Menu
© Red Bull
Nieuws

Deze 10 F1-coureurs kunnen hun zitje verliezen na 2024 - Ontdek wie onder druk staat!

0 reacties | 354x gelezen
04-06-2024 07:19

ewald | Na een periode van stabiliteit in de rijdersmarkt tussen F1 2023 en '24, verwachten we dat de komende 12 maanden chaotisch zullen zijn met veel contractonderhandelingen. De opmerkelijke stilstand in coureurswisselingen tussen de laatste race van 2023 en de eerste van 2024 is uniek in de geschiedenis van de Formule 1. Dit betekent echter niet dat het rustig zal blijven, aangezien veel contracten in 2024 aflopen. Hier zijn de coureurs die hun contract hopen te verlengen om in 2025 op de grid te blijven staan.

Bron: Formule1nieuws.nl

Sergio Perez (Red Bull)
Met Max Verstappen stevig vastgelegd bij Red Bull tot bijna het einde van het decennium, geniet Sergio Perez niet van hetzelfde comfort. De Mexicaanse coureur, die een tweejarige verlenging tekende rond de GP van Monaco 2022, staat onder aanzienlijke druk om zijn plaats in het team te behouden.

Ondanks zijn tweede plaats in het rijderskampioenschap van 2023, is Perez' inconsistentie en onvermogen om het maximale uit de RB19 te halen een groot zorgpunt voor Red Bull. Zijn toekomst ligt echter in zijn eigen handen. Met Daniel Ricciardo als dreigende aanwezigheid in de AlphaTauri, heeft Perez duidelijke instructies gekregen van Red Bull over wat zij van hem willen zien in 2024. Als hij consistentie kan tonen en uit de problemen blijft, heeft hij een kans om Verstappen's teamgenoot te blijven.

Carlos Sainz (Ferrari)
De Spanjaard gaat ook zijn laatste jaar bij Ferrari in, en hoewel er geen langdurige deal voor hem is besproken, heeft teambaas Fred Vasseur aangegeven hem langer bij het team te willen houden. Tijdens een evenement voor sponsor Estrella Galicia vlak voor Kerstmis, gaf Sainz aan dat hij hoopt een nieuw contract met Ferrari te hebben voordat het seizoen 2024 begint in Bahrein. Hij voelt zich gewaardeerd door Fred en de hele Ferrari-familie, wat zijn prioriteit is als coureur.

Esteban Ocon (Alpine)
Ocon tekende halverwege 2021 een nieuw driejarig contract met Alpine, wat hun vertrouwen in zijn vaardigheden liet zien. Dit partnerschap loopt echter ten einde na het F1-seizoen van 2024. Op maandag 3 juli werd aangekondigd dat de coureur en het team uit elkaar gaan. Ocon gaf aan dat hij "zeer binnenkort" nieuws zou hebben over zijn toekomst, wat suggereert dat hij al een andere stoel heeft veiliggesteld.

Pierre Gasly (Alpine)
Gasly heeft net zijn eerste seizoen bij Alpine voltooid en moet, net als Ocon, omgaan met een ander managementteam bij de contractonderhandelingen. Gasly lijkt echter een contractoptie voor 2025 te hebben, wat betekent dat, mits aan bepaalde prestatiecriteria wordt voldaan, een verlenging een formaliteit is.

Logan Sargeant (Williams)
De Amerikaanse coureur overleefde de winter net, aangezien zijn contractverlenging pas na de laatste race van 2023 werd aangekondigd. Hoewel hij flitsen van snelheid heeft getoond, was Sargeant inconsistent en geneigd tot fouten. Hij staat onder de meeste druk om in 2024 onmiddellijk indruk te maken. Fouten zullen niet langer getolereerd worden en tenzij Sargeant veelbelovend is en kan bijhouden met Albon, zal Williams waarschijnlijk op zoek gaan naar een nieuwe coureur.

Daniel Ricciardo (Red Bull)
Ricciardo behaalde een sprookjesachtige terugkeer naar de grid in 2023, nadat hij zijn carrière op een ogenschijnlijk beschamende manier had beëindigd aan het einde van 2022 na twee moeilijke jaren bij McLaren. Terwijl een gebroken middenhandsbeentje de comeback bedreigde, toonde hij voldoende belofte voor Red Bull om hem een stoel bij het zusterteam te geven voor 2024. Ricciardo heeft nu een jaar in vertrouwde omgeving om de vlammen van zijn eens zo veelbelovende carrière opnieuw aan te wakkeren. Hij heeft duidelijk gemaakt dat hij zijn carrière wil beëindigen bij Red Bull Racing.

Yuki Tsunoda (Red Bull)
Net als Ricciardo moet Tsunoda bewijzen dat hij de moeite waard is om verder te investeren. Liam Lawson toonde enorme belofte tijdens zijn paar races als vervanger van Ricciardo. Als de geruchten kloppen, kreeg Tsunoda de voorkeur boven Lawson voor 2024 op basis van Honda’s tussenkomst. Terwijl Tsunoda veel van de inconsistenties heeft afgeschud die hem in zijn eerste twee jaar onbetrouwbaar maakten, betekent het ingaan van zijn vierde seizoen bij het ‘junior’ team dat het nu of nooit is voor de Japanse jongeling.

Valtteri Bottas (Stake F1)
Bottas vond, net als Kimi Raikkonen voor hem, een comfortabelere plek in het middenveld nadat hij terugstapte van een topteam. Terwijl Raikkonen een grotendeels competitieve auto genoot in zijn eerste twee seizoenen bij Sauber (toen Alfa Romeo), kan Bottas dat nauwelijks zeggen. Bottas, altijd betrouwbaar, is gretig om lang genoeg vast te houden om een kans te krijgen om te rijden voor Audi wanneer ze in 2026 arriveren, maar kan de Fin genoeg doen om die marker te bereiken?

Zhou Guanyu (Stake F1)
Zhou bevindt zich in nagenoeg dezelfde positie als Bottas, zij het met meer jeugdigheid aan zijn zijde. Zhou heeft aangetoond een aangename verrassing te zijn in het middenveld en had hij geen rampzalige start gehad in Boedapest in 2023, had hij waarschijnlijk meer buzz gehad. Zhou heeft een sterk resultaat nodig om de zaken op te fleuren nu het einde van zijn huidige contract nadert.

Kevin Magnussen (Haas)
Nadat hij al eens eerder door Haas werd gedropt, maar terug werd gebracht omdat het Amerikaanse team een betrouwbare coureur nodig had na het ontslag van Nikita Mazepin, moet Magnussen bewijzen dat Haas het fout had om hem te laten gaan. De glorieuze start van 2022 ligt ver in het verleden, net als de pole in Brazilië. Magnussen had moeite om zich aan te passen aan de VF-23 om dezelfde resultaten als Nico Hulkenberg te behalen. Terwijl Hulkenberg in 2023 een aantal indrukwekkende kwalificatiesessies had, had Magnussen grotendeels een seizoen om snel te vergeten. Hij heeft een groot jaar nodig in 2024 als hij nog een kans wil krijgen na deze 12 maanden.


❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯

Reacties

;