gebruik van de verplichting om rookies te laten rijden in twee FP1-sessies per seizoen.
Bron: Formule1nieuws.nl
Jack Doohan: een veelbelovende toekomst in de Formule 1
De 21-jarige Australische coureur, lid van de Alpine Academy en reservebestuurder voor het team, heeft eerder deelgenomen aan FP1-sessies in Mexico en Abu Dhabi in 2022 en 2023. Zijn indrukwekkende prestaties in de Formule 2, waar hij vorig seizoen als derde eindigde, hebben zijn potentieel voor een vaste stoel in de Formule 1 alleen maar vergroot.
Debuut op Circuit Gilles-Villeneuve
Doohan uitte zijn enthousiasme over zijn aanstaande debuut op het Circuit Gilles-Villeneuve: "Ik ben echt enthousiast om op het circuit in Montreal te rijden voor FP1. Het zal mijn eerste keer zijn op dit circuit, en ik kijk er echt naar uit. Ik ben het team dankbaar voor de kans om meer tijd op de baan door te brengen en me vertrouwd te maken met de 2024-materiaal vroeg in het seizoen."
Zijn focus tijdens de sessie zal liggen op het maximaliseren van de prestaties voor beide rijders en het testen van specifieke onderdelen, vooral gezien de nieuwe baanyoppervlakte. Doohan voegde daaraan toe: "Deze sessie zal ook helpen bij het werk dat ik in de simulator doe, vooral tijdens de Europese rondes."
Ocon's toekomstige plannen en Alpine's strategische keuzes
Esteban Ocon, die eerder deze week zijn vertrek bij Alpine aankondigde, maakt plaats voor Doohan in de komende FP1-sessie. Teamchef Bruno Famin verklaarde: "In Canada hebben we besloten om de verplichte jonge coureur vrije training 1 te gebruiken met Jack Doohan in de auto in plaats van Esteban. Met Jack’s uitstekende werk in de simulator tijdens recente races kunnen we rekenen op zijn waardevolle feedback in Montreal."
De strategische beslissing om Doohan in de A524 te zetten is een teken van vertrouwen in zijn capaciteiten en een blik op de toekomst van het team. De betrokkenheid van jonge talenten zoals Doohan is cruciaal voor de ontwikkeling en vooruitgang van het team in de komende seizoenen.
Wat betekent dit voor de toekomst van Esteban Ocon?
Met het vertrek van Ocon bij Alpine rijzen er vragen over zijn volgende stappen in de Formule 1. Er zijn geruchten dat Haas in 'pole position' staat om Ocon aan te trekken, maar er zijn ook andere potentiële teams die hem graag zouden willen binnenhalen. Zijn ervaring en vaardigheden maken hem een waardevolle aanwinst voor elk team.
Al met al, de aankomende FP1-sessie in Canada biedt niet alleen een kans voor Jack Doohan om zijn talent te tonen, maar het markeert ook een belangrijke stap in de strategische planning van Alpine Racing voor de toekomst.
❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯
Reacties
Ach iedere topsporter is een erg slechte verliezer. En het iedereen mag een mening hierover hebben. Als hij echt zo 'slecht' is als jij zo beschrijft dan zou hij ook nooit in de VT1 van Canada mogen rijden lijkt me. Er zijn dus toch mensen die in hem geloven en hem die kans dan ook willen geven.
Ewald, jouw tekst in jouw artikel: "Zijn ervaring en vaardigheden maken hem een waardevolle aanwinst voor elk team" ging over Ocon, niet over Doohan. Mijn negatieve verhaal ging dus ook over Ocon. En ik blijf erbij dat zijn gedrag, vanaf het moment dat hij voor het eerst in formuleauto's ging rijden tot op heden dusdanig is dat geen enkele teambaas hem wil hebben. Zeker nu er zoveel hoog kwalitatief aanbod aan rijders beschikbaar is die staan te trappelen om in te stappen. Over Doohan zal ik niets negatiefs zeggen, daar ken ik hem niet goed genoeg voor.
Na Monaco was Doohan verassent stil over de actie van Ocon. Team was waarschijnlijk al bezig met damage control en Doohan wist dat er een goede kans was om dit weekend in te stappen voor misschien een sessie of meer.
Ben benieuwd wat Ocon gaat doen in 2025, schijnt in gesprek te zijn met verschillende teams maar zou mij niet verbazen als het exit F1 is voor hem.
Citaat uit het bovenstaande: "Zijn ervaring en vaardigheden maken hem een waardevolle aanwinst voor elk team".
Niks van waar. Niemand wil die egoïst nog hebben. Toen hij F3 reed tegen oa Max Verstappen was hij al een zeer slechte verliezer die liever iemand van de baan reed dan om in een eerlijk gevecht de mindere te zijn. En dat is in de F1 alleen maar verder gegaan. Denk maar aan het incident in Brazilië, toen hij als achterblijver Max, die toen op kop reed, van de baan reed wat hem toen de overwinning kostte. En zo staat zijn hele carrière bol van incidenten. Met andere rijders, maar ook met teammaten. En in dienst van een team rijden en teamorders opvolgen heeft hij nog nooit gedaan. En wat er ook gebeurt, het ligt nooooooit aan hem. Welke teambaas wil zo'n coureur nou nog hebben?
Naast de onzin die Ewald hierboven over hem schrijft hoor je op wel ingevoerde sites steeds meer het signaal dat het Monaco incident de doodsteek voor zijn F1 carrière wordt. En terecht. Opdracht was om met beide wagens punten binnen te halen, want die hebben ze bij Alpine hard nodig. En dit keer was het zeker mogelijk. Maar dan elimineert hij in de eerste ronde in een totaal onnodig incident zichzelf en bijna zijn teammaat. Die kon uiteindelijk door een hoop mazzel (na een extra pitstop) doorrijden en nog een punt binnen halen.
Ewald, zeg nou zelf, als je teambaas bent en er zijn op dit moment een aantal zeer capabele rijders op de markt, dan ga je zo'n idioot toch niet in je team halen?! Schrijf dat dan, want dat is een veel realistischer benadering dan wat je nu schrijft.